נושאים חמים

האם היכולת שלנו לשתות מושפעת מהמשקל שלנו?

אתמול טענה שרה נתניהו כי ממדי גופה לא מאפשרים לה לשתות 3 בקבוקי שמפניה ליום, וגרמה לנו לבדוק אם הקיבולת שלנו לאלכוהול באמת מושפעת ממשקל, והאם היכולת לשתות הרבה היא נרכשת. הנה התשובות

בווידאו: הצצה לאיבר שהכי מושפע מהשתייה שלכם

אתמול טענה אשת ראש הממשלה שרה נתניהו כי היא לא מסוגלת לשתות שלושה בקבוקי שמפניה ביום, בשל עיסוקה וממדי גופה. ההצהרה הזו שלחה אותנו לבדוק האם משקל הגוף באמת רלוונטי לסיבולת לאלכוהול, מה גורם להשפעות שונות של אלכוהול על אנשים והאם קיבולת גבוהה לאלכוהול היא נרכשת. זה מה שגילינו:

עוד בנושא:
זוגות שמשתכרים ביחד, נשארים ביחד
חוקרים: אפילו מעט אלכוהול מגביר את הסיכון לסרטן
כמה אלכוהול אתם שותים ביום וכמה זה מסוכן לכם?

"אלכוהול, או בשמו המקצועי אתנול, משפיע על כל איברי הגוף, לרבות המוח, בגלל ספיגתו המהירה מהמעי הדק למחזור הדם", מסביר רופא הבית של וואלה! בריאות ד"ר עידן גורן, "האלכוהול עובר פירוק בכבד, כאשר ככל שמנת האלכוהול גדולה יותר, כך ייקח זמן רב יותר להיפטר ממנו".

משקל, מוצא וגיל משפיעים על הקיבולת שלנו לאלכוהול

ד"ר גורן מסביר שאנשים שונים יגיבו אחרת לאלכוהול ויעבדו אותו באופן שונה, כאשר תגובותיהם מושפעות ממספר מאפיינים. "גורמים רבים משפיעים על התגובה של אדם לאלכוהול והם כוללים, בין היתר, את הגיל והמין, כאשר נשים נוטות לסבילות נמוכה משל גברים באופן ממוצע, וגם את המוצא אתני - אנשים ממוצא אסיאתי הם בעלי סבילות נמוכה בהשוואה לאנשים ממוצא אירופאי", הוא מסביר.

שתי כוסות עם שמפניה ורודה (ShutterStock)
שמפניה ורודה, מישהו? (אילוסטרציה: shutetstock)

גם משקל הגוף של צרכן האלכוהול משחק תפקיד, כאשר אדם רזה ישתכר מהר יותר מאדם שמן, והשפעת האלכוהול עליו תימשך זמן ארוך יותר. נשים נוטות להשתכר מהר יותר מגברים, גם כי הן שוקלות פחות, מה שגורם לריכוז האלכוהול בדמן להיות גבוה יותר, וגם בגלל שבגופם של גברים שיעור המים גבוה יותר - 62 אחוזים לעומת 52 אחוזים אצל נשים, כך שהאלכוהול בדמם מדולל יותר.

צריכת אלכוהול על קיבה ריקה משפיעה גם היא על האופן שבו גופנו מפרק אותו, כמו גם שתייתו במקביל לתרופות מסוימות.כמו כן, לדברי ד"ר גורן, ישנם אנשים שבאופן טבעי מושפעים פחות מאלכוהול.

לפי הליגה האמריקאית לאלכוהוליזם, שתיית יתר של אלכוהול מוגדרת כשתייה של 15 מנות משקה אלכוהולי ויותר עבור גברים, ומעל לשמונה מנות משקה בשבוע לנשים. מנת אלכוהול סטנדרטית מוגדרת כשליש ליטר בירה, 150 מ"ל יין או שוט וחצי של ליקר.

הנה כמה מיתוסים על אלכוהול שהגיע הזמן לשבור

ככל ששותים יותר הסיבולת לאלכוהול גדלה

בערך. זה נכון שניתן "לרכוש" סיבולת גבוהה יותר לאלכוהול ככל ששותים יותר, אך מומחים מדגישים שצריך להבחין בין תחושת ההשתכרות ומידת השכרות האמיתית כשמדברים על סיבולת. "חשוב להבין שסיבולת לאלכוהול היא עד כמה אתה חש שיכור, ולא עד כמה אתה שיכור באמת", אמר לרשת סי.בי.אס האמריקאית ד"ר סקוט וולטרס, ממרכז המדע הבריאותי של אוניברסיטת צפון טקסס, המתמחה באלכוהול והשפעותיו על הגוף.

בנוסף, ד"ר וולטרס מזהיר כי סיבולת גדלה לאלכוהול היא גורם סיכון מובהק לפיתוח אלכוהוליזם. "אנשים ששותים הרבה בלי להרגיש שיכורים צריכים לשתות יותר כדי להגיע לתחושת השכרות מאשר אנשים עם סיבולת נמוכה יותר", הוסיף, "זה מציב אותם בסיכון גבוה יותר, שכן הגוף לא מאותת להם שהם שתו יותר מדי".

שתי כוסות מרטיני (ShutterStock)
זה לא משנה מה אתם שותים, משנה כמה. כוסות מרטיני (אילוסטרציה: shutterstock)

הסדר חשוב – בירה לפני וויסקי תקל על השפעות השתייה

לא נכון. יש החושבים שכדי להקל על הגוף לעבד את האלכוהול, כדאי להתקדם משתיית משקה אלכוהולי חלש יותר כמו בירה למשקאות "כבדים" יותר, אך מה שקובע כמה רע נרגיש ביום שאחרי הוא סך כל כמות האלכוהול שצרכנו, כאשר סדר השתייה לא משנה.

ערבוב משקאות אלכוהוליים שונים יחד גורם לנו להשתכר יותר

לא נכון. לפי מכון הבריאות הלאומי בבריטניה, מה שקובע עד כמה שיכורים נהיה הוא רמת האלכוהול בדם, ולא אם ערבבנו בין משקאות שונים. מה שכן, ערבוב בין סוגי משקאות שונים יכולים לגרום לבעיות במערכת העיכול ולפיכך לבחילות.

המשקאות שמועדים לפורענות מבחינת מערכת העיכול ועשויים לגרום לתחושות הנגאובר חריפות יותר ביום שאחרי הם משקאות חומים (כמו ויסקי ורום) המכילים רכיבים שיכולים להיתקע בגוף בעוד האנזימים בבטן ובכבד מנסים לפרק אותם.

קפה יגרום לנו להתפכח מהר יותר

לא נכון. מחקרים הראו כי כוס קפה יכולה להפחית את מידת הישנוניות הנגרמת בעקבות שתיית אלכוהול, אך היא לא תפכח אותנו מהר יותר. קצב ההתפכחות שלנו תלוי בקצב שבו הגוף שלנו מעבד את האלכוהול, ולא ניתן להאיץ אותו באופן מלאכותי.

בטן מלאה תפחית את מידת השכרות שלנו

לא נכון. שתייה על בטן מלאה תדחה זמנית את קצב ספיגת האלכוהול בגוף אך לא תמנע אותו לגמרי. בכל אופן, אם אתם מתכוונים לשתות, כדאי לאכול לפני כן ארוחה עשירה בפחמימות ובחלבונים.