וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב

1.3.2017 / 7:15

במערכת מורכבת כמו גוף האדם, פעילות הלב משפיעה באופן ישיר על זרימת הדם לכל התאים. לכן הסימנים למחלות לב עלולים לבוא במגוון צורות - מבעיות חניכיים עד לירידה בתפקוד המיני. אלו האזהרות השקטות שחשוב לשים אליהן לב

כמה דברים שנשים חייבות לדעת על התקפי לב/מערכת סיפור בדקה

בסרטון: התסמינים המתריעים על התקף לב בקרב נשים

מחלות לב וכלי דם (מחלות קרדיו-וסקולריות) הן הגורם השני בשכיחותו למוות בקרב כלל האוכלוסייה בישראל, והראשון בקרב נשים בעשור האחרון. בגלל שהלב הוא איבר כל כך חיוני ומהותי, פגיעה בו עלולה לבוא לידי ביטוי באיברים חיוניים נוספים ולהתבטא גם בבעיות שדווקא קל לנו להתעלם מהן ולזלזל בהן ביום-יום.

עוד בנושא:
המבחן שיקבע אם תקבלו התקף לב בקרוב
רואים לכם בעיניים: איזה מחלות משתקפות מהעיניים שלכם?
התקפי לב מסוכנים יותר בסופי שבוע

כדי למנוע הידרדרות במצב הרפואי ולהקדים את האבחנה והטיפול, חשוב להיות קשובים לגוף ולשים לב לסימנים המוקדמים, גם אלו שלא בהכרח מתקשרים בראשנו לבעיות לב. אלו נורות האזהרה המפתיעות שחשוב לתת עליהן את הדעת כדי להגן על האיבר החשוב לנו ביותר:

חניכיים מדממות

זה אולי ייראה לכם תמוה, אבל כמה מחקרים שנערכו בנושא מצאו הוכחות לקשר בין בריאות החניכיים למצב הלב. חניכיים מדממות עלולות להצביע על בעיות במחזור הדם הגורמות גם למחלות לב. חניכיים מוזנחות יכולות להיקשר גם להרגלים כמו עישון ושתיית אלכוהול מופרזת, שהוכחו כפעולות שפוגעות בלב וגם במערכות נוספות בגוף.

תיאוריה אחת מציעה שהזיהום החיידקי הגורם לדלקת בחניכיים עשוי להשפיע גם על תהליכים באזורים שונים בגוף. הדלקת בחניכיים מגבירה תהליכים דלקתיים כמו יצירת הפלאק הטרשתי, אותו תהליך שגורם לשקיעת שומן ותאי דלקת בדפנות העורקים, ושבבוא הזמן עלול להוביל להתקף לב. למרות שהקשר הסיבתי אינו חד משמעי, רצוי להקפיד על הגיינת פה טובה על ידי צחצוח שיניים פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי מתי שאפשר וביקור אצל השיננית לעיתים תכופות.

עוד באותו נושא

כל מה שאתם צריכים לדעת על הלב

לכתבה המלאה

מיגרנות

אל תתנו לכותרת להבהיל אתכם, לא כל מיגרנה אומרת שמשהו לא בסדר בלב שלכם, אבל אם הן מתרחשות לעיתים תכופות, הן עלולות להצביע על בעיה רחבה וגדולה יותר שחשוב להתייחס אליה בכובד ראש וגם לערב רופא מומחה.

למי שלא חווה מיגרנה בימיו, זהו למעשה כאב ראש עוצמתי שבא לידי ביטוי בפעימות ונמשך כמה שעות או ימים במקרים קיצוניים. בדרך כלל מלווה המיגרנה בבחילות ולפעמים אף בהקאות. מחקרים מצאו כי מיגרנות חוזרות ונשנות עלולות במקרים מסוימים להצביע על בעיות בפעילות הלב בקרב נשים. ייתכן כי הקשר בין השניים טמון ברקע גנטי המשותף לשתי הבעיות, או לתהליכים דלקתיים שיכולים לגרום גם למיגרנה וגם למחלות לב. לכן, חשוב לא להתעלם מהתקפים אלו ולהבין, בעזרת רופא, מדוע הם מופיעים ואיך ניתן להימנע מהם בעתיד.

כאב ראש. ShutterStock
אם המיגרנה כבר הפכה לחלק מהשגרה, כדאי מאוד לבדוק את זה לעומק/ShutterStock

קשיחות בגב התחתון

אם אתם מתמודדים עם כאב כרוני והקשחה של החוליות בגב התחתון, ייתכן שאתם סובלים מדלקת חוליות מוקשחת - Ankylosing Spondylitis. זהו סוג של דלקת מפרקים מתקדמת, שעם הזמן יכולה לגרום לקימור קבוע בגב. מחקרים מצאו כי דלקת חוליות מוקשחות עלולה להצביע על סוגים שונים של מחלות לב, בהם בין היתר אי ספיקת לב, התקף לב, שבץ וכאבים כרוניים בחזה.

דלקת זו היא מחלה אוטואימונית, שבה מערכת החיסון מגיבה יתר על המידה ותוקפת את הגוף עצמו. מחקרים רבים הראו כי מחלות אלו, בהן צליאק, פסוריאזיס וקרוהן, מגבירות את הסיכון למחלות לב וכלי דם. הסימן הראשוני להתפתחות דלקת חוליות מוקשחות הוא כאבים בגב התחתון בשעות הבוקר. במקרה כזה חשוב לטפל בבעיה באמצעות תרופות נוגדות דלקת כדי למנוע נזק בלתי הפיך למפרקים ולהקל על הכאבים. בנוסף לטיפול התרופתי, פעילות גופנית קלה ומתיחות של הגב התחתון עשויות להקל במידה מסוימת על התסמינים.

בעיות בתפקוד המיני

אין אונות (Erectile Dysfunction) היא בעיה נפוצה בקרב גברים, שנעשית שכיחה יותר ויותר ככל שמתבגרים. במקרים מסוימים, בעיה זו עלולה להיות קשורה לפגיעה בזרימת הדם לאיבר המין, שיכולה לנבוע ממחלות כלי דם, מסוכרת או מטיפולים נגד יתר לחץ דם, מצבים שמשפיעים באופן ישיר גם על הסיכון לפתח מחלת לב כלילית.

גם נשים שסובלות ממחלת לב כלילית עלולות לחוש בירידה בדחף המיני שבאה לידי ביטוי ביובש באיבר המין, בכאבים ובירידה בתשוקה. לכן, אם אתם חשים בירידה משמעותית ופתאומית בתפקוד, מומלץ לדווח על כך לרופא המשפחה ולהעריך את הסיכון שלכם לפתח מחלת לב.

אילוסטרציה. ShutterStock
זה הזמן לבדוק אם הקושי בתפקוד נובע מקשיים בזוגיות או מבעיה בזרימת הדם/ShutterStock

בצקות ברגליים

אם כפות הרגליים שלכם נפוחות יותר מהרגיל בזמן האחרון, ייתכן שיש כאן סימן לבעיה רחבה יותר שחשוב לשים אליה לב. היחלשות של שריר הלב או פגמים בפעילותו עלולים לבוא לידי ביטוי בהצטברות של נוזלים בכפות הרגליים, בקרסוליים ובשוקיים. המאפיין הבולט ביותר של תופעה זו הוא תחושת נפיחות בלתי שגרתית בכף הרגל, סימנים של הגרב על העור לאחר הסרתה או קושי להכניס את הרגל לתוך נעל שעד כה היתה בדיוק במידה הנכונה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכוח הכבידה הופך את שאיבת הדם בחזרה מהרגליים למשימה קשה ביותר עבור לב חולה.

בליטות צהובות על העור

כתמת צהובה (Xanthoma) היא מצב רפואי שבו מצטברים עודפי כולסטרול מתחת לפני העור ונראים כמעין גוש סיבי צהוב, לרוב סביב העיניים. תופעה זו נפוצה בקרב אנשים מבוגרים או כבדי משקל. סוגים מסויימים של כתמת יכולים להופיע על גבי הידיים, הרגליים והמפרקים.

לעיתים קרובות התופעה עלולה להצביע על ריכוז גבוה מהממוצע של שומנים בדם, מה שעלול להוביל להתפתחות מחלות לב. חשוב לזכור שלא כל הופעה של כתמים כאלו מתחת לעור מצביעה על בעיה רפואית חמורה יותר, אך לא יזיק לבדוק את הנושא בעזרת רופא מומחה.

יעוץ רפואי: ד"ר עידן גורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully