וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 בעיות עור קלות שיכולות להעיד על בעיה רפואית קשה

27.2.2017 / 14:06

הפצעון בשפה לא עובר לכם כבר כמה שבועות? גליתם פריחה כהה בצוואר? הציפורן שלכם הפכה סגולה מבלי שחטפתם מכה? הרופא שלנו - ד"ר עידן גורן - עם כל הסימנים שמצריכים רופא עור

בעיות עור. ShutterStock
תמרורי אזהרה על הפנים/ShutterStock

אם פתאום צץ לכם פצעון בפנים והוא נעלם אחרי ימים ספורים, זו כנראה לא סיבה לדאגה. כך גם פריחה מגרדת שנעלמת כלא הייתה כבר למחרת. אבל ישנם מצבים שבהם בעיה בעור שנראית תמימה לחלוטין למראה, עלולה להיות סימן למחלה שדורשת בדיקה אצל רופא עור. הנה חמישה תרחישים (שלא כוללים נקודות חן) שעלולים להיות תמרור אזהרה, ולא רק למחלות עור:

עוד בנושא:
שאלנו רופאי עור מה הסוד שלהם לעור פנים צעיר
כהים או בהירים: מי צריך יותר להיזהר מסרטן העור?
רוב מקרי הסרטן הם תוצאה של "מזל רע"

פצעון שלא עובר

פצעון שלא חולף לאחר יותר מכמה שבועות דורש בירור. לעיתים קרובות גידולי עור כדוגמת BCC (סרטן תאי הבסיס), שמהווה למעלה מ-90 אחוזים מגידולי העור, ו-SCC (סרטן תאי הקשקש), מופיעים כפצעון שאינו מתרפא. הם יכולים להראות תחילה כמו פצעון או בליטה, כמו כתם אדום ואפילו כמו אזור יבש בעור שלא חולף. סוגים אלה של סרטן עור יכולים אומנם להופיע בכל מקום בגוף, אולם הם שכיחים בעיקר באזורים חשופים לשמש, כמו הפנים והגפיים.

אם רופא העור יחשוד שייתכן ומדובר בסרטן עור הוא יבצע ביופסיה. הסרה של גידולים אלה דורשת לעיתים הליך כירורגי שמכונה Mohs במהלכו מסירים שכבות שמעורבות בגידול עד שמגיעים לשכבה בריאה לפי בדיקה מיקרוסקופית.

יו ג'קמן משתף באינסטגרם על הסרטן שלו. אינסטגרם, אתר רשמי
יו ג'קמן. עבר כבר כמה ניתוחים להוצאת גידולי BCC מפניו/אתר רשמי, אינסטגרם

פצע על השפה שלא חולף

שפתיים סדוקות ורגישות הן דבר שכיח בעיקר בתקופות של מזג אוויר קר ויבש, אך מדובר בבעיה זמנית שחולפת. נגעים בפה ובשפתיים שאינם חולפים לאחר חודש עד חודשיים, לעומת זאת, עלולים להיות סימן למצב טרום סרטני שקרוי actinic cheilitis. עשירית מהסובלים ממנו יפתחו ממנו סרטן תאי הקשקש. מצב זה עלול להתבטא בפצע, שלפוחית, כיב, או אפילו אזור נפוח בפה או בשפתיים (גם בחלקן הפנימי שאינו חשוף). לעיתים הוא מתבטא גם בדימומים חוזרים מהשפתיים.

עישון, אלכוהול וחשיפה לשמש - כולם גורמי סיכון, כמו גם עור בהיר וחשיפה לנגיף הפפילומה. הבירור דורש ביופסיה והטיפול תלוי כמובן בהיקף המחלה.

אזור של עור יבש שלא מגיב לקרם לחות

כתם מחופספס על גבי העור שאינו נעלם לאחר זמן רב של שימוש בקרם לחות, יכול לא להיות סתם עור יבש. מצב זה המכונה actinic keratosis מוגדר כמצב טרום סרטני, זאת משום שכ-10 אחוזים מנגעים אלה הופכים לגידול תאי קשקש.

מדובר בנגעים בעלי מרקם הדומה לנייר זכוכית עדין שמופיעים לרוב על גבי הפנים, האוזניים, הקרקפת (בעיקר אצל קרחים) ושכיחים יותר בקרב אנשים שנחפשו לשמש. ישנם טיפולים מקומיים (כדוגמת טיפול בחנקן נוזלי) שבהם יכולים רופאי עור לטפל בנגעים הללו.

שטף דם בציפורן. ShutterStock
סימן כחול בלי לקבל מכה? פחות הגיוני/ShutterStock

שטף דם מתחת לציפורן בלי שקיבלת מכה

אם נתקלתם יחפים בארונית או נפל לכם שולחן כבד על האצבע, לא תתפלאו אם הצפורן הופכת לכחולה ורגישה. כנראה שיש לכם שטף דם תחתיה. אבל מה אם מופיעים על גבי הציפורן כתמים כהים או שהיא כולה משחירה בלי שזכור לכם שנחבלתם ובלי שאתם חשים כאב?

כתם כהה מתחת לציפורן יכול להוות סימן למלנומה, סוג של סרטן עור, שמופיע בשכבה שמתחת לציפורן. הכתם יכול להתפשט אפילו לאזור שסביב הציפורן עצמה והוא דורש פנייה מהירה לרופא עור.

פריחות ודלדול שיער

אולי תתפלאו לשמוע אבל בעיות הורמונליות שונות יכולות להתבטא גם כסימנים בעור. כך למשל, פריחה כהה בקפלים של הצוואר, בית השחי או המפשעה יכולים להיות אחד הסימנים העקיפים למחלת הסוכרת. התופעה מכונה acanthosis nigricans והיא קשורה למצב שבו הגוף מפסיק להגיב לאינסולין - מצב שעומד בבסיס של סוכרת מסוג 2. במצב זה רצוי לפנות תחילה לבדיקה אצל רופא המשפחה ולבדוק את רמות הסוכר בדם.

פריחה בצוואר. ShutterStock
עלולה להיות סימן עקיף לסוכרת/ShutterStock

כאשר פריחה כהה זו מופיעה סביב המפרקים, בעיקר סביב הברכיים והמרפקים, היא יכולה להיות סימן של מחלת אדיסון, שהיא מחלה שנובעת מירידה בתפקוד של בלוטת האדרנל שאחראית על ייצור הורמונים שונים. גם במקרה זה בייחוד עם הפריחה מופיעה לצד תסמינים אחרים כמו חולשה ניכרת ואובדן משקל, בחילות וכאבי בטן – יש לפנות לבירור אצל הרופא המטפל.

אם הגבות שלכם הופכות דלילות יותר או שהשיער באזורי גוף שונים הופך דליל, גם כאן ייתכן ומדובר בבעיה הורמונלית כמו למשל תת פעילות של בלוטת התריס.

  • עוד באותו נושא:
  • עור
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully