נושאים חמים

מחקר ישראלי קובע: כך עוגת שוקולד תעזור לכם לרדת במשקל

גם אתכם תוקף רעב קיצוני בכל ערב? על פי מחקר של אוניברסיטת תל אביב, דווקא עוגת שוקולד בבוקר תעזור לכם להתגבר עליו ואפילו לרדת במשקל. איך זה עובד? הכירו את הדיאטה הראשונה שבאמת תיהנו ממנה

בסרטון: עוד כמה עובדות מפתיעות על שוקולד והתרומה שלו לבריאות

מנסים לרדת במשקל? בטח תשמחו לשמוע שאתם לא צריכים לנעול את כל השוקולדים בתוך ארון ולבלוע את המפתח. חוקרים מאוניברסיטת תל אביב מצאו שדיאטה הכוללת עוגת שוקולד בארוחת הבוקר תעזור לכם לרדת במשקל. מהמחקר עולה שאכילת עוגיות, שוקולד או השילוב המנצח בין השניים בתחילת היום, לצד חלבונים ופחמימות מורכבות, עוזרת למנוע את ההשתוקקות הפתאומית למתוקים בשעות מאוחרות יותר.

עוד בנושא:
אכילת פחות קלוריות עשויה להאט את ההזדקנות
רוצים לשפר את המטבוליזם? תעיפו את המאכלים האלה מהמטבח
בחנו את עצמכם: איזה סוג דיאטה מתאים לכם?

במחקר נבדקו 193 אנשים הסובלים מעודף משקל שחולקו לשתי קבוצות – חסרי המזל שבקבוצה הראשונה קיבלו ארוחה בת 300 קלוריות הכוללת שיעור נמוך של פחמימות, אבל אכלו ארוחה עשירה בפחמימות בערב כפיצוי, בעוד הקבוצה השנייה זכתה ליהנות מארוחת בוקר עם 600 קלוריות, הכוללת גם עוגת שוקולד לקינוח, ומארוחה דלה יותר בערב. בסופו של דבר חברי שתי הקבוצות צרכו את אותה כמות קלוריות לאורך היום.

עוגת שוקולד (ShutterStock)
תרשו לעצמכם להתפנק, אבל קודם תסתכלו על השעון (צילום: Shutterstock)

באמצע תקופת המחקר בן 32 השבועות, חברי שתי הקבוצות השילו בממוצע 15 קילוגרמים ממשקל גופם, אך בחלקו השני כבר הצטיירה תמונה שונה לחלוטין. חברי הקבוצה שלא זכתה למשהו מתוק בסוף ארוחת הבוקר העלו בחזרה כ-10 קילוגרמים בממוצע, בעוד חברי הקבוצה שנהנתה מהפינוק המושחת בכל בוקר השילו מעצמם עוד שישה קילוגרמים. בתום הבדיקה נמצא כי מי שאכל עוגת שוקולד בכל יום השיל בממוצע 18 קילוגרמים יותר מחברי הקבוצה השנייה.

לטפל בבעיה, לא בתסמינים

תוצאות המחקר הזה אולי יגרמו לכמה הרמות גבה, אבל בשיחה עם וואלה! בריאות מסבירה מובילת המחקר, פרופ' דניאלה יעקובוביץ', רופאה בכירה ביחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון, את ההיגיון מאחוריהן: "אכילת שוקולד או עוגה בבוקר למי שאינו סובל מסוכרת, לצד חלבונים כמו טונה, חלב וגבינה, גורמת להפרשה מוגברת של ההורמון סרטונין, שגורם לירידה בתשוקה לפחמימות שבדרך כלל מורגשת בשעות אחר הצהריים". היא מסבירה שעם תכנון נכון של הארוחות לאורך היום ניתן להביס בקלות רבה יותר את ההתמכרות לסוכרים שגורמת להתקפי הרעב בסוף היום.

השכן (אפיק גבאי)
הסוד הוא בארוחת הבוקר, ובקינוח (צילום: אפיק גבאי)

חשוב להבין כי הגוף שלנו לא עובד באותה הצורה בבוקר ובערב. כשאנחנו מתעוררים, מופרשים בגופנו ההורמונים קורטיזול ואדרנלין, שבין היתר מסייעים להמיר פחמימות לאנרגיה שאנחנו צריכים כדי לתפקד לאורך היום. בלילה מופרש הורמון גדילה שדווקא תורם בצורה מסוימת לירידה במשקל. ריכוז גבוה של חלבונים בדם יגרום להפרשה מוגברת של הורמון הגדילה, בעוד צריכת מוגברת של שומנים תגרום לירידה ברמתו בדם.

המחקר נועד בראש ובראשונה לספק פתרון מעשי ובר ביצוע לאנשים הסובלים מעודף משקל קיצוני. "קל להגיד למטופל 'אתה צריך לאכול פחות בלילה'", אומרת פרופ' יעקובוביץ' ומדגישה שהמאמצים שלה נועדו לתת עצות מועילות יותר בנושא. "אם אדם מרגיש רעב בלילה, אי אפשר פשוט להגיד לו שיתגבר. המטרה של הדיאטה שבחנו היא להוריד את התשוקה לפחמימות בעזרת ארוחת בוקר עשירה ומגוונת המשלבת גם פחמימות וגם חלבונים". היא מסבירה שכך המטופלים מרגישים טוב יותר וגם מתמלאים במוטיבציה להצליח בדיאטה. אז אתם מתכוונים לאמץ את המסקנות המפתיעות?