נושאים חמים

כמה ירקות ופירות צריך לאכול ביום, ואיזה הכי מומלצים?

מחקר חדש שסקר למעלה משני מיליון אנשים מצא כי כדי לקבל את היתרונות הבריאותיים של פירות וירקות צריך לאכול הרבה יותר ממה שאתם רגילים. אז מה הצריכה המומלצת ואיך תדעו לספור אותם? תשובות בפנים

בווידיאו: האישה הזו אוכלת רק פירות. ועוד סוג אחד שלהם

אם חשבתם שאכילה של חמש מנות של פירות וירקות ביום זה מספיק, אתם טועים. חוקרים כבר העריכו כי צריכה של שבע מנות ביום היא הכי בריאה, אבל כעת מסתמנת עליה. חוקרים מהאימפריאל קולג' בלונדון טוענים כי אכילה של 10 מנות פירות וירקות ביום מעניקה יתרון משמעותי בהפחתת הסיכוי להתקף לב, שבץ, סרטן ומוות מוקדם. החוקרים שמחקרם התפרסם בכתב העת הבינלאומי לאפידמיולוגיה טוענים כי צריכה של כעשר מנות ביום יכולה למנוע באופן פוטנציאלי כ-7.8 מיליון מקרי מוות בשנה ברחבי העולם.

במחקר החדש ניתחו החוקרים 95 מחקרים שנעשו על צריכת פירות וירקות. הצוות מצא כי למרות שההמלצה הנוכחית לצריכת ירקות ופירות עומדת על חמש מנות ביום – היתרון הגדול מגיע מאכילת 800 גרם ביום של ירקות ופירות, שהם שווי ערך בערך לעשר מנות.

עוד בנושא:
למה סלט הוא לא בריא כמו שאתם חושבים?
השינוי הקטן בתפריט שיכול לשפר את המצב הנפשי תוך שבועיים בלבד
פירות וירקות יעשו אתכם שמחים. באמת

קציצות ברוקולי (נמרוד סונדרס)
כמה שיותר, יותר טוב (צילום: shutterstocj)

המחקר, שהוא למעשה מטה-אנליזה של מחקרים שנעשו בנושא ברחבי העולם, כלל עד 2 מיליון בני אדם, שמתוכם היו 43 אלף מקרים של חולים במחלות לב, 47 אלף מקרים של שבץ, 81 אלף מקרים של מחלות לב וכלי דם, 112 אלף מקרי סרטן ו-94 אלף מקרי מוות.

"רצינו לחקור כמה פירות וירקות צריך לאכול כדי לקבל הגנה מקסימלית מפני מחלות, ומוות בטרם עת", הסבירו החוקרים. "התוצאות שלנו מראות כי למרות שחמש מנות של פרות וירקות הן טובות, עשר מנות הן אפילו טובות יותר".

אז כמה טוב יותר? לפי המחקר אכילה של עשר מנות של פירות וירקות ביום מורידה את הסיכון לשבץ ב-33 אחוזים, למחלות לב וכלי דם ב-28 אחוזים ואפילו מורידה את הסיכון לחלות בסרטן ב-13 אחוזים. הסיכונים חושבו מול אנשים שאינם אוכלים ירקות ופירות כלל, ונמצא כי אכילה של ירקות ופירות מרובה מורידה את הסיכון למוות בטרם עת ב-33 אחוזים, ואלו כבר מספרים משמעותיים.

יעילים גם נגד סרטן

הצוות גם ניתח אילו סוגי פירות וירקות סיפק את ההגנה הגדולה ביותר נגד מחלות. הם מצאו כי הפירות והירקות שעשויים לסייע במניעת מחלות לב, שבץ, מחלות לב וכלי דם, ומוות מוקדם הם: תפוחים ואגסים, פירות הדר, סלטים וירקות עליים ירוקים כגון תרד, חסה עולש, וירקות ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי, כרוב וכרובית. הם גם מצאו כי ירקות ירוקים, קטניות, ירקות צהובים, כגון פלפלים וגזר, וירקות ממשפחת המצליבים, עשויים להועיל בהורדת הסיכון לחלות במחלת הסרטן.

אז איך יודעים כמה פירות נחשבים למנה אחת מתוך העשר? ידע זה כוח. בואו לבדוק כמה אתם יודעים באמת.