נושאים חמים

שומרים בבטן? זה מה שההדחקה באמת עושה לנפש שלכם

להתמקד רק בחיובי זה לא בהכרח כזה טוב. מחקרים מראים שהתעלמות מהשלילי פוגעת בנו ושאנשים שמוגדרים "שמחים מאוד" לא בהכרח מצליחים בחיים. כך הרגשות השליליים תורמים לשלמות הנפשית שלנו

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore
מזוודה עמוסה (ShutterStock)
יש גבול לכמות שאתם יכולים לאחסן שם בפנים (צילום: Shutterstock)

כמי שחיים במציאות לא פשוטה, הדחקה נתפסת בעיני רבים כדרך ה"קלה" להתמודד עם כל האיומים, הקשיים הכלכליים, הבעיות הבריאותיות ושברונות הלב. זו דרך להימנע באופן זמני מהכאב ולאחסן אותו במקום נסתר בתודעה, בתקווה שהוא יישאר שם ולא יתפרץ ביום מן הימים. הבעיה, שממש כמו המחסן הזה בבית שאתם דוחפים אליו את כל הזבל, יום אחד לא יישאר בו מקום, וכשתפתחו מעט את הדלת, הכול יפרוץ החוצה ויהיה קשה מאוד לשלוט בבלגן.

עוד בנושא:
למה אנחנו מפחדים לדבר בטלפון ואיך מתגברים על זה?
מחקר חדש קובע: טיפול יכול לשנות את האישיות שלכם
סובלים מדיכאון? יכול להיות שהמוח שלכם מנסה לעזור לכם

מחקר שפורסם במגזין המקוון Science Direct מצא כי להדחקה עלולה להיות השפעה הרסנית על הבריאות הנפשית – כזו שבסופו של דבר דווקא מעצימה עוד יותר את הרגשות השליליים לטווח הארוך. מהמחקר עולה שההדחקה תורמת להתפתחות חשיבה אובססיבית שקשה להיפטר ממנה לאחר מכן.

ההדחקה בבסיסה היא מנגנון יעיל שנועד לשלוט בדחפים שמנגנונים אחרים בגופנו לא מסוגלים להכיל. עם זאת, כשמדחיקים דברים מהותיים כמו טראומה קשה, כעסים עקרוניים, פגיעה באדם אחר או בעצמנו – מדובר בבעיה שעלולה להוות בסיס להפרעה נפשית.

מתי החיוביות מזיקה לנו?

כמה מחקרים שנערכו בעבר מצאו כי אנשים אופטימיים נוטים להיות בריאים יותר. עם זאת, חשוב להבין מתי האופטימיות מוגזמת וגובלת בנאיביות. הפסיכולוג כריסטופר פטרסון מאוניברסיטת מישיגן, שהקים תנועה בשם "פסיכולוגיה חיובית", פרסם מאמר שמדגיש כי יש להבחין בין אופטימיות שמובילה אותנו לקוות לטוב ביותר, תוך התחשבות גם באיומים אפשריים, לבין אופטימיות לא ריאליסטית שמבוססת על התעלמות מבעיות ומסיכונים.

הקול בראש (יח"צ)
בלי העצב לא תיתכן שמחה. מתוך הסרט "הקול בראש" (צילום: יח"צ)

מחקר בינלאומי שפורסם ב-2009 מחזק טענה זו. ממסקנותיו עולה שאנשים שמוגדרים "שמחים במיוחד" אכן מגלים יכולות בינאישיות גבוהות והצלחה בפעילויות התנדבותיות בהשוואה לאחרים. עם זאת, הם פחות מוצלחים מבחינה כלכלית או אינטלקטואלית מאנשים שמוגדרים כ"שמחים במידה מתונה".

איך נלחמים בהדחקה?

כדי להילחם בנטייה הטבעית להדחיק רגשות, קודם כל חשוב להבין שלא מדובר במלחמה. במקום להיאבק ברגשות השליליים כדאי לקבל אותם בהבנה, לחשוב למה ואיך הם שומרים עליכם, מחזקים או דוחפים אתכם לדברים חיוביים. אם אתם מתמודדים עם דברים שאתם לא בטוחים שתוכלו לשאת, כדאי לנהל יומן שמתאר את מה שאתם מרגישים או לחלוק את התחושות עם אדם קרוב. ההתמקדות בתהליך הרגשי שאתם עוברים עשויה לתת לכם נקודת מבט אחרת ותובנות חדשות.

כמה חשוב להיות מודעים למנגנונים הנפשיים שמניעים אותנו? במחקר שנערך באוניברסיטת בוסטון ב-2012 נמצא כי שיטות טיפול הכוללות אימון לחיזוק המודעות היו היעילות ביותר להתמודדות עם חרדה. במהלך הטיפול לא התמקדו בצמצום הרגשות השליליים, אלא בניסיון לקבל אותם בהבנה. מי שהובילה את המחקר, הפסיכולוגית שאנון סאוור-זוואלה ציינה כי "זה בלתי אפשרי להימנע לחלוטין מרגשות שליליים בגלל שמהות החיים היא לחוות גם קשיים וקונפליקטים". היא הדגישה שללמוד איך להתמודד עם הרגשות האלו זה המפתח האמיתי לאושר.

חפירה במשרד (ShutterStock)
הבוס באמת בלתי נסבל או שהבעיה דווקא בכם? (צילום: Shutterstock)

הפסיכותרפיסט ד"ר ראס האריס, שחיבר את רב המכר "מלכודת האושר" מצטרף להשקפה זו. המגזין האמריקאי Psycology Today מציג את העצות של ד"ר האריס להתמודדות נכונה עם תהליכים רגשיים:

חיו את הרגע – בחלקים גדולים מחיינו אנחנו למעשה עובדים "על אוטומט", מנתקים את הראש ונותנים לכוח ההרגל להוביל אותנו. אם לדוגמא אתם מקבלים ביקורת ומיד נסוגים לתוך עצמכם ומהנהנים בשקט, נסו להבין האם אתם מפחדים מביקורת וממה נובע פחד זה, במקום לנפנף אותה מיד.

קבלו את עצמכם – נסו רגע לחשוב, האם הייתם מעבירים ביקורת על חברים או בני משפחה כפי שאתם מבקרים את עצמכם? במקום להלקות את עצמכם על החולשות שלכם, על ההתמודדות שלכם עם קשיים ועל צורת העבודה שלכם – נסו לאמץ גישה סלחנית ומקבלת יותר. דמיינו שאתם מייעצים לאדם קרוב ונסו לחשוב מה הייתם מציעים לו לעשות עם הרגשות השליליים והביקורת העצמית הזאת שאתם מפנים אל עצמכם כל הזמן.