נושאים חמים

אותו גביע, פחות סוכר: בדקנו את הגמדים החדש

"גמדים" של שטראוס הצטרף לשורת המוצרים שמציעים תחליפים נטולי סוכר עבור הורים שוחרי בריאות. במוצר החדש "גמדים שלי" מבטיחים מעדן ללא תוספת סוכר. האם הם עומדים בהבטחה ושומרים גם על הטעם האהוב?

ילדה אוכלת (ShutterStock)
הילדים יאהבו אותו באותה מידה? (צילום: shutterstock)

יותר ויותר הורים מפתחים מודעות לכמות הסוכר והנתרן המוכנסים למאכלים שהם נותנים לילדיהם. משרד הבריאות פרסם גם הוא המלצות לכמויות המירביות של מרכיבים אלו במוצרים שאנו רוכשים ונותנים לילדינו. בחברת שטראוס הצטרפו למגמת התזונה הבריאה, והחליטו לוותר על הסוכר במעדן המיתולוגי גמדים. במעדן החדש, בטעם וניל מעודן, הם מבטיחים מוצר "ללא תוספת סוכר וללא תחליפי סוכר!". מה זה אומר בפועל? יצאנו לבדוק.

עוד בנושא:
דירוג החטיפים הגדול: מה הכי בריא?
מדריך: מה המשמעות של השמות המסובכים על תוויות המזון?
רכיב המזון היחיד שיגרום לכם לרזות

ב-100 גרם "גמדים שלי" יש רק 60 מ"ג נתרן ו-3.3 גרם שומן רווי (כשההמלצה היא עד 6 גרם). סוכר מוסף באמת אין במעדן החלב, כך שהמתיקות בו נובעת, כך לפי החברה, כתוצאה מפירוק הלקטוז שבחלב ומתמצית טעם הווניל. ברשימת הרכיבים של המוצר לא תראו סוכר, אך אפשר למצוא בה פחמימות בכמות של 6.7 גרם.

גמדים שלי (יח"צ)
המבוגרים אהבו, אבל מה עם הילדים? (צילום: יח"צ)

ומה לגבי הטעם? ובכן, המוצר באמת לא מתוק, ועבור המבוגרים שטעמו אותו זה היה נפלא, אך סביר להניח שילדים, שהם קהל היעד של המוצר, יבקשו להמתיקו קצת, ובמקרה כזה עדיף לבחור בפרי טרי, כדי להרוויח עוד קצת בריאות. בשורה התחתונה – גמדים הצליחו ליצור מוצר בריא וגם טעים, אך לא כזה שילדים יקשרו בהכרח למוצר "גמדים" שהם כל כך אוהבים. אם תצליחו לשכנע אותם שזה טעים, הרווחתם.

איך בדקנו את המוצר?

הבדיקה שלנו נערכה על פי המלצות ועדת האסדרה לתזונה בריאה במשרד הבריאות. על פי המלצות אלו, כשבוחרים מוצר כדאי לוודא שאין בו יותר מ-800 מ"ג נתרן ל-100 גרם, עד 22.5 גרם סוכר ועד 6 גרם שומן רווי. אם מדובר במשקה, חשוב להקפיד שלא יהיו בו יותר מ-100 מ"ג נתרן, עד 6 גרם סוכר ועד 3 גרם שומן רווי.

כך קבענו אם המוצר בריא או לא ()

ומה לגבי התפריט היומי? ארגוני הבריאות בעולם ממליצים לכלול בצריכת הקלוריות היומית כ-45 עד 65 אחוזים של פחמימות, מתוכן עד 10 כפיות של סוכר פשוט, 25 עד 35 אחוזי שומן וכ-1,500 מ"ג נתרן ליום. הגבול העליון של נתרן בתפריט היומי עומד על 2,400 מ"ג.