וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הבדיקות שאת צריכה ויכולה לעשות במהלך ההריון

וואלה! NEWS בשיתוף אלטמן

26.2.2017 / 9:40

בישראל, כפי שיודעת כל אישה שתיכננה או נכנסה להריון - עושים לא מעט בדיקות לנשים. החלטנו לעשות לכן קצת סדר. הנה המדריך המלא לכל הבדיקות בהריון

אישה בהריון מודדת לחץ דם. ShutterStock
את מחליטה איזה בדיקות לעשות/ShutterStock

את בהריון או מתכננת להיכנס להריון? מזל טוב ובהצלחה. כי לפני שאת הופכת לאמא, יש לך סדרה מורכבת של בדיקות והכנות שאת צריכה לעשות. אבל אל דאגה: את לא אמורה להיבחן על זה. למען האמת, חלק מהבדיקות את – ורק את – יכולה להחליט אם לבצע או לא. אז הנה הרשימה המלאה שתעזור לך לקבל את ההחלטות הנכונות בזמן הנכון.

לפני הכניסה להריון

בדיקות גנטיות

ההמלצה היא לעבור את הבדיקות הללו לפני הכניסה להריון הראשון, ובידיעה שהן תקפות גם להריונות שיבואו אחריו. ניתן לבצע את הבדיקות גם במהלך ההריון, אם לא הספקת או אם ההריון אינו מתוכנן. בדיקות גנטיות המוודאות את מידת הסיכון לנשאות של מומים ומחלות גנטיות, בהתאם למוצא עדתי. הבדיקות מבוצעות במכונים שאושרו על ידי משרד הבריאות. מדובר בבדיקת דם, המבוצעת על ידי אחד מבני הזוג. רק במידת הצורך גם בן/ת הזוג השני/ה יתבקש גם הוא/היא לבצע את הבדיקות.

חלקן של הבדיקות, כמו סיסטיק פיברוזיס, טיי זקס ו-X שביר, ממומנות באמצעות סל הבריאות לאוכלוסייה שנמצא בסיכון. הבדיקות שאינן כלולות בסל ניתנות בהנחה על ידי קופות החולים באמצעות הביטוח המשלים.

בדיקות בשליש הראשון להריון

בדיקות דם

לאחר שהתברר לך שאת בהריון ההמלצה הראשונה היא לקבוע תור לרופא הנשים שלך. בביקור הראשון אצלו תקבלי הפניה לבדיקות דם ראשונות, שנועדו לברר את סוג הדם, ספירת הדם ורמת הסוכר בדם.

בדיקות נוספות שייתכן שהרופא שלך ימליץ לך לעבור: בדיקת נוגדנים בדם למחלות זיהומיות – אדמת, CMV ועגבת. יש רופאים הממליצים גם על בדיקת טוקסופלזמוזיס. מומלץ לבצע את הבדיקה בשבוע 7-9

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
המלצה ראשונה - בדיקות דם/ShutterStock

בדיקות אולטרה-סאונד

ייתכן שביקור הראשון שלך אצל הרופא תעברי גם בדיקת אולטרה-סאונד לדופק עוברי, לבחינת מיקום ההריון והערכת גיל ההריון. מומלץ לבצע את הבדיקה בשבוע 7-9.

שקיפות עורפית

זו בדיקה שמבצעים באמצעות אולטרה-סאונד למדידת הנוזל שמצטבר בעורפו של העובר ועלול להעיד על תסמונת דאון. מאחר ששקיפות עורפית היא בדיקת סקר הבדיקה איננה יכולה לשלול או לאשר בוודאות פגם כרומוזומלי ולכן לעתים יש צורך בבדיקות נוספות, כמו בדיקת מי שפיר, בדיקת סיסי שליה ההסברים בהמשך) ועוד. הבדיקה בסל הבריאות, בהשתתפות עצמי על פי תנאי קופת החולים. מומלץ לבצע את הבדיקה בשבוע 11-13.

בדיקת שתן

בדיקת שתן בתחילת ההריון תסייע לרופא שלך לבחון היבטים שונים של בריאותך: זיהום בשתן, רמת הסוכר בשתן, תפקודי כליה ועוד. הבדיקה בסל הבריאות ומומלץ לבצע אותה עד השבוע ה-12.

בדיקת סיסי שיליה

בבדיקה זו נלקחת דגימה של תאי השליה, כדי לבחון את מספר הכרומוזומים שיש לעובר ולגלות בשבל מוקדם של ההריון את מידת הסיכון לתסמונת דאון ומומים נוספים. זו בדיקה חלופית לבדיקת מי שפיר שנעשית בשבוע מוקדם יותר. בבדיקת סיסי שליה ניתן לאבחן באופן ודאי תסמונת דאון. הבדיקה נמצאת בסל הבריאות עבור נשים מעל גיל 35 ולנשים שקיבלו המלצה מיועץ גנטי בגלל חשד או סיכון מוגברים. את יכולה לבחור לבצע את הבדיקה במימון עצמי. מומלץ לבצע את הבדיקה בשבוע 10-13.

אילוסטרציה. ShutterStock
מומלץ לבצע את הבדיקה בשבוע 10-13/ShutterStock

סקר שליש ראשון - אולטרה-סאונד ובדיקת דם

בדיקות הסקר הראשון הן למעשה שילוב של בדיקת השקיפות העורפית (אולטרה-סאונד) עם בדיקות דם הבודקות 2 מדדים בדמך. שיקלול תוצאות הבדיקות מעלה סטטיסטית את יכולת הניבוי לתסמונת דאון. הבדיקה בסל הבריאות בהשתתפות עצמית, על פי תנאי קופת החולים. מומלץ לבצע את הבדיקה בשבוע 10-13.

בדיקות בשליש השני להריון

בדיקות אולטרה-סאונד

בשליש השני להריון את יכולה לעבור 2 בדיקות לסקירת מערכות – מוקדמת ומורחבת. בסקירה מוקדמת סוקרים את אברי העובר כדי לאתר מומים. בבדיקה המורחבת נכללים אברים שעדיין לא התפתחו בתקופת הסקירה המוקדמת. הסקירה המוקדמת מבוצעת בשבוע 13-71 והיא איננה בסל הבריאות, כומר שזו למעשה החלטה שלך האם לבצע אותה או לא. הבדיקה המורחבת מבוצעת בשבוע 20-23 והיא כלולה בסל הבריאות.

סקר שליש שני –תבחין משולש (חלבון עוברי) או תבחין מרובע

חלבון עוברי היא למעשה בדיקת דם לסקר ביוכימי שבה נבדקים 3 מדדים בדמה של האם. שיקלול תוצאות הבדיקות מעלה סטטיסטית את יכולת הניבוי לתסמונת דאון. הבדיקה בסל הבריאות בהשתתפות עצמית, על פי תנאי קופת החולים.
את יכולה לבקש שיוסיפו לתבחין המשולש בדיקת חלבון נוסף (תבחין מרובע) על מנת להגדיל את רגישות הבדיקה. התבחין המרובע אינו בסל הבריאות וכרוך בתשלום.

בדיקות דם

בבדיקות הדם של השליש השני יכללו מבחן העמסת סוכר, ספירת דם ונוגדני RH. בבדיקת העמסת סוכר תתבקשי לשתות שהומס בהם סוכר. כעבור שעה של המתנה יילקח ממך דם כדי למדוד את רמת הסוכר בדמך ולאתר סיכון לסוכרת הריונית. בדיקות נוספות של רמת הסוכר בדם יערכו בהתאם לתוצאות. בדיקת נוגדני RH מיועדת רק לנשים עם Rh שלילי. הבדיקות בסל הבריאות. מומלץ לעבור את הבדיקות בשבוע 24-28

אילוסטרציה. ShutterStock
בבדיקה זו ניתן לאבחן באופן ודאי תסמונת דאון/ShutterStock

בדיקת מי שפיר

גם זו בדיקה שאת יכול לבחור אם לבצע אותה. הבדיקה הכרוכה בשאיבת כמות קטנה של מי שפיר מן הרחם, תחת אולטרה-סאונד, לצורך מציאה של תאים עובריים ובחינת המבנה הכרומוזומלי שלהם. בבדיקת מי שפיר ניתן לאבחן באופן ודאי תסמונת דאון. הבדיקה נמצאת בסל הבריאות עבור נשים מעל גיל 35 ולנשים שקיבלו המלצה מיועץ גנטי בגלל חשד או סיכון מוגברים. נשים שאינן זכאיות יכולות לעבור את הבדיקה באופן פרטי במימון מלא או בהתאם לתנאי הביטוח המשלים. ההמלצה היא לעבור את הבדיקה לאחר השבוע ה-16.

בדיקות בשליש השלישי להריון

בדיקות אולטרה-סאונד

בשליש השלישי בדיקת אולטרה-סאונד מבוצעת לצורך הערכת המשקל של העובר, כדי לוודא כיצד הוא גדל מהי התנוחה ומהו המיקום שלו. כמו כן, נבדק ומיקום של השליה. הבדיקה בסל הבריאות. מומלץ לעבור את הבדיקה בשבוע 30-34

ניטור דופק העובר

גם זו בדיקת אולטרה-סאונד המבוצעת במקרים בהם קיים חשש לירידה בתנועות העובר. התייעצי עם רופא הנשים לגבי נחיצות הבדיקה. הבדיקה בסל הבריאות

הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה

  • עוד באותו נושא:
  • הריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully