נושאים חמים

מדיטציה בלי מדיטציה: 8 דרכים פשוטות לנקות את הראש בכל יום

הלחץ הפך לחלק בלתי נפרד מהשגרה שלכם? זה לא חייב להיות המצב. בשביל להרגיע את הגוף והנפש אתם לא חייבים לשבת בשילוב רגליים ולנשום במשך שעות. כך תעשו זאת בקלות ובלי לבזבז יותר מדי זמן

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore
אישה לחוצה במיטה (ShutterStock)
לחוצה? תרחיקי את הלפטופ מהמיטה (צילום: Shutterstock)

בעשורים האחרונים הפכה המדיטציה מטקס אקזוטי מהמזרח הרחוק לאמצעי מבוקש בעולם המערבי להתמודדות עם לחצים, מתחים ועומס נפשי. כיום נראה שהחיים של כולנו מתנהלים במסלול המהיר, ולכן גובר הצורך למצוא דרכים להירגע ולנקות את המוח ממחשבות. הבעיה היא שלא לכולם יש את הזמן או הסבלנות ללמוד את רזי המדיטציה ולתרגל אותה בקביעות.

למזלכם, בשביל ליהנות מהיתרונות של מדיטציה אתם לא חייבים לפנות שעה בלו"ז בכל יום. מספיק לתרגל טכניקות פשוטות שאפשר לבצע מדי יום, בלי להפריע לעיסוקים האחרים שלכם. הנה 10 דברים שאתם יכולים לעשות בכל יום כדי לעשות קצת סדר במחשבות:

עוד בנושא:
המעבדה: מה באמת יחזיר אתכם לאיזון?
הסטרס ועונשו: 5 תופעות מוזרות שנגרמות על ידי לחץ
איך ניתן להתגבר על דחיינות בכמה צעדים פשוטים?

תתעוררו באמת

כולנו קמים בבוקר, אבל כמה מאיתנו באמת מתעוררים לפני שהם יוצאים מהמיטה? סביר להניח שגם אתם מגרדים את עצמכם בכוח מהמיטה והולכים כמו זומבים למטבח כדי לעשות לעצמכם קפה, שיציל אתכם מהכבדות והעייפות.

אם תתעוררו רבע שעה לפני שאתם באמת חייבים לזנק מהמיטה, תוכלו לנצל את הזמן הזה כדי להתחיל את היום עם יותר אנרגיות ומרץ. מומלץ להרחיק מהמיטה את הסמארטפון או המחשב הנייד שדווקא יחבלו בזמן המיוחד הזה, ולהתעסק רק בעצמכם. כך תוכלו להתמתח כמו שצריך ולהזרים דם בצורה יעילה יותר לשרירים. פעולה זו תשפר את זרימת הדם בצורה שתועיל לתפקוד המוח ותשפר את הריכוז.

אכלו לבד

מי שאוכל לבד מת לבד? אולי. אבל אם אתם לוקחים את הזמן הזה לעצמכם, בלי אנשים אחרים וגם בלי הטלפון, המחשב או כל דבר שקשור לעבודה, אתם מאפשרים לעצמכם זמן נדיר של התמקדות בעצמכם, במחשבות ובמטרות שלכם ובפתרון הבעיות שצצות במהלך היום. הזמן הזה לבד מכניס את המוח למצב של מודעות, שהרפואה האלטרנטיבית מייחסת לו סגולות רבות שמעצימות את השלמות המנטלית ואת המצב הנפשי.

אישה אוכלת לבד (ShutterStock)
במקום להתמרמר על הלבד, נצלי את הזמן הזה כדי לעשות לעצמך טוב (צילום: Shutterstock)

קחו רגע

כמה דלתות אתם פותחים במהלך היום? כנראה שהרבה יותר מאחת. דרך מצוינת להיות ממוקדים ורגועים יותר היא לקחת כמה נשימות עמוקות רגע לפני שאתם פותחים דלת. אמצו לעצמכם הרגל שיעזור גם להוריד את רמות החרדה וגם להכיר את הסביבה שאתם נמצאים בה, לסדר את המחשבות ולהיות מודעים יותר למחשבות, למטרות ולאסטרטגיית הפעולה שלכם.

צאו להליכה

עולם הרפואה מצא יתרונות רבים להליכה ברגל. מחקר אחד בנושא אף קבע כי 25 דקות הליכה ביום עשויות להאריך את החיים בשבע שנים. מחקר אחר קבע כי ההליכה תורמת לשינה טובה יותר ולערנות מוגברת במהלך היום.

בהקשר המנטלי, חוקרים גרמנים מצאו כי אנשים שהלכו ברגל בלי להתעסק בשום דבר אחר התמודדו בצורה יעילה יותר עם חוויות שליליות. בחינות נוספות של הנושא על ידי כמה קבוצות של חוקרים מרחבי העולם קבעו כי ההליכה יכולה להוריד את סף החרדה ולסלק מחשבות טורדניות. אז אם אתם רוצים לעשות טוב לגוף ולנפש, פנו לעצמכם חצי שעה ביום להליכה, עדיף דווקא באמצע יום העבודה או בכל זמן שבו אתם מרגישים שהמוח שלכם זקוק להפוגה.

פתקיות פוסט איט (ShutterStock)
תזכורות חיוביות מעצמכם, אל עצמכם (אילוסטרציה: shutterstock)

השתמשו בפתקיות

ב-2007 החליט החוקר רוברט אמונס לבחון את כוחה של הכרת תודה. הוא מצא כי פעולה זו משפרת את מצב הנפש ומחזקת את הגוף במגוון היבטים: חיזוק מערכת החיסון, הורדת לחץ דם, הפחתת חרדה ודיכאון ואפילו מניעת כאבי ראש.

איך כל זה קשור לפתקיות? נתחיל בזה שאם תודו בכל יום על מה שיש לכם, על מה שהשגתם עד כה ועל הדברים הטובים שעשיתם, תהיו מסופקים ורגועים יותר. בגלל שהאדם מטבעו נוטה להתעסק בשלילי בכל יום, אתם יכולים להזכיר לעצמכם את כל מה שאתם כן אוהבים. הדביקו פתקיות עם תזכורות חיוביות על המראה בשירותים, מול המיטה ומול הכיור במטבח. כך בכל פעם שתעברו לידן, המילים ייכנסו לתודעה שלכם, גם אם לא תרצו בכך. בדרך זו תוכלו לתת לעצמכם חיזוקים חיוביים לאורך היום, בלי שום מאמץ.

התנסו ביוגה

מי שניסה אי פעם לבצע תרגילי יוגה יודע שהאימון המיוחד הזה מפתח מודעות לאזורים בגוף שאנחנו בדרך כלל לא מפנים אליהם קשב. המודעות המוגברת הזאת מאפשרת לנו להכיר את גופנו בצורה טובה יותר ולהפנות תשומת לב לתחושות הגוף, לבעיות ולכאבים שקל לנפנף במהלך היום בגלל בעיות בהולות ומשמעותיות יותר. התרגילים מחייבים להתמקד בנשימות ובכך להרגיע את הגוף ואת המוח, שבדרך כלל לא זוכה למנוחה.

בשביל לתרגל יוגה אתם לא בהכרח חייבים להירשם לחוג ולשלם המון כסף. אתם יכולים לעשות את זה בעצמכם, ללא עזרה חיצונית ואפילו בלי לקום מהכיסא.

מתרגלים יוגה ביום היוגה הבינלאומי, ניו יורק, ארה"ב. 20 ביוני 2016 (רויטרס)
מתרגלים יוגה בטיימס סקוור בניו יורק (צילום: רויטרס)

תנשמו – אבל באמת

בשביל לנשום אתם לא צריכים אף מדריך, אבל בשביל להשתמש בנשימה כדרך להרגיע את המוח דווקא כן. נשימות ארוכות ועמוקות מפחיתות את החרדה ועוזרות להשקיט את המחשבות. בשביל לעשות את זה אתם לא צריכים תפאורה מיוחדת או אפילו זמן פנוי. אתם יכולים לעשות את זה גם ובעיקר ברגעים הלחוצים והמתוחים ביותר שלכם לאורך היום.

אם אתם מרגישים שהלחץ מתחיל לתפוס פיקוד, עצמו את העיניים (או השאירו אותן פקוחות, אם זה מרגיש לכם מוזר), ופשוט תתמקדו בנשימות למשך כמה זמן שתרצו. בניגוד למה שרבים חושבים על מדיטציה, בזמן הזה לא כדאי לנסות "לא לחשוב על כלום", כי אם תעשו את זה כנראה תקבלו תוצאה הפוכה. פשוט אפשרו למחשבות לזרום בראשכם, בלי להיאבק בהן ותנו לעצמכם ליהנות מהרגע.

החליפו ידיים

אם אתם רוצים לפתח מודעות מוגברת ורגישות לסביבה ולגוף, נסו לאכול או לכתוב עם היד שאתם בדרך כלל לא משתמשים בה. ההתנסות החדשה הזאת תהפוך את הפעולה שנתפסת אצלכם כמובנת מאליה, למורכבת יותר, בצורה שתשפר את הריכוז ואת תשומת הלב שאתם מפנים לעצמכם ולגוף שלכם. בעולם המדיטציה מאמינים כי מודעות מוגברת במהלך הארוחה מאפשרת להעריך יותר את הטעם והריח של האוכל.