וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מצאו את הסיבה מדוע שמן זית הוא כל כך בריא

16.2.2017 / 9:49

חוקרים מספרד כבר יודעים שהתזונה הים תיכונית היא הכי בריאה, אבל הם לא הבינו איך בדיוק היא עוזרת למנוע מחלות לב. אז הם ערכו מחקר והצליחו סוף סוף לגלות סיבה אחת. והיא קשורה בשמן זית

צילום: נמרוד סונדרס, עריכה: יותם וקס

בווידיאו ככה מכינים שמן זית בבית בד

הנה מקום שבו המזרח התיכון זורח בהשוואה לארה"ב ואירופה: התזונה פה היא אחת מהבריאות בעולם, ובכל שנה יותר ויותר אנשים ברחבי העולם בוחרים לאמץ אותה. בין הירקות, הדגים והקטניות, מככב בעיקר שמן הזית. הסיבה שהוא כל כך בריא נעוצה בכך שהוא תורם לבריאות הלב, מוריד את רמות הכולסטרול הרע, ועוזר בשיפור זרימת הדם. אבל איך הוא בדיוק עושה את זה? חוקרים מספרד מצאו ככל הנראה את התשובה. או לפחות אחת מהן.

מחקר ספרדי מבית חולים דל מאר בברצלונה שפורסם בכתב העת Circulation בדק נתונים של 296 מבוגרים מעל גיל 60 שנמצאים בסיכון למחלות לב וכלי דם. הנחקרים חולקו באקראי לאחת משלוש דיאטות: דיאטה ים תיכונית בתוספת של ארבע כפות שמן זית כתית מעולה ביום, תזונה ים תיכונית בתוספת 30 גרם של אגוזים ביום, או דיאטה דלת-שומן - כולן דיאטות בריאות שמבוססות על מאכלים ללא כולסטרול גבוה.

עוד בנושא:
המלצות תזונה חדשות: שומנים בריאים, מוצרי חלב ואפילו יין
לאכול כמו אל יווני: המאכלים שישפרו לכם את חיי המין
איזה שמן הכי בריא לטיגון ואיזה הכי גרוע?

כולסטרול "טוב" מול כולסטרול "רע"

כאשר אנחנו מדברים על כולסטרול, נהוג לחלק אותו בין כולסטרול "טוב" (HDL) וכולסטרול "רע" (LDL) המגיע מאכילת מזונות מן החי. התפקיד של ה-LDL הוא למעשה להוביל את הכולסטרול מהכבד לרקמות הגוף השונות, רק שבדרך הוא נוטה להיתקע לנו בעורקים. תפקידו של ה-HDL לעומת זאת הוא להוביל את הכולסטרול בחזרה לכבד, שם הוא מפורק. בכך מסייע ה-HDL לגוף להיפטר מעודפי שומנים. כעת, החוקרים גילו כי שמן הזית מספק לו עזרה לא צפויה בתהליך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
סטייק. ShutterStock
פה נמצא הכולסטרול שלכם/ShutterStock

"ההשערה שלנו היא כי חומרים נוגדי חמצון, כמו שמצויים בשמן זית, נקשרים לחלקיקי HDL ומגנים עליהם מפני סוגים שונים של התקפות", הסביר עורך המחקר. "ככל שה-HDL יותר מוגנים, הם יכולים לבצע את תפקודים הביולוגיים שלהם ביעילות רבה יותר, ולכן הם יכולים להסיר את הכולסטרול מהעורקים בצורה יעילה יותר או לעזור בהרפייתם של כלי הדם למשך זמן ארוך יותר".

התזונה הכי טובה נגד מחלות לב

הממצאים שהתגלו לאחר שנה בה עקבו המשתתפים אחרי הדיאטות, הראו כי רק הדיאטה דלת השומן הפחיתה את הכולסטרול הרע ואף אחת מהדיאטות לא הגדילה את הכולסטרול הטוב. ולמרות זאת, מבדיקות דם שנערכו למשתתפים נמצא כי התפקוד של מולקולות ה-HDL היה טוב יותר אצל אלה שניזונו מדיאטה ים תיכונית עשירה בשמן זית.

למרות שמחקרים רבים נערכו בעבר על השפעותיה של הדיאטה הים תיכונית, ונמצא כי היא עוזרת בשמירה על המשקל ושומרת על הלב, לא היה ברור האם הדבר לא תלוי מושפע גם ממשתנים אחרים. ככל הנראה קיימים משתנים נוספים שהופכים את הדיאטה הים תיכונית לכל כך בריאה, אבל המחקר הנוכחי מספק הצצה למנגנון אחד כזה. "אנשים שמעוניינים להוריד את הסיכון שלהם לחלות במחלות לב, הדיאטה הים תיכונית היא ככל הנראה התזונה הכי טובה לכך", סיכמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully