נושאים חמים

רוצים שינוי? כך תדעו אם טיפול יכול להועיל לכם

קל להתעלם מנורות האזהרה שמצביעות על קושי נפשי, אבל ההכחשה רק תחריף את המצב ותרחיק את השינוי. 7 סימנים לכך שטיפול פסיכולוגי יכול להתאים לכם

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore

בווידאו: מחקר מצא את הגיל שבו אנחנו הכי מאושרים

הפסיכולוג האמריקאי ג'ון דיואי אמר שהבנת הבעיה היא חצי הדרך לפיתרון. כמו שכולם חוטאים בהתעלמות מתסמינים למחלות פיזיולוגיות בתקווה שיחלפו מעצמם, לאורך החיים אתם ככל הנראה חולפים על פני נורות אזהרה שמתריעות בפני קשיים נפשיים שחשוב לתת עליהם את הדעת. כמו ברכב, גם לנוריות האלו תפקיד חשוב בשמירה על נפש בריאה. כך תזהו אותן ותדעו אם יש צורך בעזרה חיצונית על מנת לכבות אותן לתמיד.

עוד בנושא:
המחקרים מגלים: מה באמת יעשה אתכם מאושרים?
שלוש השאלות שיכולות לסייע להצלחת הטיפול בדיכאון
בלי מדיטציה: מה באמת יחזיר אתכם לאיזון?

הבוס קשה איתכם יותר

למה כשאנחנו חולים אנחנו עייפים יותר? מכיוון שכשהגוף נמצא במלחמה, הוא מרכז בה את כל האנרגיות שלו. אותו התהליך קורה גם במלחמה נפשית, וגם כאן, קשה לתפקד במערכות נוספות במהלכה. העבודה היא המקום שאנחנו נמצאים בו רוב שעות היום, וגם אם אנחנו לא מודעים לכך, הקולגות והבוס מבחינים כשהתפקוד יורד. אם אתם מקבלים יותר ויותר חוות דעת שליליות על העבודה, או מרגישים שביצוע משימות שפעם באו לכם בקלות דורש עכשיו מאמץ רב יותר, יש כאן בעיה שחשוב להבין, בעזרת איש מקצוע, מה מקורה.

צעירים עובדים מול מחשב (ShutterStock)
העבודה כבר לא באה בקלות? נסו להבין למה (צילום: Shutterstock)

תסמין נוסף שעשוי לצוץ במקום העבודה הוא תחושת ניתוק ממנו, בייחוד אם בעבר הוא היה חשוב לכם מאוד. כל שינוי קיצוני ביחס שלכם למקום העבודה ובמוטיבציה עשוי להצביע על קושי שהוא הרבה מעבר למשימה שלא בא לכם לבצע באותו הרגע.

הרגשות שלכם חזקים יותר

כולם כועסים לפעמים, חווים יום עצוב מהרגיל, או צוחקים עד שכואבת להם הבטן. שום דבר לא פסול בכך שאתם חווים מנעד רגשי רחב במהלך היום, גם אם המעברים ביניהם חדים ולא צפויים. עם זאת, אם במצב של כעס אתם מרגישים שאתם לא יכולים לשלוט במה שאתם אומרים או עושים, אם העצב מונע מכם לתפקד או אם כל מה שקורה לכם נתפס כ"נורא", כנראה שיש כאן בעיה עמוקה שכדאי להיות קשובים לה.

בהיבט הזה חשוב לשאול את עצמכם: האם כשאתם ניצבים בפני חוויה עוצמתית, אתם מניחים שהגרוע מכל עומד לקרות? צורת חשיבה זו עשויה להיות תסמין לחרדה ועם הזמן גם לגרום להתקפי חרדה בלתי צפויים. יותר מכך, התגובה המיידית וההרסנית יותר של אופן החשיבה הזה עלול להיות הימנעות מפעולות מסוימות שרציתם לעשות, בשביל לא להרגיש עוד את הרגשות החזקים והקשים האלו.

אתם לא יכולים להפסיק לחשוב על אירוע מהעבר

בין אם מדובר בטראומה קשה שחוויתם, אירוע מכונן, אובדן של אדם קרוב, מעבר דירה או פירוק מערכת יחסים – טבעי לחלוטין לחשוב הרבה על אירוע משמעותי שעיצב או אפילו שינה את החיים. אם המחשבות האלו לא נותנות מנוח ולא חולפות לאחר כמה חודשים או אפילו שנים – יכול להיות שמשהו בתהליך ההתגברות לא עובד כשורה.

בראד פיט אנג'לינה ג'ולי (GettyImages)
עדיין תקועים על האקסית? תדברו על זה (צילום: Shutterstock)

אם אתם מרגישים שהתפקוד שלכם נפגע בשל המחשבות האלו, אם הן מובילות לשינויים קיצוניים במצב הרוח לאורך היום ובייחוד אם מדובר בבעיה מתמשכת שלא מרפה לאורך זמן – חשוב להבין מה בתהליך ההחלמה לא עובד. רבים שומרים בפנים את ההתמודדות עם אירועים מכוננים, וחושבים שהםיצאו להם מהראש מעצמם, אבל אם לא נוקטים פעולות אקטיביות כדי להשקיט את המחשבות הטורדניות, הן לא מתכוונות לעזוב בשקט.

אתם חולים הרבה, או סובלים מכאבים מתמשכים

מחקרים רבים הצביעו על הקשר בין מצב נפשי לבין בריאות הגוף. ארגון הלב האמריקאי (AHA) פרסם מאמר שסוקר את כל ההשפעות של לחץ על הגוף. השפעות אלו כוללות בין היתר כאבי ראש, גב, צוואר ובטן, שרירים נוקשים, נעילת לסתות, עייפות, הפרעות שינה וריבוי מחלות. אם אתם חווים את התסמינים האלו יותר ויותר, ללא הסבר נראה לעין, ייתכן כי מדובר בבעיה שהמקור שלה אינו פיזיולוגי.

אתם "בורחים" לחומרים משכרים

אם אתם מוצאים את עצמכם שותים אלכוהול או משתמשים בסמים בתדירות גבוהה יותר, או אפילו חושבים על כך יותר ויותר, מדובר בסימן ראשוני וחשוב לבעיה עמוקה יותר שיש לבחון. החומרים האלו מאפשרים לנו מעין בריחה זמנית מהמחשבות שלנו, מהבעיות ומכל הדברים המפחידים האלו שאנחנו מרגישים שרודפים אחרינו כשאנחנו לא מתמודדים איתם כמו שצריך.

שיכורה על הספה (ShutterStock)
אי אפשר לברוח לנצח (צילום: Shutterstock)

אנשים שסובלים מקושי נפשי מרגישים שהם זקוקים לבריחה הזאת, לזמן בו הם "מכבים" את הראש ולא מתעסקים בכל השלילי. מלבד העובדה הידועה שהבריחה לא באמת מטפלת בבעיה, היא גם עלולה לפתח התמכרות שיהיה קשה יותר לטפל בה וגם תדרדר עוד יותר את המצב הנפשי. הבריחה הזאת אגב, היא לא רק לחומרים משבשי תודעה. גם אוכל או אפילו צפייה בטלוויזיה במינונים גבוהים יכולים להצביע על הימנעות מטיפול בבעיה.

אתם כבר לא עושים את מה שפעם אהבתם

כל שינוי מגמה קיצוני בחיים עשוי להצביע על קושי נפשי, אך כשמדובר בתחביב שממש אהבתם ואתם כבר לא רואים סיבה לדבוק בו, זוהי נורית אזהרה גדולה ומשמעותית. בעיות נפשיות גורמות לנו לאבד עניין בדברים שפעם היו גורמים לנו אושר – כמו אימון גופני, נגינה על כלי אהוב או אפילו פגישה עם חברים. נסו לחשוב על פעולות ששימחו אתכם לפני כמה חודשים או אפילו שנים ולהבין האם זנחתם אותן ולמה. אם אין לכם תשובה, כנראה שאתם זקוקים לעזרה נוספת כדי למצוא אותה.

מערכות היחסים שלכם מתוחות או אינטנסיביות

כאן לא מדובר רק בבן הזוג, אלא בקושי להביע את עצמכם בכל מערכת יחסים – בין אם מדובר במשפחה, חברים קרובים או אפילו עמיתים לעבודה. אם אתם מתקשים להסביר לסובבים אתכם את התחושות ואת הקשיים שלכם, או מרגישים בודדים ועצובים במהלך שיחות עם חברים, כנראה שיש סיבה לכך.

כשאתם מתבוננים על מערכות היחסים בחייכם נסו לחשוב כמה פעמים התפרצתם על אדם קרוב, או רציתם להגיד משהו ועצרתם את עצמכם מפחד שהוא לא יבין אתכם או שתפגעו בו. קצרים בתקשורת, או הסתרת מידע נגרמים מסיבה מסוימת וחשוב להבין אותה כדי לשמור בקרבתכם את האנשים שאתם מעריכים ושיכולים גם לעזור לכם להרים את עצמכם בשעת הצורך.