נושאים חמים

לרדת במשקל אחרי הלידה: כך עושים זאת בלי להתפשר על הבריאות

אחרי 9 חודשים שבהם המשקל המתווסף היה סימן חיובי להתפתחות העובר, נשים רבות נחפזות להוריד את הקילוגרמים העודפים מיד לאחר הלידה. מומחית מסבירה למה עדיף לעשות את זה לאט, אבל בטוח

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore
אילוסטרציה (ShutterStock)
אפשר בכלל לעשות דיאטה אחרי לידה? (אילוסטרציה: shutterstock)

תשעה חודשים שמחת על כל גרם שנוסף למשקלך. אולי שמחה היא לא בדיוק המילה הנכונה – הערכת, היא כנראה מילה מדויקת יותר. בכל מקרה, התוספת השבועית במשקל ביטאה את בריאות והתפתחות העובר שברחמך ואת אכלת בשביל שניים – לאו דווקא מבחינת הכמות, אלא בעיקר מבחינת האיכות. אבל עכשיו, אחרי הלידה, את מוכנה שכל הקילוגרמים שגופך צבר ייעלמו כלא היו, וכמה שיותר מהר.
האם אפשר בכלל לעשות דיאטה לאחר הלידה?

"אפשר, אבל לאט ומתוך תשומת לב רבה. זה לא הזמן לדיאטות מהירות שמכניסות את הגוף לטלטלה ולחסך תזונתי, והציפיה להיכנס לג'ינס הישנים לכבוד הברית או הבריתה – היא לא נכונה ולא ריאלית", מדגישה טובה קראוזה, דיאטנית קלינית לנשים בהריון ולאחר הלידה, ובעלת האתר תזונה טובה.

לעזור לגוף למלא מצברים

"כידוע, 6 שבועות לאחר הלידה מוגדרים כזמן "משכב לידה" שבו הגוף חוזר לעצמו מכל השינויים שעבר במהלך ההריון: מפריש עודפי נוזלים, הדימום פוסק, הרחם מתכווץ וייצור החלב מתבסס. בתקופה הזו חשוב להיות ערניות, משום שזו תקופה רגישה מאד. אם כואב, אם עולה החום, אם יש שלשול - לא לבטל ולהגיד "ככה זה אחרי הלידה" – אלא ללכת להיבדק אצל הרופא המטפל. לאחר שמשכב הלידה מסתיים, אפשר להתחיל לעשות דיאטה, אבל בצורה מתונה ומבוקרת, בצורה בריאה כך שתהיה ירידה קלה במשקל מבחינה קלורית, אבל בלי לפגוע באספקת הרכיבים התזונתיים שהגוף צריך. זה הזמן לסייע לו למלא את המאגרים שהתדלדלו בהריון. לכן, דיאטה לאחר הלידה זו לא דיאטה רגילה, וחשוב להקפיד על תזונה שתתמוך בגוף ותסייע למלא מאגרים. במהלך ההריון הגוף השקיע הרבה רכיבי תזונה כדי שהעובר יגדל ויתפתח כראוי, ועכשיו הגוף רוצה למלא את החסרים. למי שמניקה – על אחת כמה וכמה שחשוב להשקיע ברכיבי תזונה איכותיים".

הנקה (ShutterStock)
הנקה שורפת כ-500 קלוריות ביום (אילוסטרציה: shutterstock)

כדי לרדת במשקל מבלי לפגוע בצרכי הגוף, קראוזה מציעה להקפיד על כמה נקודות חשובות:

*הימנעי לחלוטין מג'אנק פוד, והקפידי על הרגלי אכילה מסודרים. נסי להקשיב לגוף שלך, להחזיר לעצמך את תחושת הרעב והשובע, שאולי השתנו במהלך ההריון. חשוב שתאכלי בהתאם לתחושות הגוף, ולא לפי מספר הקלוריות.

*הרבי באכילת דגנים מלאים ככל האפשר, קטניות, אגוזים וזרעים, אם את טבעונית, ואם לא – הוסיפי לתזונה שלך מוצרי חלב, ביצים, דגים ועוף.

*כדאי שתדעי, שארגון הבריאות העולמי ממליץ להפחית ככל האפשר באכילה של בשר מעובד. "ככלל, אני ממליצה להמעיט באכילת בשר בקר, ולא רק בגלל שיש בו יחסית תכולת שומן גבוהה. במחקרים שנעשו על אוכלוסיות מאריכות חיים, הובחן שהן ממעטות באכילת בשר אדום ושיש קשר בין אכילה של בקר ובין סיכון גבוה לתמותה ולהשמנה", מסבירה קראוזה.

*אכלי שפע של ירקות ופירות. הם דלים יחסית בקלוריות, ועשירים ברכיבים תזונתיים. "מה שאת אוכלת משפיע על טעם החלב שלך, וככל שתאכלי יותר פירות וירקות את מגדילה את הסיכוי שהתינוק שלך יאהב את הטעם של ירקות ופירות כשיתחיל לאכול מזון מוצק", אומרת קראוזה.

דיאטה (ShutterStock)
אל תרעיבי את עצמך (אילוסטרציה: shutterstock)

*אל "תרעיבי" את עצמך. דיאטה לאחר ההריון צריכה להכיל לפחות 1800 קלוריות. "מי שמניקה צריכה לזכור שההנקה "מבזבזת" כ-500 קלוריות ליום, כך שהיא בהחלט יכולה לאכול מעט יותר. גם עם צריכה של 2000 קלוריות ליום אפשר לרדת במשקל. קצב הירידה במשקל לאחר ההריון צריך להיות כחצי ק"ג לשבוע, לא יותר מכך. אם התחלת את ההריון במצב של השמנה משמעותית הירידה עשויה להיות מהירה יותר, אבל בכל מקרה – עדיף לא לעשות דיאטה קיצונית שתזעזע את הגוף", מבהירה קראוזה.

*אם את מניקה, עדיף להימנע מקפאין ומאלכוהול. "למרות שרק אחוז אחד מהקפאין ששתית יכול להגיע לתינוק בחלב שלך, קחי בחשבון שמערכת העיכול של התינוק מפנה קפאין לאט יותר ויש תינוקות שרגישים לקפאין", מדגישה קראוזה.
*כידוע, פעילות גופנית חיונית לירידה במשקל, אבל לפני את חוזרת להתאמן, קבלי אישור מהרופא שהכל בסדר ואת יכולה לחזור לפעילות גופנית.

*כמובן שמותר להתפנק מדי פעם בחטיף, מאפה או משהו מתוק. "באופן עקרוני, מה שמשנה הוא דפוס התזונה, שצריך להיות בריא ולכלול את כל רכיבי התזונה הטובים והמתאימים. ומה שעוד חשוב, הוא להשתדל לאכול מזון כמה שיותר קרוב לצורתו הטבעית, כמה שפחות מעובד. להתבסס על חומרי גלם ולהכין מהם ארוחות לבד, במקום לרכוש מזון מוכן. ואם יש קושי לעסוק בבישול וקניות – כדאי לבקש עזרה. חשוב שלאישה אחרי לידה יהיה מי שיעזור וידאג לארוחות מזינות", מסכמת קראוזה.

הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה