נושאים חמים

השינוי הקטן בתפריט שיכול לשפר את המצב הנפשי תוך שבועיים בלבד

המוטיבציה ברצפה? מרגישים חסרי ערך? חוקרים מצאו דרך פשוטה ומהירה לשיפור המצב הנפשי, שלא קשורה לטיפול פסיכולוגי או לתרופות, וטמונה דווקא בהרגלי התזונה

בווידיאו: הפירות היבשים שהכי בריאים לכם

אם אתם מרגישים חסרי מוטיבציה ונטולי חיוניות, יכול להיות שלהרים את עצמכם יהיה קל משחשבתם. נכון שכשהמצב הנפשי מתערער אין מנוס מלהביט פנימה ולמצוא את שורש הבעיה, אבל מסתבר שגם שינויים מסוימים בתפריט היומי יכולים לתת חיזוק נוסף לנפש ולהוציא אתכם מהבוץ. איך עושים את זה? מחקר חדש מציע שזה אולי פשוט יותר משחשבתם, ועשוי לקחת לא יותר משבועיים.

עוד בנושא:
שלוש השאלות שיכולות לסייע להצלחת הטיפול בדיכאון
איך ניתן להתגבר על דחיינות בכמה צעדים פשוטים?
המחקרים מגלים: מה באמת יעשה אתכם מאושרים?

בשנים האחרונות מתחזקת ההבנה כי לאוכל שאנחנו מכניסים לגופנו יש השפעה רבה לא רק על המצב הפיזיולוגי, אלא גם על הבריאות הנפשית. חוקרים מאוניברסיטת אוטנגו בניו זילנד מצאו שצעירים שאוכלים יותר ירקות ופירות יכולים לשפר את המוטיבציה ואת תחושת החיוניות שלהם תוך שבועיים בלבד. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת המדעי PLOS One.

פירות טרופיים בצלחת עץ בצורת סירה על רקע מים (ShutterStock)
אושר בצלחת (צילום: Shutterstock)

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על צריכה של 400 גרם פירות וירקות מדי יום. ההשפעה העצומה של קבוצת מזון זו על הבריאות הוכחה בין היתר במחקר של אוניברסיטת קולג' בלונדון שבוצע בין השנים 2001-2013 ועקב אחרי הרגלי האכילה של עשרות אלפי גברים ונשים בבריטניה. המחקר הראה כי בקרב אנשים שצרכו ירקות ופירות במידה מספקת שיעור התמותה לאורך השנים היה נמוך משמעותית. בשנים האחרונות מספר מחקרים ביקשו לבדוק גם את הקשר בין צריכה של פירות וירקות לבריאות הנפשית. בעוד שמחקר קודם בנושא כבר מצא כי אכן קיים קשר בין אכילת פירות וירקות לשיפור הבריאות הנפשית, הצוות מאוניברסיטת אוטנגו ביקש לגלות על אילו אלמנטים בבריאות הנפש היא משפיעה וכמה זמן זה לוקח.

כמה צריך לאכול בשביל השפעה מהירה?

במהלך המחקר נבדקו 171 סטודנטים בין הגילאים 25-18, שחולקו לשלוש קבוצות והיו במעקב למשך שבועיים. חברי הקבוצה הראשונה לא שינו את הרגלי התזונה שלהם, חברי הקבוצה השנייה קיבלו שתי מנות נוספות של פירות וירקות מדי יום, הכוללות גזרים, קיווי, תפוחים ותפוזים, וחברי הקבוצה השלישית קיבלו שוברים לרכישת פירות וירקות והודעות טקסט לאורך היום שמזכירות להם לאכול אותם. החוקרים ביצעו הערכה פסיכולוגית לנבדקים בתחילת הניסוי ובסופו, הבוחנת גורמים המשפיעים על הבריאות הנפשית כמו חיוניות, מצב רוח, מוטיבציה ותסמינים לדיכאון ולחרדה.

אישה נוגסת בתפוח (ShutterStock)
השינוי הקטן שירים את האנרגיות (צילום: Shutterstock)

בסיום השבועיים גילו החוקרים כי הנבדקים בקבוצה השנייה, עליהם "נכפה" לצרוך כמות מדויקת של פירות וירקות מדי יום, הראו שיפור משמעותי בבריאות הנפשית. השיפור המשמעותי ביותר ניכר כאמור בחיוניות ומוטיבציה. הנבדקים בקבוצות האחרות לא הראו שיפור כלל, גם לא אלו שקיבלו תזכורות לאכול בריא יותר, אך ככל הנראה לא ייחסו להן חשיבות רבה מדי.

בממצאיהם ניסו החוקרים להסביר מדוע חברי הקבוצה השלישית, שכן צרכו ירקות ופירות במידה מסוימת, לא הראו שיפור במצב הנפשי. במאמר המסכם כתבו כי "רוב המחקרים שבדקו את הקשר בין מצב נפשי לבין תזונה התבצעו לאורך זמן. כלומר, ייתכן כי דרושים יותר משבועיים כדי לקבוע האם חל שיפור בבריאות הנפשית, גם אם צורכים פחות פירות וירקות מהמנות שניתנו לקבוצה השנייה בניסוי".