וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לשפר את המטבוליזם? תעיפו את המאכלים האלה מהמטבח

14.2.2017 / 10:00

סופרים קלוריות? חידשתם מנוי לחדר הכושר? יש דבר אחד שאולי לא לקחתם בחשבון כשיצאתם למלחמה בשומנים – קצב חילוף החומרים. הנה 6 מאכלים שפוגעים במטבוליזם שלכם

אם ובת קונות פירות בסופר. ShutterStock
הפירות והירקות שבחרתם באמת כאלה בריאים?/ShutterStock

כשמתקבלת ההחלטה האמיצה להתחיל דיאטה, שאצל חלקנו עולה ונשכחת אחת לשבוע, רבים מתחילים לספור קלוריות, להתאמן ובעיקר, לדבר על כך בלי סוף. גורם נוסף שמשפיע על הדיאטה, ורבים נוטים להתעלם ממנו, הוא קצב חילוף החומרים. בעוד רבים מאמינים שמדובר בתכונה נרכשת שאין לנו הרבה יכולת להשפיע עליה, המאכלים שאתם צורכים מדי יום עלולים לגרום נזק משמעותי למטבוליזם. הנה כמה מהם, והאופן שבו הם פוגמים בקצב הירידה שלכם במשקל:

עוד בנושא:
כמה קלוריות אתם שורפים כשאתם שוטפים את הבית?
נחשף דירוג הדיאטות העולמי: מי במקום הראשון?
לקפוא ולשרוף: האם קור גורם לגוף לשרוף יותר קלוריות?

פירות וירקות לא אורגניים

פירות תמיד נקשרים אצלנו לשמירה על בריאות איתנה וגוף רזה, אבל מסתבר שלחומרי ההדברה שמרוססים עליהם במקרים רבים יש דווקא השפעה שלילית על חילוף החומרים.

במחקר שפורסם בכתב העת לטוקסיקולוגיה רפואית נתנו לעכברי מעבדה לאכול פירות וירקות רגילים שניתן למצוא בכל סופר, בעוד שעכברים אחרים אכלו פירות וירקות אורגניים. במחקר נמצא כי העכברים שנשנשו מהפירות המרוססים צברו יותר שומנים, גם לטווח הארוך. החוקרים הסבירו כי חומרי ההדברה למעשה מגבירים את קצב השכפול של תאי השומן, מה שגורם נזק ארוך טווח למאמצי ההרזיה. אז בפעם הבאה שאתם קונים פירות או ירקות, מומלץ לשקול לשלם קצת יותר בשביל גידולים אורגניים.

שמן קנולה

השמן הזה נחשב בעיני רבים כתחליף בריא יחסית. אכן, הוא מכיל שיעור נמוך יותר של כולסטרול וריכוז גבוה של אומגה 3, אבל בתוך השמן ניתן למצוא גם אומגה 6, חומצה שעשויה להוביל להאטת חילוף החומרים לטווח הארוך. בנוסף, עלול השמן לגרום להתפתחות דלקות בגוף כתוצאה מצריכה מוגברת.

מחקר בנושא מצא כי דיאטה עשירה באומגה 6 פוגמת בחילוף החומרים בקרב חיות ובני אדם כאחד. חומצת השומן הזו מעודדת את הגוף להפוך יותר פחמימות לשומנים ופוגעת בתפקוד של ההורמון לפטין, שמאותת שאכלנו מספיק ושאפשר להפסיק.

עוד באותו נושא

בחנו את עצמכם: איזה סוג דיאטה מתאים לכם?

לכתבה המלאה
שמן קנולה. ShutterStock
לא מרזה כמו שחשבתם. שמן קנולה/ShutterStock

משקאות מוגזים

למה משקאות מוגזים זוכים לגינוי בקרב כל מי שמטיף לתזונה נכונה? בעיקר משום שהם מכילים סירופ תירס עשיר בפרוקטוז (HTCS). הרכיב הזול הזה שמשמש להמתקת המשקאות, גורם לשורה של השפעות חמורות על חילוף החומרים לטווח הארוך וגם על הבריאות, כפי שנמצא במחקר שפורסם בכתב העת האמריקאי לתזונה קלינית.

במחקר נמצא שצריכה מוגברת של סירופ התירס עלולה לגרום לתסמונת המטבולית – שורה של תסמינים שמעלים את הסיכון לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב וכלי דם. זוהי תסמונת המשפיעה על הגוף לטווח הארוך, אפילו אם שותים כוס אחת של משקה מוגז אחת לכמה זמן.

מרגרינה

אם עדיין לא הבנתם כמה מרגרינה מזיקה לבריאות שלכם, הגיע הזמן שתוסיפו עוד גורם סיכון לרשימה – המרגרינה היא אחד מהמאכלים היחידים בשוק שעדיין מכילים שומן טרנס בריכוז גבוה, שיכול להנחית מכה הרסנית על קצב חילוף החומרים בגופכם. שומן הטרנס עלול לגרום לגוף לפתח עמידות לאינסולין, מצב הגורם לפגיעה בהורמון החיוני הזה, שמווסת את רמות הסוכר בדם. כשההורמון לא עובד כראוי, קצב חילוף החומרים מואט באופן משמעותי ומוביל להשמנה מהירה יותר, בעיקר באזור הבטן.

בשר – אבל לא מכל סוג

הגורם שנמצא בבשר ופוגע בחילוף החומרים הוא לא השומן, אם כי גם אותו לא מומלץ לצרוך כשמנסים לרדת במשקל. בגידול בקר תעשייתי מקבלות החיות אנטיביוטיקה, המשפיעה גם על האדם הצורך את הבשר. מחקר שפורסם במגזין Front Public Health מצא כי בשר הכולל שרידים של אנטיביוטיקה משפיע על החיידקים המועילים שנמצאים בקיבה.

מהמחקר עולה שהפגיעה הזו בחיידקים מאטה במידה מסוימת את חילוף החומרים ומשפיעה על האופן שבו מעכל הגוף את המזון בקיבה. אם אתם רוצים לרדת במשקל מומלץ לשקול לוותר לחלוטין על בשר, בדגש על בשר אדום. אם קשה לכם לעשות זאת, כדאי לחפש בשר של חיות שגדלו בסביבה אורגנית וללא תרופות.

סטייק. ShutterStock
איך גידלו את הבשר שבצלחת שלכם?/ShutterStock

קמח לבן

מה יש בקמח שהופך אותו לאויב מספר אחת של שומרי המשקל? התשובה לכך נעוצה בעובדה כי מדובר בפחמימה פשוטה, שמפורקת במהירות בתהליך העיכול. בפחמימות מורכבות לשם ההשוואה, יש גם סיבים תזונתיים, שמתעכלים לאט יותר ותורמים לתחושת שובע לאורך זמן.

פירוק הפחמימות המורכבות הוא פעולה שדורשת מהגוף מאמץ ובכך גורמת גם לשריפת קלוריות במהלכה, דבר שלא נכון לגבי פחמימות פשוטות. כלומר, כשאוכלים מזונות כמו לחם לבן, "קל" לגוף לעכל אותם, ולכן הוא לא מתאמץ והמטבוליזם פועל בעצימות נמוכה יותר. כשאתם אוכלים יותר קמח לבן הנזק הזה יכול להפוך מנקודתי לארוך טווח, כך שבפעם הבאה שאתם בסופר מומלץ לבחור תחליף מלא, בריא ומזין יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully