וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר השינה העולמי: איפה ישנים הכי טוב?

9.2.2017 / 11:01

הרגלי השימוש באינטרנט מלמדים עליכם יותר משחשבתם. במשך שש שנים אספו חוקרים נתונים מגולשים במאות ערים בעולם כדי ללמוד על הרגלי השינה שלהם. באיזו מדינה ישנים יותר מ-10 שעות ומה המצב בישראל?

חייל ישן. GettyImages
האינטנסיביות הישראלית משפיעה לנו על השינה?/GettyImages

איך עורכים מחקר גלובלי על הרגלי שינה? עם 3.5 מיליארד בני אדם המשתמשים באינטרנט על בסיס קבוע, קל בהרבה לאסוף נתונים ברמה הבינלאומית. חוקרים מאוניברסיטת שיקגו ואוניברסיטת מונאש באוסטרליה השתמשו בנתונים על שימוש באינטרנט ב-600 ערים ברחבי העולם, שכללו מעל לטריליון תצפיות וכן, נתונים על שעות החיבור וההתנתקות של מכשירים אלקטרוניים. הם עשו זאת על מנת לקבוע באילו מדינות התושבים נהנים משינה טובה יותר, ולאפיין את דפוסי השינה ברחבי העולם.

עוד בנושא:
ההרגלים שדופקים לכם את השינה לכל השבוע
נכנסים למיטה מאוחר? זה משפיע על המשקל שלכם
מומחים קבעו: כמה שעות באמת כדאי לישון

החוקרים בדקו מתי מכשירים אלקטרוניים מחוברים לאינטרנט, כל 15 דקות במשך שבע שנים, וכך הפיקו תובנות מעניינות ברמה הגלובלית. "העובדה שאנשים רבים משתמשים באינטרנט איפשרה לנו לבנות מסד נתונים גדול", כתבו החוקרים.

מסד הנתונים מתבסס על שילוב של שני מקורות. הראשון הוא סריקה של כתובות IP (כתובות של משתמשי אינטרנט) לבדיקת זמני החיבור. המקור השני, הוא מסד נתונים מסחרי של מיקומי כתובות IP שמאפשר לדעת היכן נמצא הגולש. הנתונים שנאספו כוללים מידע על שימוש באינטרנט ב-122 מדינות בין השנים 2006-2012.

איזו מדינה היא שיאנית השינה?

לדברי החוקרים, דפוסי השינה של אנשים ברחבי העולם השתנו במהלך השנים, בעיקר בעקבות שימוש בטכנולוגיה. בעוד שדפוסי השינה בצפון אמריקה נשארו די קבועים לאורך תקופת המחקר, באירופה ישנים פחות ופחות, ואילו במזרח אסיה ישנים דווקא יותר זמן.

החוקרים מצאו שארגנטינאים ישנים הכי הרבה: עשר שעות ו-16 דקות. אחריהם נמצאת ספרד, עם תשע שעות ו-58 דקות. באוקראינה ישנים תשע שעות וחמישים דקות בממוצע מדי לילה, בטורקיה תשע שעות ו-46 דקות ובמקסיקו תשע שעות ו-45 דקות.

ובאילו מדינות לא אוהבים שינה ארוכה? בתחתית הרשימה ניתן למצוא את יפן עם שבע שעות ו-16 דקות, סלובניה עם שבע שעות ו-28 דקות, סורינאם עם שבע שעות ו-55 דקות, פולין – 7 שעות ו-59 דקות, וניו זילנד – שמונה שעות ו-13 דקות.

ישראל, אם תהיתם, נמצאת במקום טוב באמצע, עם ממוצע של שמונה שעות וחמישים דקות בלילה.

ארגנטינאים. ShutterStock
אוהבים לישון. ארגנטינאים/ShutterStock

חבר צוות המחקר ד"ר סיימון אנגוס מאוניברסיטת מונאש, הסביר בראיון לדיילי מייל הבריטי כי מסד הנתונים העצום המבוסס על חיבור לאינטרנט מספק הזדמנות ראשונה מסוגה להתחקות אחר מגמות גלובליות. "העבודה שלנו מתבססת על כך שמחצית מאוכלוסיית העולם מחוברת לטכנולוגיה ספציפית, וזוהי אבן דרך עבור האנושות. אנו רואים את עצמנו כמי שנתקלו בסוג של מחסן עשיר בידע, שלא נעשה בו שימוש עד כה. פתחנו את הדלת לחלק קטן ממנו ועכשיו אנחנו מבקשים להלהיב את הקהילה המדעית לגבי ההזדמנויות הטמונות בו".

בעוד שהיתרון של המחקר הוא כמות הנתונים שניתן לאסוף בדרך זו, ובכך שעצם האיסוף לא משפיע בשום צורה על משתמשי האינטרנט ולא תלוי בתשובותיהם, המידע לגבי כל תצפית הוא מוגבל - אי אפשר לדעת כמה אנשים משתמשים במכשיר למשל, אך זה עשוי להשתנות בעתיד, עם התקדמות הטכנולוגיה. "אנחנו סבורים שהעבודה שלנו מדגימה שניתן להשתמש ביעילות בנתונים מוגבלים כדי להשיג מידע, אם הנתונים נאספים לאורך זמן ובהיקף גדול ומשמעותי", הוסיף ד"ר אגנוס.

רוצים לישון טוב? תעזבו את הטלפון

לא מעט חוקרים הזהירו לאחרונה מהשפעות הבהייה במסכים על איכות השינה. האור שנפלט ממסך הטלפון או המחשב לפני השינה משפיע על ייצור המלטונין, ההורמון האחראי לוויסות מחזורי השינה. בריכוזים גבוהים, המלטונין עוזר להשרות על הגוף את הרוגע הדרוש לו כדי להירדם. בחשיפה לאור לא מופרש מספיק מההורמון הזה וקשה יותר להירדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully