נושאים חמים

מחקר חדש קובע: טיפול יכול לשנות את האישיות שלכם

בחינת 207 מחקרים קבעה לראשונה כי טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי אכן יכול לשנות את האישיות, אבל רק אם אתם באמת רוצים בשינוי. כמה זמן זה לוקח, אילו צדדים באופי ניתן לשנות, ומאילו תכונות יהיה קשה יותר להיפטר?

טיפול נפשי (ShutterStock)
אם רק תרצו אותו מספיק, השינוי יגיע (אילוסטרציה: shutterstock)

לכל אדם יש צדדים באישיות שלו שהוא פחות אוהב, שהוא היה שמח לשפר או לשנות. במשך שנים רבות ההנחה הרווחת הייתה שלא ניתן לשנות לחלוטין את מאפייני האישיות של האדם. אנשים האמינו שבסיוע של גורם מקצועי אפשר לשפר חלקים מסוימים באישיות, אך לא לשנותה לחלוטין. עכשיו, מאמר שפורסם בכתב העת האקדמי Psychological Bulletin וסקר 207 מחקרים עדכניים בנושא, קבע כי האישיות אכן עשויה להשתנות בעקבות פגישות עם פסיכולוג או פסיכיאטר.

המחקרים עליהם מתבסס המאמר היו תצפיתיים ולא ניסיוניים, מה שאומר שהם יכולים ללמד על קשר בין הטיפול הנפשי לבין שינוי האישיות, אבל לא מהווים הוכחה להשפעה ישירה וחד משמעית. עם זאת, ניכר מהממצאים כי בתקופה קצרה יכול הטיפול לסייע לשפר את הפתיחות להתנסויות חדשות, את המודעות העצמית, המוחצנות, הנועם והנוירוטיות. אלו מאפיינים באישיות הידועים בפסיכולוגיה כחמשת המרכיבים המשמעותיים ביותר בתהליך הטיפול.

עוד בנושא:
שלוש השאלות שיכולות לסייע להצלחת הטיפול בדיכאון
איך ניתן להתגבר על דחיינות בכמה צעדים פשוטים?
למה אתם חייבים ללכת לפסיכולוג שלכם דווקא בשעות הבוקר?

כמה מהר מרגישים בשינוי?

היציבות הרגשית, מאפיין בסיסי באישיות שלנו שמשפיע על תחומים רבים בחיים, היא גם המרכיב שהכי קל לשפר במהלך טיפול פסיכולוגי או תרופתי. יציבות רגשית היא גם גורם מרכזי שמשפיע על נוירוטיות, שלטענת המומחים הולכת ומתעדנת עם הגיל באופן טבעי. עם זאת, ניכר כי הטיפול מאיץ את התהליך שמתרחש גם ללא התערבות. מהממצאים עולה כי השינוי שבמצב רגיל אורך שנים רבות, מתרחש בטיפול ממוצע תוך כארבעה שבועות בלבד.

גבר מתמתח במשרד (ShutterStock)
רוצים להיות חרוצים יותר? זה אולי ייקח יותר זמן משחשבתם (צילום: Shutterstock)

מוביל המחקר, ד"ר ברנט רוברטס, פסיכולוג מאוניברסיטת אלינוי המתמחה בסוציולוגיה ואישיות, מדגיש כי הסיבה העיקרית לשמה אנשים מגיעים לטיפול, היא התמודדות עם בעיות הקשורות לדיכאון ולחרדה, ולכן ההיבט שזוכה לשיפור הגדול ביותר הוא היציבות הרגשית. עם זאת, נראה כי גם אנשים שנעזרים בטיפול כדי להיות פחות מוחצנים ודווקא לדעת לשלוט ברגשות ירגישו בשיפור. החדשות הרעות – זה כנראה ייקח יותר זמן.

בסופו של דבר, ניתן ללמוד מהמחקר כי הכול קשור למידת הרצון שלנו בשינוי. אדם שלא יהיה כן עם עצמו באשר לרצונות שלו, או לא יגדיר מטרות ממוקדות לטיפול, עלול להתאכזב מהתוצאות. ד"ר רוברטס מסביר כי "קשה לקבוע אם הטיפול משפיע על מידת החריצות שלנו לדוגמא, כי אנשים בדרך כלל לא מגדירים אותה כמטרה העיקרית של התהליך".

פסיכולוג או פסיכיאטר?

כל המחקרים שרוכזו במאמר עקבו אחר מטופלים 24 שבועות בממוצע, ובחנו גם מפגשים עם פסיכולוג, גם טיפולים פסיכיאטריים וגם טיפולים משולבים. מהממצאים לא נמצא הבדל משמעותי בין השינוי הניכר מטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי. ד"ר רוברטס מדגיש כי דרושות עוד בדיקות כדי להבין טוב יותר את הממצאים ולקבוע איזה סוג של טיפול יעיל יותר לשינוי המרכיבים המרכזיים באישיות. לדבריו, לחלק מהמחקרים שריכז יתווספו מחקרי המשך שיבדקו את השפעות הטיפול לטווח ארוך. ההערכה היא שהמחקרים ישקפו השפעות חיוביות של הטיפול על האישיות גם בחודשים ובשנים שאחריו.

במחקר קודם שערך מצא ד"ר רוברטס כי אנשים נוטים להיות יותר בטוחים בעצמם, מקבלים, מודעים ויציבים רגשית בעקבות הטיפול. עם זאת, הוא גילה כי השינויים לא משמעותיים ולא הצליח לקבוע בעצמו אם המטופל יכול לנהל את מידת השינוי. "עד עכשיו אנשים שאלו אותי האם האישיות יכולה להשתנות, והתשובה המושכלת שלי תמיד הייתה 'אולי". הוא מסביר.

חתול עם צל של אריה (ShutterStock)
הטיפול נותן בוסט לביטחון העצמי (אילוסטרציה: Shutterstock)

במשך זמן רב עולם הפסיכולוגיה מבין שאפשר לשפר חלקים באישיות, אבל לא הצליח להגדיר האם מדובר בשינוי קבוע וארוך טווח. המחקר החדש לדבריו של ד"ר רוברטס, מהווה הוכחה איתנה וראשונה מסוגה לכוחו הרב של תהליך הטיפול. "אלו חדשות מעודדות שיכולות לתת את הדחיפה הנחוצה לכל מי שמתלבט אם ללכת לטיפול ולא יודע אם הוא יעבוד" אמר רוברטס.

אז איך להבטיח את יעילות הטיפול? הדבר החשוב ביותר הוא לקחת אותו בכובד ראש, ולא ללכת למטפל ולהגיד לעצמכם ש'אולי זה יעזור'. חשוב להבין איזה סוג של טיפול פסיכולוגי מתאים לכם בדיוק, ולמצוא פסיכולוג שיש לכם חיבור טוב איתו. בדיוק כמו בכל מערכת יחסים, הדינמיקה משחקת כאן תפקיד חשוב. בבחירת מטפל אתם בעצם בוחרים עם מי לחלוק את הסודות הכמוסים ביותר שלכם, וזה חייב להיות מישהו שאתם מרגישים בטוחים בו ובמידת ההשפעה שלו עליכם.