נושאים חמים

האם אכילת דגים גורמת לילדיכם לפתח הפרעות קשב וריכוז?

משלבים בקביעות דגים בתפריט של ילדיכם? מחקר חדש מצא כי הסיכוי שלהם לפתח ADHD גבוה פי 4.5 מהממוצע. אז אילו דגים בכל זאת אפשר לתת להם לאכול?

ילד אוכל סושי (ShutterStock)
אולי כדאי לחכות עם הדגים? (צילום: Shutterstock)

חוקרים מאוניברסיטת בוסטון שבארה"ב מצאו כי צריכת דגים בתקופת הילדות מעלה את הסיכון לפתח הפרעת קשב וריכוז (ADHD). המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי International Journal of Environmental Research and Public Health, בדק יותר מ- 1,100 גברים ונשים תושבי קייפ קוד שבארה"ב. משתתפי המחקר מילאו שאלונים, בהם נתבקשו לדווח על הרגלי צריכת הדגים שלהם כילדים בגילאים 7-12. בנוסף, משתתפי המחקר נשאלו האם חוו קשיי למידה ובעיות התנהגות שונות. המחקר כאמור מצא קשר בין צריכת דגים בתקופת הילדות לבין ADHD.

לפי הממצאים, נבדקים שצרכו דגים מספר פעמים בשבוע בילדותם, היו בעלי סיכוי גבוה פי 4.5 לפתח ADHD, בהשוואה לנבדקים שלא צרכו דגים כילדים. בנוסף, נבדקים אלה התקשו יותר לשבת בשקט ולהקדיש תשומת לב לנושא מסוים.


עוד בנושא:
מה הקשר בין ליקויי ראיה אצל ילדים והפרעות קשב וריכוז?
5 מאכלים בריאים שיכולים להרעיל אתכם
אכילת מזון מעובד בזמן היריון עלולה לגרום להפרעת קשב בילדים

הפרעת קשב (ShutterStock)
קשה יותר לשבת בשקט (צילום: Shutterstock)

לדברי החוקרים, הנטייה לפתח ADHD הייתה חזקה יותר בקרב נבדקים שצרכו דגים שמכילים ריכוז גבוה של כספית. עם זאת, באופן בלתי צפוי, נמצא כי הנטייה לפתח הפרעת קשב וריכוז הייתה חזקה גם בקרב נבדקים שצרכו זני דגים המכילים ריכוז נמוך של כספית, או דגי טונה מקופסאות שימורים.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי אכילת דגים דווקא מסייעת להתפתחות המוח. עם זאת, מחקרים נוספים הצביעו על האפשרות שצריכת זנים של דגים המכילים כמות גבוהה של כספית, עלולה להוות סכנה. תוצאות המחקר החדש מעלות שאלות חדשות באשר ליתרונות ולסיכונים הקשורים לצריכת דגים.

אילו דגים לא מסכנים את ילדינו?

אן אשנגראו, פרופ' לאפידמיולוגיה הנמנית עם צוות החוקרים, ציינה כי זני הדגים שהכילו ריכוז נמוך של כספית, אותם צרכו הנבדקים, הכילו גם כמות קטנה מאוד של n-3 PUFA, חומצת שומן בעלת ערך תזונתי גבוה. ממצא זה אומר שלדגים לא הייתה השפעה חיובית על היכולות הקוגניטיביות של הנבדקים, שהתגלתה במחקרים קודמים. עם זאת, היא הוסיפה כי "לא ברור מדוע צריכה של כמות בינונית של דגים המכילים ריכוז נמוך של כספית, משפיעה לרעה על יכולות למידה ועל הפרעות התנהגותיות. יתכן שצריכה מקרית של דגים המכילים ריכוז גבוה של כספית, היא זו שאחראית להשפעות השליליות.

מחקרים קודמים מצאו כי ילדים שהאימהות שלהם צרכו בקביעות דגים במהלך ההיריון, בדגש על זני דגים שהכילו כמות נמוכה של כספית, נטו להשיג ציונים גבוהים יותר במבחני התפתחות בהשוואה לילדים לאימהות שצרכו כמויות קטנות של דגים או לא צרכו דגים כלל בהיריון. מחקרים אחרים הצביעו על קשר בין חשיפת העובר לכספית במהלך ההיריון לבין פיתוח סימפטומים של ADHD בהמשך חייו.

הפסיכיאטר ד"ר אלכס למברג, המשמש כאחראי על היחידה הפסיכוגריאטרית במרכז הקהילתי לבריאות הנפש בתל אביב, אמר כי "עד עכשיו ידענו שבדגי ים יש הצטברות של כספית. מדענים רבים האמינו שבגלל ריכוז הכספית בדגים, אכילת כמות גדולה של דגי ים יכולה לפגוע בבריאות, אבל לא היו מחקרים שהוכיחו את זה. המחקר הזה הוא הראשון שקראתי, שמצא שלצריכה של כמות גדולה של דגי ים יש השפעה שלילית. זה עדיין רק מחקר אחד, וצריך לחזור עליו שוב. לכן, סביר להניח שבזמן הקרוב הוא עדיין לא ישפיע על הפרקטיקה הרפואית. מעבר לכך, יש זנים של דגי ים שאפשר לאכול בלי חשש לכספית, כמו בקאלה וסלמון. בנוסף, חברות שמשווקות אומגה 3 (שזה תוסף מזון שמקורו בדגים) מקפידות שהתוסף יהיה נקי מכספית. ובנורבגיה, שהיא ספקית דגי הסלמון המרכזית לישראל, מקפידים לגדל דגים נקיים מכספית.

דג סלמון (ShutterStock)
נקי מכספית, דג סלמון (צילום: Shutterstock)

המחקר הנוכחי, שהתפרסם בסוף 2016, בחן אוכלוסיית אנשים מבוגרים באשר לצריכת הדגים שלהם במהלך ילדותם. עם זאת, צוות החוקרים ציין כי יש מקום לערוך מחקר דומה גם בקרב ילדים, בו הם יישאלו על צריכת הדגים שלהם כעת ועל קשיי למידה ובעיות התנהגות שונות. מחקר ההמשך הנוסף דרוש על מנת להבטיח כי הדיווחים באשר לצריכת הדגים יהיו מדויקים ככל הניתן.