נושאים חמים

חולשה וכאב ראש? ייתכן שגם לכם חסר ויטמין B12

זו בעיה שנפוצה בעיקר אצל טבעונים, אבל גם אצל אנשים שעברו ניתוח לקיצור קיבה או שומרים על תפריט בריא מדי, והיא עלולה לגרום לאנמיה ולפגיעה במערכת העצבים. למה אתם חייבים B12 והדרכים הכי קלות להשיג אותו

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore
בשר (ShutterStock)
המקור המושלם ל-B12 (צילום: shutetstock)

בשנים האחרונות גברה המודעות להשפעת התזונה על הבריאות שלנו, ורוב האנשים כבר יודעים לדקלם היטב איזה ויטמין יש באיזה אוכל, ולכן מפתיע לגלות שלהרבה מאוד אנשים יש חוסר בוויטמין B12. וחבל, מדובר בוויטמין שאחראי לפעילות תקינה של מערכות רבות בגוף. חסר ב-B12 יכול להיווצר אצל מבוגרים, טבעונים או צמחונים ואף אצל אנשים ששומרים על תפריט בריא במיוחד. למה הוויטמין הזה כל כך חשוב? מה הסימנים המעידים על חוסר? ואיך אפשר לטפל בבעיה? הנה כל התשובות.

ויטמין B12 הנקרא ריבופלאבין אחראי על חלוקת התאים בגוף, ייצור כדוריות דם, תפקוד תקין של מערכת העצבים ומטבוליזם של חומצה פולית. חוסר ב-B12 עלול לגרום לאנמיה ולפגיעה במערכת העצבים.

עוד בנושא:
10 סימנים שחסר לכם ברזל
שתהיו לנו בריאים: בדיקות הדם שטבעונים צריכים להכיר
מה קורה לגוף כשמפסיקים לאכול בשר?

ההסבר המדעי להופעת האנמיה (וקחו נשימה, זה קצת מורכב) הוא שוויטמין B12 בשיתוף עם חומצה פולית משתתף בתהליך הייצור של אחד ממרכיבי יחידת המבנה של ה-DNA (חומצת גרעין). חוסר של אחד מהוויטמינים עלול לגרום לעיכוב החלוקה הנורמלית של התאים, ובעיקר של התאים המתרבים מהר כגון מח העצם היוצרים את תאי הדם האדומים והלבנים. כתוצאה מכך מתפתחת אנמיה מגלובלסטית. בנוסף לכך, במצבי חסר מתמשכים ב-B12 עלול להיפגע ייצור המעטפת של תאי העצב הנקרא מיילין, הגורם לפגיעה בהולכה העצבית בגופנו.

עקצוץ באצבעות, בלבול וחולשה

סימני החוסר ב-B12 הם עקצוץ באצבעות, עייפות, כאבי ראש, סחרחורות, בלבול, שיכחה, חולשה, חוסר תאבון, איבוד תחושה בקצוות הגפיים ועוד. חשוב לציין שהירידה בכמות של ויטמין B12 בגוף היא הדרגתית והמחסור יכול להתגלות בבדיקת דם שגרתית, אך הסימנים של ההפרעות הנוירולוגיות עלולים להיות בלתי הפיכים בהיעדר טיפול מהיר.

ביצת עין (ShutterStock)
עוד מקור מעולה ל-B12 (צילום: shutterstock)

על פי סקר על מצב הבריאות והתזונה שערך משרד הבריאות, נשים וגברים בישראל לא צורכים כמות מספקת של ויטמין B12. המחסור נפוץ יותר אצל אנשים המאמצים תפריט טבעוני שאיננו כולל מזון מהחי, אנשים הנוטלים במשך שנים ארוכות תרופות להפחתת ההפרשה של חומצה בקיבה, ואנשים שעברו ניתוחי קיצור קיבה (ניתוחים בריאטריים) המפחיתים את היכולת לספיגת הוויטמין בגוף. כמו כן חשוב לציין שעם העלייה בגיל, חלה ירידה ביכולת ספיגת הוויטמין בגוף.

לכל האנשים הנמצאים בקבוצת סיכון לחוסר ב-B12 מומלץ לבצע בדיקות דם ולעקוב אחר רמות הוויטמין בדם. במידת הצורך, יש ליטול תוסף, בהתאם להנחיה רפואית.

ויטמין שנמצא רק במוצרים מן החי

B12 נמצא רק במוצרים מן החי. הוא מיוצר על ידי חיידקים בלבד ולא על ידי צמחים או בעלי חיים. הוא מגיע אל בעלי החיים באמצעות חיידקי המעי או בדרך עקיפה באמצעות אכילת בעלי חיים אחרים המכילים את הוויטמין.

ברוסקטות עם סרדינים (ShutterStock)
גם דגים ימלאו לכם את המצברים (צילום: shutetrstock)

מזונות המכילים ויטמין B12 הם בשר, דגים, איברים פנימיים, ביצים, גבינה ומוצרי חלב אחרים. ישנים מוצרים שאינם מהחי כגון דגני בוקר ומוצרי סויה שונים שהועשרו בוויטמין זה. נהוג לחשוב שקיים מקור צמחי המכיל כמויות מספיקות של ויטמין B12 כגון אצות ים למיניהן, אך למרבה הצער זה מעולם לא הוכח.

על פי המלצות משרד הבריאות מגיל 14 ומעלה יש לצרוך 2.4 מק"ג של ויטמין B12 ליום. מחצית מהקצובה ניתן למצוא ב-100 גרם צלי הודו, כוס חלב אחת תספק כשליש מהצריכה וסטייק בקר תספק את כל הכמות המומלצת היומית.