וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמיון המפתיע בין האדם לכלב הוביל לפריצת דרך בחקר הסרטן

7.2.2017 / 6:55

חוקרים גילו שאנו דומים מבחינה גנטית לכלבים הרבה יותר משחשבנו. התגלית הובילה לשורת מחקרים שעשויים להביא לפריצת דרך משמעותית בחקר הסרטן, שתתרום גם לנו וגם לחברים על ארבע

אישה וכלב צוללים. ShutterStock
הכלב שלכם דומה לכם יותר משחשבתם/ShutterStock

אין כמעט ויכוח על האמרה שכלבים הם החברים הכי טובים שלנו – הם משמשים כעיניים בעבור עיוורים, נלחמים כתף אל כתף לצד חיילים, מסייעים לזהות פצצות, להגן מפריצות ואפילו יודעים לזהות סרטן ריאות. עכשיו חוקרים מאמינים כי בזכות הכלבים ומאפייניהם הייחודיים ניתן להוביל לפריצת דרך משמעותית בחקר הסרטן בזמן קצר.

מסתבר שלחברינו על ארבע יש הרבה יותר במשותף עם בני האדם משהאמינו בעבר. ב-2003 הושלם מיפוי מרבית הגנום האנושי, במקביל למיפוי הגנום הכלבי. מניתוח הנתונים עולה כי הגנים של הכלב זהים ב-80 אחוזים לאלו של בני אדם – יותר מעכברים שחולקים איתנו רק 67 אחוזים ומשמשים כיום לבדיקת יעילותם של טיפולים רפואיים חדשים. גם סוגי הסרטן שתוקפים את חברינו הפרוותיים, בהם סרטן מח העצם, לימפומה וסרטן בשלפוחית השתן – זהים כמעט לחלוטין לאלו שמתפתחים בגוף האדם. בנוסף, המוטציה ב-DNA שגורמת להתפתחות הגידולים זהה בין שני המינים ולכן ניתן ללמוד מחקר המחלה אצל כלבים רבות על זו שתוקפת בני אדם ועל דרכי הטיפול בה.

עוד בנושא:
פריצת דרך: טיפול חדשני הצליח לרפא גידול סרטני במוח
כך כלבים וילדים משפיעים לנו על המוח
האם ויטמין C יכול להרוג תאי סרטן?

כלב ואדם יוצרים לב. ShutterStock
חולקים גם מחלות דומות/ShutterStock

על פי הדיווח שהתפרסם ברשת CNN, בשנים האחרונות חלה עלייה במספר החולים בסרטן – בקרב אנשים וכלבים כאחד. אצל כלבים זוהי הסיבה העיקרית למוות מעל גיל 10. הדמיון הזה בהתפתחות המחלה בין המינים הוביל להתפתחות מחקר בשם אונקולוגיה השוואתית, שנחשב בקהילת החוקרים כדרך מבטיחה למציאת התרופה לסרטן. באונקולוגיה השוואתית לומדים על הדמיון בין התפתחות המחלה בין המינים כדי להעצים את יעילות הטיפול – גם עבור המהלכים על ארבע.

עוד באותו נושא

ילדים צריכים חיות מחמד יותר משהם צריכים אחים

לכתבה המלאה

מגיבים באופן זהה לטיפול

ממש כמונו, גם לכלבים יש מנעד גנטי רחב ומגוון. זאת בניגוד למרבית החיות שפחות או יותר חולקות מאפיינים דומים. עובדה זו, לצד הריבוי המצער במקרי החולי בקרב כלבים, מגבירה את הדמיון בחקר המחלה ומסייעת לחוקרים להבין אותה טוב יותר. גם האופן שבו גוף הכלב מגיב לטיפול זהה לזה של האדם, לכן סביר שטיפולים שהוכחו יעילים בקרב כלבים יהיו יעילים גם בשבילנו. עובדה זו הובילה לפיתוח תרופות ניסיוניות חדשות שיכולות לתרום לשני הצדדים.

כדי שטיפול ניסיוני כלשהו יעבור את אישור ה-FDA, מוכרחים החוקרים להציג את השפעתו על הגוף לטווח הארוך. באמצעות בדיקת הטיפולים על כלבים, בנוסף להצלת חייהם, שכבר מתאפשרת בימים אלו הודות לדרכי הטיפול החדשות, ניתן לחזות את השפעות הטיפול על גוף האדם. זאת משום שלא רק הסרטן זהה בין שני המינים, אלא גם תופעות הלוואי מהטיפול ומאפייני ההתאוששות ממנו.

כבר יש פריצות דרך

סרטן עצמות מסוג אוסטאוסרקומה שתוקף ילדים, זהה לחלוטין לזה שמתפתח בגוף הכלב. גילוי זה הביא לחקר מואץ של המחלה, שכבר הוביל לפריצת דרך משמעותית. החוקרים מצאו דרך להסיר את הגידול בהליך כירורגי שימנע צורך בכריתת גפיים. לאחר שיעילותו של ההליך החדש הצילה חיים של כלבים, הוא הפך באחרונה להליך קבוע בטיפול בילדים.

כלב וילד במיטת חולים. ShutterStock
בזכות הדמיון הגנטי: טיפול חדש למחלה הסופנית/ShutterStock

טיפול אימונותרפי הוא אמצעי שפותח בשנים האחרונות ובו מנצלים את היכולות של מערכת החיסון כדי להילחם בגידולים ממאירים. באחרונה פותח טיפול כזה באמצעות אונקולוגיה השוואתית שהוכח יעיל על כלבים הסובלים מאוסטאוסרקומה. הטיפול הצליח למנוע את התפשטות הגידולים לריאות וכתוצאה מהצלחתו על כלבים, אישר ה-FDA להתקדם עם המחקר ולהחיל את מסקנותיו על בני אדם. מתן הטיפול לילדים הלוקים בסוג הסרטן הסופני הזה יחל בארצות הברית בחודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully