וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך התזונה משפיעה על מנת המשכל של התינוק שלכם?

31.1.2017 / 14:29

מחקרים מראים קשר ישיר בין תזונה נכונה בגיל ינקות, לבין התפתחות המוח. אז איזה מזון דרוש לילדכם כדי שיגדל להיות איינשטיין הבא?

תינוקת זורק אוכל. ShutterStock
גיל הינקות: קריטי להתפתחות המוח/ShutterStock

בימים אלו מסכמים במוסדות הלימוד חצי שנה של למידה, ומעניקים לתלמידים תעודות וציונים על הישגיהם במחצית. כהורים, אנחנו מחכים ליום חלוקת התעודות בהתרגשות ובציפייה, לא פחות מהילדים, וגם עושים כל שביכולתנו כדי לסייע להם בכך.

תפקידנו בהיבט הזה לא מתחיל כאשר הילד נכנס לכיתה א' אלא הרבה לפני. לתזונה כבר בגיל ינקות השפעה משמעותית וארוכת טווח על היכולות השכליות, הקוגנטיביות והמוטוריות של ילדנו לאורך כל ימי חייו. גיל הינקות הוא קריטי בהתפתחות, במהלכו מתגבשים היסודות להתפתחות השכלית וליכולות הלמידה העתידיות של התינוק.

המוח משלש את גודלו עד גיל שנתיים

מחקרים הראו שמחצית מהאינטליגנציה הפוטנציאלית של האדם מתפתחת עד גיל 4. בתקופה זו נוצרים קשרים חשובים בין תאי המוח המשפיעים על מנת המשכל של התינוק ועל ההתפתחות המוטורית שלו. המוח קולט, מנתח ומפרש את הגירויים הנקלטים על ידי החושים, הוא מפעיל את מערכות הגוף ואף יוצר רגשות ותחושות. באמצעות קבלת המסרים החושיים ושליחת מסרים עצביים, מתפתחות היכולות השכליות של התינוק: מנת המשכל (IQ), השפה והיכולות המוטוריות .

הקשר בין גודל המוח לבין מידת האינטליגנציה העסיק חוקרים במשך שנים רבות. בשנת 1830 הציעו מומחים כי קיים קשר בין גודל המוח לבין היכולת השכלית. מאז נערכו מחקרים רבים כדי לקבוע האם אכן קיים קשר. ואכן, מחקרים מהשנים האחרונות מראים כי אנשים בעלי כמות תאי מוח גדולה יותר, הם גם בעלי תוצאות מבחני מנת משכל (IQ) גבוהות יותר. כמו כן, בדיקות של הפעילות המוחית הראו כי מגיל חצי שנה עד שנה, קליפת המוח הקדמית, האחראית על תכנון והיגיון, מתפתחת בקצב כה מהיר, עד שהאנרגיה שהיא צורכת לשם כך כפולה מהאנרגיה שדורש מוחו הכולל של אדם מבוגר.

עד גיל שנתיים, משלש המוח את גודלו. עם לידת התינוק, שוקל מוחו כ-400 גרם. בעוד שמוחו של אדם בוגר מגיע למשקל ממוצע של כקילוגרם וחצי. שומן מהווה כמחצית מהמשקל היבש של המוח, ומקורו של מחצית ממנו מגיע מחומצות שומן בלתי רוויות הנקראות LCPUFA.

מדידת היקף ראש לתינוק שזה עתה נולד. ShutterStock
איך גודל המוח משפיע על רמת המשכל?/ShutterStock

לתזונה של האם והתינוק יש השפעה ניכרת על התפתחות המוח גם לפני הולדת התינוק. יש חשיבות גדולה מאוד לצריכת חלבון וחומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה 3 ו-6, המשפיעות על התפתחות המוח, מערכת העצבים והראייה. מחסור בחומצות השומן החיוניות עלול להביא לירידה ביכולת השכלית ובתפקודי הראייה. לכן, חשוב לכלול בתפריט היומי חומצות שומן בלתי רוויות מסוג אומגה שלוש, חומצה פולית, ברזל, ויטמינים A, C ו-B12, אבץ וסלניום.

מאכלים מומלצים עבור ילדים כבר מגיל צעיר הם: דגים העשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3, כמו טונה בהירה ועוד, אך מומלץ להימנע מאכילת דגים גדולים עקב תכולת כספית גבוהה; פרות וירקות המכילים אנטיאוקסידנטים המגנים על רקמת המוח של הילד מנזקים, כמו עלי תרד, אוכמניות, חמוציות, סלק ועגבניות. חשוב להקפיד על 6-5 מנות פרות וירקות ביום, מחמישה צבעים שונים.

חשוב לאכול מזונות עשירים בחלבון, בברזל ובוויטמין B12, כמו בשר בקר רזה או בשר הודו אדום, קטניות, טחינה ואגוזים שונים. גם ביצים עשירות בוויטמין B12 וגם מוצרי חלב. חשוב לצרוך כמות ברזל גדולה מהרגיל. ויטמין C מגביר את ספיגת הברזל ולכן מומלץ ליטול את הברזל עם פרות הדר, מלון, פלפל או כרוב.

רונית דוייב היא מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק

רונית דוייב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully