וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השליש השלישי להריון: כל הבעיות, כל הפתרונות

וואלה! NEWS בשיתוף אלטמן

8.2.2017 / 9:21

הריון הוא דבר לא פשוט, וכשהוא מגיע לחלק האחרון שלו, היא הופך להיות קשה אפילו יותר. שאלנו אמהות מה היה להן הכי קשה בשליש השלישי להריון, ובדקנו איך ניתן לפתור את מגוון הבעיות

אישה בהיריון. ShutterStock
שילוב בלתי נסבל של "נו כבר" ביחד עם "עוד לא, עוד קצת"/ShutterStock

השליש השלישי להריון מעורר בנשים רבות רגשות סותרים, שלא לומר סוערים. מצד אחד, הבטן כבדה ומכבידה, קשה לנשום, לזוז, לישון, ומצד שני – הפחד מכאבי הצירים והלידה גדול כל כך שיש נשים שמעדיפות לסחוב עוד קצת, רק לא להגיע לרגע הזה. שילוב בלתי נסבל של "נו כבר" ביחד עם "עוד לא, עוד קצת". אז איך מתמודדים, מתגברים ומעבירים את השבועות האחרונים להריון? בדקנו עם אמהות שונות איך הן שרדו את השליש השלישי להריון.

להרגיש את ההריון בגב ובצוואר

שלומית, אמא של יהונתן ונגה, סבלה בשני ההריונות מסימפיזיוליזיס – כאבים בעצם החיק והאגן שנגרמים בגלל התרחבות גדולה מהרגיל של האגן, ואילו לי, אמא של רועי ויעל מדווחת שעל אף שהיו בחוץ 38 מעלות, הצליחה להירדם רק עם "בקבוק חם" שהרגיע לה את כאבי הגב והצוואר התפוסים.

"כאבים בעצם החיק וכאבי גב הם תופעה מוכרת וטבעית בהריון שנגרמת כתוצאה מהתרחבות יתר של האגן", מסבירה ורד דלאל, מיילדת ומאמנת להריון, לידה והורות], "במהלך ההריון הגוף מפריש חומר בשם רלקסין שתפקידו להגמיש רצועות שמחברות מפרקים, כדי לאפשר את התרחבות האגן במהלך הלידה. לעתים מתרחשת התרחבות יתר שגורמת לכאבים בעצן החיק ולתחושה של מתיחה ככל שהעובר יורדת באגן לקראת הלידה, בשבועות האחרונים להריון. זה עלול להתבטא בכאבים במפשעות ובקושי ללכת".

במקרים כאלה, דלאל ממליצה לנוח והרבה ולא לשכוח ליידע את צוות חדר הלידה כדי לא להגיע לפתיחה מוגזמת של הרגליים במהלך הלידה.

אישה בהריון עושה יוגה. Elina Manninen, ShutterStock
פעילות גופנית קלה יכולה לסייע בהקלה על חלק מהכאבים/ShutterStock, Elina Manninen

ומה בנוגע לכאבי גב וצוואר "רגילים"? במקרה הזה, הפתרון הוא הפוך: לזוז ולהתנועע. לדברי דלאל, "70 אחוזים מהאוכלוסייה חווים כאבי גב וצוואר, וטבעי שהם יתגברו בהריון, בגלל משקל הבטן שמושך את הגב קדימה. פעילות גופנית קלה עשויה להקל על הכאבים".

עור מתוח, רגליים נפוחות

מה שהפריע לויקי אמא של בר לישון היו דווקא גירודים בלתי פוסקים בבטן בשדיים. "הרגשתי איך העור שלי נמתח, ואחרי הלידה הבחנתי גם בסימני המתיחה שהופיעו על הבטן ועל השדיים". היא משחזרת. ואילו אסנת נבהלה ממראה כפות הרגליים: "הן היו כל כך נפוחות שהצלחתי לנעול רק כפכפים. הרופא הבטיח לי שהכל תקין ושאני "אשתין" את הנוזלים שהצטברו לי ברגליים בימים שאחרי הלידה", היא נזכרת.

אז מה עושים כדי להתמודד עם נפיחות, גירודים וסימני מתיחה? "סימני מתיחה הם תופעה שמושפעת בצורה משמעותית מהגנטיקה. בנוסף, נשים שעלו במשקל בצורה משמעותית עלולות לסבול ממנה יותר. למעשה, אין דרך להילחם בסימני המתיחה, ובכל זאת אני ממליצה להמשיך למרוח את הבטן והשדיים בשמנים וקרמים במהלך ההריון, כדי לנסות להפחית אותם. מריחה ומניעת יובש בעור יקלו גם אל הגירוד. אם הגירוד ממשיך בצורה משמעותית, כדאי להתייעץ עם רופא הנשים", מסבירה דלאל.

בצקת היריון. ShutterStock
מומלץ לשתות הרבה כדי להקל על הבצקות/ShutterStock

לגבי נפיחות ובצקת ברגלים, דלאל ממליצה על שתיה מרובה כדי לעודד השתנה שתשחרר חלק מהנוזלים. "מומלץ לשתות מים וכן תה פטל וסרפד. כמו כן, אני מציעה לנשים בהריון לנסות לישון כשהרגליים מונחות על גבי כרית. לנשים שמרבות לשבת במהלך היום אני מציעה לקום ולהסתובב מדי שעה, וכן להגביהה את הרגליים בשעות הערב".

צירים מדומים

"בחודש התשיעי הגעתי 9 פעמים לחדר המיון בכל פעם הייתי בטוחה שהנה, הלילה זה קורה, הלילה אני יולדת, ובכל פעם התאכזבתי לשמוע שמה שאני חושבת שהם צירים הם בכלל לא צירים", מספר איילת, אמא של רוני ואמיר. ואכן, זו תופעה נוספת ומוכרת ש"משגעת" נשים – צירים מוקדמים שידועים בשם "ברקסטון היקס".

איך מבדילים בין צירים לבין "ברקסטון היקס"? "צירי ברקסטון היקס" מורגשים בעיקר בבטן העליונה, שמתקשה. בשונה מצירים שמופיעים בצורה סדירה ומחזורית, ברקסטון היקס הם התכווצות חד פעמית שאיננה משפיעה על מחיקת צוואר הרחם ושאינם מקדמים לקראת לידה", מבחינה דלאל, אך מציינת: "אם שאינך בטוחה בהבדל, עדיף לגשת לחדר מיון".

כשעובר לא זז מספיק

"בכל פעם שהייתי מתיישבת, למשל לצפות בטלוויזיה, העובר היה מתחיל לקפץ בבטן כמו צפרדעון", מספרת אסנת, אמא של איתי. "הקפיצות היו נחמדות, אבל בכל פעם שהיה "שקט" מדי, הייתי נכנסת לחששות: האם הכל בסדר שם בפנים?".

מה עושים אם התנועות פוסקות? "בדרך כלל, נשים מתחילות להרגיש את תנועות העובר לקראת השבוע ה-18 להריון. לכל עובר יש אופי תנועות משלו חשוב לנסות להכיר אותן על מנת לזהות שינויים. בתחילה תנועות העובר הן עדינות, מעין תחושה של רפרוף בתוך הבטן, אבל ככל שהוא מתפתח הוא מאמן את השרירים והתנועות משתנות. כדי להכיר אותן, אני ממליצה לשכב על הצד, ללא טלפונים או רעשי רקע אחרים, להניח ידיים על הבטן ולספור את התנועות. 5-10 תנועות בשעה – זהו מצב תקין, אבל אם סופרים פחות מכך, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל או להגיע לחדר המיון", מדגישה דלאל.

הבחילות נעלמו, הצרבות הגיעו

לקראת סוף ההריון התחילה הצרבת. כאילו בלעתי דרקון ויחד איתן חשק לאוכל חריף, שכמובן הגביר את הצרבת, וחוזר חלילה", מספר העיתונאית מרינה קיגל.

אילוסטרציה. ShutterStock
אם אתן מרגישות שינוי בתנועות, פנו לחדר מיון/ShutterStock

מה לעשות כדי להתמודד עם צרבת ובחילות? "צרבת ותחושה שהאוכל עולה, נגרמות בגלל לחץ העובר על מערכת העיכול והתרחבות של שריר "שוער הקיבה". ההמלצה שלי היא להקפיד על תזונה נכונה, שעשויה להפחית את התופעות, ובמידת הצורך, להשתמש בתרופות סותרות חומצה, בהמלצת הרופא המטפל. ובכל מקרה – מרבית התחושות יעברו לאחר הלידה".

מה אפשר ומה לא רצוי לעשות עבור אישה בסוף הריונה?

כל הנשים שהתראיינו לכתבה הסכימו פה אחד: תפסיקו להתערב. והן מבקשות:

• אל תשאלו אותנו מתי נלד, זה לא שמישהו טורח לעדכן אותנו
• אל תמליצו לנו לעשות סקס – זה פשוט לא עניינכם
• אל תלחיצו: יש לנו מספיק משל עצמנו.
• ואל תשאלו אותנו כמה עלינו במשקל, כי אנחנו עלולות מרוב עצבים לדרוך לכם על הרגל, ותאמינו לנו, זה יהיה מאד כואב.

אז מה כן נשים בסוף הריונן היו רוצות לקבל? לשירה, אמא של אלון יש רעיון נפלא: "לקראת סוף ההיריון שתי חברות שלי, אמהות טריות שאינן מכירות זו את זו, צלצלו אליי ל''תדריך'' קצר, כל אחת ביוזמתה. האחת הסבירה לי מה עומד לקרות כשאגיע לחדר הלידה, השנייה עברה איתי על כל רשימת החפצים והתכשירים שיש אצלה לטיפול בעצמה ובתינוק. חשבתי אז (ועדיין) שזה היה מעשה יפה מאוד של שתי החברות".

הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully