וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים צריכים חיות מחמד יותר משהם צריכים אחים

1.2.2017 / 7:20

אם הייתם צריכים עוד סיבה שתוכיח לכם שחיות הן דבר מושלם, בא המחקר הזה ומראה זאת באופן מובהק. איך חיות מחמד שלא יודעות לדבר מהוות חלק כה חשוב בהתפתחות תקינה של ילדים? התשובות בפנים

ShutterStock

חיות מחמד הן חלק גדול מחייהם של אנשים רבים, וכל מי שמגדל אחת כזאת יודע שהיא למעשה חלק בלתי נפרד מהמשפחה. כעת, חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' טוענים כי ילדים מסתדרים טוב יותר – ומקבלים סיפוק גדול יותר – מהקשרים שלהם עם חיות המחמד שלהם מאשר עם אחיהם או אחיותיהם.

המחקר, שממצאיו פורסמו השבוע בכתב העת Journal of Applied Developmental Psychology, נערך בידי צוות חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' הבריטית בשיתוף פעולה עם מרכז WALTHAM לתזונת חיות מחמד והובל בידי המרכז לחקר המשפחה באוניברסיטה הבריטית הידועה.

עוד בנושא:
מתאמים גרסאות: ילדים וחיות המחמד שלהם מחופשים יחד
לא כלבים ולא חתולים: מומחים טוענים שאלו חיות המחמד הטובות ביותר
לא מצליחים לישון? זה בגלל הכלב שלכם

רמות נמוכות יותר של קונפליקט

במסגרת המחקר, תשאלו החוקרים ילדים בני 12 ומעלה מתוך 77 משפחות שבבתיהן ישנן חיות מחמד ויותר מילד אחד, על טיב הקשרים בחייהם. החוקרים השתמשו בכלי פסיכולוגי נפוץ שמאפשר למומחים למדוד ולהעריך את איכות מערכות היחסים של אנשים.

הילדים דיווחו לחוקרים על מערכות יחסים חזקות יותר בינם לבין חיות המחמד שלהם מאשר בינם לבין אחיהם או אחיותיהם. כמו כן, דיווחו ילדים בעלי כלבים על רמות נמוכות יותר של קונפליקט עם החיות ועל סיפוק גדול יותר, בהשוואה לחיות מחמד אחרות.

יחד עם זאת, אומרים החוקרים, יש לזכור כי מדובר בילדים שרבים מדי פעם עם אחיהם ואחיותיהם ועשויים להרגיש כי הם "לא מבינים" אותם. אבל בשלב הזה של המחקר, החוקרים לא חיפשו אחר תשובה מכריעה על איכות הקשר, אלא רצו לדעת את תחושותיהם של הילדים כלפי חיות המחמד שלהם והערך שהעניקו להם. לפי התוצאות, חיות המחמד משחקות תפקיד משמעותי וחשוב בחייהם.

תחרות כלבים במלבורן, אוסטרליה. ספטמבר 2015. GettyImages
מוש!/GettyImages
"למרות שחיות המחמד לא מבינות אותנו ולא מגיבות באופן מילולי, הילדים בטחו בהן ופנו אליהן"

מחקרי עבר מצאו כי החזקת חיית מחמד בבית משפיעה באופן חיובי על פיתוח הכישורים החברתיים של הילד ורווחתו הרגשית, ומחקר זה הוא נדבך חשוב לגוף מחקר זה. "כל מי שאהב חיית מחמד בילדותו יודע שאנחנו פונים אליהם כשאנחנו זקוקים לחברה, כשאנו זקוקים לבטוח במישהו או לחלוק משהו, כמו במערכות יחסים בין אנשים", אמר מט קסלס, מומחה לפסיכאיטריה שהוביל את המחקר, בהודעה לעיתונות.

"למרות שחיות המחמד לא מבינות אותנו ולא מגיבות באופן מילולי, הילדים בטחו בהן ופנו אליהם, שיתפו אותם, לא פחות מאשר את האחים שלהם, כאשר היו מוטרדים. העובדה שחיות לא יכולות להבין או לדבר חזרה עשויות להיות יתרון, שכן הן נתפסות כלא-שיפוטיות בעליל", הוסיף קסלס.

יחד עם זאת, הסבירו החוקרים בהודעה לעיתונות, כי נערכו בשנים האחרונות מעט מחקרים בנושא זה, והוא עשוי להיות בעל חשיבות על התפתחות הילד, נוכח העובדה כי חיות מחמד נפוצות למדי במשקי בית במדינות מערביות. "רצינו לדעת עד כמה מערכות יחסים האלה עם חיות המחמד חזקות בהשוואה לקשרים משפחתיים אחרים. בסופו של דבר זה עשוי לאפשר לנו להבין כיצד חיות תורמות להתפתחות תקינה של ילדים".

מחקר נוסף שנערך ופורסם לפני מספר חודשים מצא השפעות חיוביות של חיות מחמד עבור אנשים הסובלים מבעיות נפשיות. "בעצם לא ראינו מישהו לוקח את הנושא של חיות מחמד ברצינות, וזה משהו שהם כן החליטו לטפל בו במחקר הזה", אמרה לחדשות ABC ג'נט יאנג מאוניברסיטת דרום אוסטרליה, לאחר אותו מחקר. "מסתבר שחיות הן משאב שלא משתמשים או מכירים בחשיבותו מספיק", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully