וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפליקציה שתזהיר אתכם 12 שעות לפני שתחלו

31.1.2017 / 6:50

חוקרים בארצות הברית פיתחו אפליקציה שנעזרת בנתונים שנאספים על ידי שעונים חכמים כדי להתריע בפניכם חצי יממה מראש שאתם עומדים לחלות בשפעת, עוד לפני שתספיקו להתעטש פעם אחת

בימוי: ליאור נאור, צילום: טל אנגלדר, עריכה: נועה לוי, קרדיט תמונה: שאטרסטוק

אין זמן טוב להיות חולה. לא משנה איפה ומתי זה תופס אתכם, זה תמיד יבוא לכם לא טוב. אבל לו הייתם יכולים לקבל התראה של חצי יממה לפני שאתם נופלים שדודים ונקברים במיטה תחת ערימה של ניירות טישו משומשים – לא הייתם רוצים לדעת מזה? זה בדיוק מה שעושה אפליקציה חדשה שעל פיתוחה שוקדים מדענים בארצות הברית.

האפליקציה משתמשת בנתונים פיזיים שנאספים באמצעות טכנולוגיה לבישה (כמו למשל Apple Watch ,FitBeat ושעוני כושר דומים), שמנטרים את חום הגוף והדופק, והיא מסוגלת לנבא באמצעותם מתי המשתמש עומד לחלות במחלות כמו שפעת או הצטננות.

עוד בנושא:
מזמינים אתכם לזוז: הגאדג'טים שיקימו אתכם מהספה
הגאדג'ט הספורטיבי הזה בכלל לא עוזר לכם לרזות
לבריאות! 6 מאכלים שמקלים על צינון

שעון ספורט. ShutterStock
תשאירו אותו עליכם גם כשאתם במנוחה/ShutterStock

מי שאמון על פיתוחה של האפליקציה הזאת הוא צוות חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, שבחנו את התיאוריה שעומדת מאחוריה על 43 מתנדבים שענדו שעונים חכמים במשך תקופה של כ-11 חודשים. פרופסור מייקל סניידר, שמוביל את הפרוייקט המדעי, אמר כי "גילינו שבדיוק כשאנשים מתחילים לחלות הדופק וטמפרטורת העור שלהם מטפסים, בעוד שרמות החמצן בדמם יורדות. האפליקציה שלנו נותנת למשתמש התראה ראשונית שמשהו אינו כשורה – משום שהשינויים הפיזיולוגיים הללו מתרחשים בגוף עוד לפני שהאדם מרגיש שהוא חולה".

הדופק עולה?

החוקרים גילו שלקראת מחלה, הדופק במנוחה עולה בממוצע בחמישה עד עשרה אחוזים, בהשוואה לדופק הנורמלי של אותו אדם. בנוסף, ישנם גם יותר מקרים של עליות דופק לפני מחלה מאשר במצב רגיל. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת PLOS Biology, שם נכתב כי "אם הדופק של הנבדק עולה למשך שעתיים או יותר, מדובר בסימן טוב לכך שמשהו אינו כשורה".

פרופסור סניידר, מומחה בעל שם עולמי לגנטיקה, אמר כי האפליקציה מסוגלת לתת התראה של עד 12 שעות לגבי מחלה ממשמשת ובאה. הוא סבור שהיא תאפשר לאנשים בריאים בדרך כלל לכלכל בצורה טובה יותר את צעדיהם לפני שהם חולים בשפעת, ואף לתרום בכך להתאוששות מהירה יותר מהמחלה.

שפעת. ShutterStock
ידעתי שזה מגיע/ShutterStock

"יכול להיות מצב שתציצו באפליקציה והיא תאותת לכם: 'נראה שאתם עומדים לחלות בקרוב. אולי תוותרו על היציאה הערב ובמקום זה תישארו בבית לנוח ולאכול מרק עוף'", תיאר פרופ' סניידר תרחיש טיפוסי לשימוש באפליקציה.

אולם, יתרון נוסף שעשוי לנבוע מהאפליקציה הוא בסיוע למעקב אחר בריאותם של קשישים או חולים במחלות כרוניות – כמו סוכרת לדוגמה. האפליקציה תוכל לשמש כמערכת אזהרה ראשונית עבור החולים עצמם, יקיריהם או הצוותים המטפלים בהם. "הייתי רוצה שאמא שלי תשתמש באפליקציה הזאת, כך שאוכל לעקוב אחר מצבה הבריאותי גם כשמפרידים בינינו 3,000 מיילים", אמר פרופ' סניידר.

הצלחה מרשימה בניסוי

סניידר הגה את הרעיון לאפליקציה במהלך בדיקה שערך כדי לבחון האם הגאדג'טים הקיימים כיום לניטור פעילות גופנית ומדדים פיזיולוגיים מנפיקים מידע בריאותי אמין. במסגרת הבדיקה שלו הוא הצליח לאבחן באופן עצמאי שהוא לקה בזיהום ויראלי משמעותי.

במסגרת המחקר שנערך בסטנפורד, הצליחו החוקרים לזהות 8 מתוך 8 זיהומים שבהם לקו הנבדקים במהלך תקופת המעקב. עם זאת, מודה סניידר שנחוצים מחקרים נוספים בהיקפים גדולים יותר, כדי לאשש את הממצאים. הוא הוסיף כי הוא מעריך שיקחו עוד כמה שנים עד שאפליקציה כזאת תהיה זמינה באופן מסחרי. זאת, משום שהוא מעוניין להמתין עד שהאפליקציה תקבל את חותמת האישור האולטימטיבית ותהפוך לכלי שנמצא בשימוש על ידי סגל רפואי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully