וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מילה מרופא: לשלוח לגן ילד עם חום? אתם תשלמו על זה ביוקר

ד"ר יובל האן

30.1.2017 / 7:06

איגוד רופאי הילדים האמריקאי החליט שילד עם חום 38.3 יכול ללכת לגן בתנאי שהוא מרגיש טוב וחיוני. לד"ר יובל האן, רופא ילדים ואבא, יש מה לומר לכל ההורים שבטוחים שזה הדבר הכי טוב שקרה להם

ילדה עם חום. ShutterStock
חכו רגע עם החגיגות, ילד חולה צריך להיות בבית/ShutterStock

בימים האחרונים קבוצות הורים בפייסבוק סוערות בעקבות פרסום הנחיות חדשות בארה"ב לפיהן ניתן לשלוח לגן ילד עם חום עד 38.3 (במדידה בשחי - 38.7, במדידה רקטלית - 38.9), כל עוד הוא מתפקד ולא מראה תסמינים אחרים. איגוד רופאי הילדים האמריקאי, כך לפי דיווחים בתקשורת שכן ההנחיות טרם פורסמו רשמית, מקל על פניו על החיים של הורים, וטוען שלא חייבים להישאר בבית בכל פעם שהילד מעלה קצת חום. אבל המציאות מורכבת יותר, וחשוב לחדד ולהבהיר מספר נקודות.

עוד בנושא:
לפני שאתם רצים לרופא: עשרת הדיברות למחלות החורף
למה ילדים משתעלים בחורף ואיך אפשר להקל עליהם?
מתי חייבים לרוץ עם הילד לחדר מיון?

בהנחיות שכל כך שימחו הורים השבוע יש שני סעיפים המגיעים עוד לפני ההתייחסות לחום הגוף, והם מדגישים כי על הילד להיות "מתפקד, חיוני ונינוח כרגיל", וכי "הטיפול בילד עם החום לא יכול להוות בשום צורה גורם מפריע או מקשה על הטיפול ו/ או על בטיחותם של שאר הילדים". ההסתייגויות האלה קיבלו פחות דגש בדיווחים על ההנחיות החדשות, אבל הן חשובות ויש סיבה שהן פורסמו.

איך נראה הילד בצהריים כשהוא עם חום?

בעוד שכרופאי ילדים אנו שבים ומדגישים תמיד להורים כי החום בפני עצמו אינו מסכן את הילד וכי מטרתנו היא לזהות את הגורם לעליית החום, אין זאת כדי להניח שעצם הימצאות חום לא משפיעה על הרגשתו הכללית של הילד, התנהגותו, חיוניותו והצורך בבירור או בטיפול בו. החום הוא סמן כי משהו "לא כשורה".

ילד שחומו יטפס בגן אולי ירגיש טוב בשלב הראשון, וישחק ויתפקד כרגיל, אולם עם חלוף השעות (טמפרטורת הגוף באופן פיזיולוגי נמוכה יותר בשעות הבוקר ומטפסת עם היממה, בבריאות כמו גם בחולי) הילד ברוב המקרים ילך ויהפוך נטול מצב רוח, "קוטר", ויפסיק לתפקד כהרגלו. בשלב הזה הוא כבר בהחלט יזדקק ליחס אישי ופרטני ממטפלת או סייעת. מישהו שיסעד, ינחם וירגיע אותו.

אילוסטרציה. ShutterStock
ילד עם חום צריך יחס אישי/ShutterStock

קחו רגע ותיזכרו איך כיצד נראה הילד החולה שלכם עם חום בבית. בנקודה זו הוא כבר חדל להיות "ילד חיוני ומתפקד" וכבר "פוסח על שתי הסעיפים" שהזכרתי מעלה, שהם תנאי לקיום הישארותו בגן, גם לפי האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים עם הנחיותיו החדשות.

איזה הורה רוצה לשלוח ילד בריא לגן מלא ילדים חולים?

"בגן תיפתח פינת מרפא, והרי לנו קליניקה לתפארת עם סייעות שמתרוצצות עם מדחומים, נרות, סירופים, טלפונים להורים וקטנטנים בוכיים על הידיים"

ברגע שבו אנו כהורים נקבל "גושפנקא חוקית" להשארת הילד עם חום בגן, כדאי שנחשוב על הסיטואציה שתיווצר, בהכרח בעונת החורף העמוסה לעייפה (ולא רק) בילדים חולים בהמוניהם ומדבקים האחד את רעהו ללא הרף. לא לשווא נזקקים ההורים שוב ושוב לכתת רגליהם למרפאות, להיעדר מהעבודה, ולעבור לילות לבנים סביב טיפולים בילדים החולים.

ברגע שבו ילד "חיוני עם חום 38.3" יושאר בגן, הוא לא יהיה היחיד להישאר עם חום. יחד איתו בהחלט יהיו עוד כמה חולים כאלו, בגן תיפתח "פינת מרפאה" והרי לנו קליניקה לתפארת עם סייעות שמתרוצצות עם מדחומים, נרות, סירופים, טלפונים להורים וקטנטנים בוכיים על הידיים ממקום למקום - הכל - רק לא גן מתפקד כפי שהגן אמור לתפקד. איני יודע איזה הורה מעונין לשלוח את ילדו הבריא לגן כזה, בטח ובטח ילד חולה.

נכון, גם בהיעדר חום הילדים בהכרח מדבקים - בשיעולים, התעטשויות, רוק, מגע עור, הפרשות ומגע ידיים - אך עם השארת הילדים החמים בגן יש להניח בסבירות גבוהה כי שיעורי ההדבקה רק יתעצמו, כולל הדבקת אנשי צוות. כפועל יוצא מזה, המחלות לא ייעלמו או ידעכו אלא להיפך - הורים ימצאו עצמם מפסידים יותר ויותר ימי עבודה כי הילדים כבר לא יישארו "חיוניים עם חום 38.3" אלא חולים עם חום גבוה בהרבה (ואגב, האם אנו מבינים את המשמעות המעשית של לרדוף עם מדחום אחר הילד כל חצי שעה רק כדי לוודא שהחום לא "עלה מעל 38.3"?).

אייטם מחלות ילדים. מערכת וואלה!
חום הוא נורת אזהרה/מערכת וואלה!

חום הוא נורת אזהרה. לא בהכרח סכנה, בוודאי לא בהכרח חובה לטיפול - ועדיין, זה סימן שדורש התייחסות שונה. עדיין איני יודע אם ומתי יאומצו ההנחיות בארצות הברית ובאיזה היקף, אך לדעתי האישית, אימוץ ההנחיות הללו כלשונן כאן בישראל עלול לגרור מחיר כבד של תחלואה עודפת ומיותרת. בינתיים, לשמחתי, במדינת ישראל אין שום שינוי עדכני בהנחיות הוצאות ילדים חולים ממסגרת, והעדכון הנוכחי משנת 2014 מבהיר כי אין להחזיר ילד לגן טרם חלפו 24 שעות מלאות ממדידת חום אחרונה של 38 מעלות.

ילד חולה, ילד עם חום, מקומו בבית. עם מטפל צמוד ומסור, מחוץ למסגרת.

ד"ר יובל האן הוא רופא ילדים ואבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully