וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: כבר בגיל שש, ילדות חושבות שהן פחות חכמות מבנים

5.2.2017 / 7:00

לא ברור מי אשם בתפיסות האלה, אבל זו לאו דווקא ברבי. החוקרים שמצאו את הדפוסים המדאיגים האלה טוענים שאם היינו מלמדים את הילדים שלנו שעבודה קשה היא המפתח ולאו דווקא יכולות, אולי הכל היה נראה שונה. ומה תפקיד התקשורת והחברה?

ילד וילדה. ShutterStock
מחלחל למוח בשלבים מוקדמים/ShutterStock

אם חשבתם שנשים וגברים מתחילים להתעסק בדימויים וסטריאוטיפים רק בגיל ההתבגרות, יש בידכם טעות. על פי מחקר חדש שהתפרסם במגזין Science, כבר בגיל שש ילדות חושבות שבנים נוטים להיות יותר מבריקים או חכמים מהן. לטענתם של החוקרים, נשים רבות מטמיעות את הסטריאוטיפים הללו לאורך חייהן, ולפיכך פונות פחות לעסוק במקצועות כמו מתמטיקה, מדעים, טכנולוגיה והנדסה (המכונים גם STEM).

הסטריאוטיפ לפיו גברים הם יותר חכמים מנשים אולי נשמע לרובנו מיושן, אך הוא עודנו חי וקיים. כך למשל, בסקרים שונים שנעשו בנושא, גברים דירגו את האינטליגנציה שלהם כגבוהה מזו של נשים, וכמו כן, במחקר אחר גברים נטו להעריך הערכת יתר את יכולותיהם של סטודנטים גברים על פני הסטודנטיות. הנתונים האלה אולי כבר לא מפתיעים אותנו, אבל כעת מתברר שהם מחלחלים למוחם של ילדים וילדות בשלבים מאוד מוקדמים.

עוד בנושא:
אמא, אבא - אני שמנה? דימוי גוף אצל ילדים
הקשר בין הפרעות קשב וביטחון עצמי
יונקים שוביניזם: למה חברת מוצצים חושבת ש"היופי מאמא, הכסף מאבא"?

"ילדים קולטים איתותים חברתיים"

צוות חוקרים אמריקאי ביקש לבדוק מדוע ישנן יחסית מעט נשים הפונות לעיסוק במקצועות המדעים. לשם כך, הוא החליט לבחון את השתרשותן של דעות קדומות לגבי יכולותיהם של בני המינים השונים בשלב מוקדם, והאם הן עשויות להשפיע על הדימוי העצמי ועל בחירת המקצוע בהמשך חייהן.

"אנו עשויים לחשוב כי הסטריאוטיפים מתחילים בקולג', אבל אנחנו יודעים בעקבות מחקרים התפתחותיים רבים כי גם ילדים קולטים איתותים חברתיים", אמר בראיון לרדיו הציבורי האמריקאי (NPR), אנדריי סימפיאן, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת ניו יורק, שהשתתף במחקר.

ילדה עם כפפות איגרוף. ShutterStock
מסתבר שבגיל חמש אנחנו אנחנו הכי פמיניסיטות/ShutterStock

החוקרים ערכו סדרה של מבחנים על ארבע מאות ילדים, בהם נשאלו שאלות לגבי חוכמה, יכולת ומגדר. במבחן אחד, למשל, החוקרים סיפרו סיפור ל-240 ילדים בני חמש עד שבע על אדם מאוד מאוד חכם, בלי לציין אם מדובר בגבר או אישה (שכן באנגלית אין אינדיקציה למין). החוקרים הראו אז לילדים תמונות של ארבעה מבוגרים – שני גברים ושתי נשים – וביקשו מהם לנחש במי מדובר.

בגילאי חמש, גם הבנים וגם הבנות בחרו את הדמויות המשתייכות למגדר שלהם, אבל הכל השתנה בקרב בני השש. בעוד שהבנים בני השש המשיכו לבחור בדמויות הבנים, הבנות בנות השש (ובנות השבע) נטו אף הן לבחור בבנים.

בתרחיש אחר, הילדים נתבקשו לבצע מטלה שהוגדרה ככזו המיועדת ל"ילדים מאוד מאוד חכמים". בגיל חמש, גם בנים וגם בנות נהנו מהפעילות הזו באופן שווה, אבל בגילאי 6 ו-7, הבנות הפסיקו לבחור בה.

גם פה התקשורת אשמה?

"לסטריאוטיפים יש השפעה מיידית, ובטווח הארוך זה ירחיק נשים רבות מבחירות קריירה שלדעתן דורשות מוח מבריק"

על פי החוקרים, התוצאות מרמזות שיתכן ומגיל צעיר ילדים סופגים סטריאוטיפים מגדריים לגבי איזה פעילויות הולמות בנים ואיזה הולמות נשים."כשהם נכנסים לבית הספר בסביבות גיל חמש או שש, הם נחשפים באופן משמעותי יותר למסרים תרבותיים, ואז הם לומדים הרבה מאוד דברים לגבי העולם החברתי", אמרה לרשת CNN לין ביאן, פסיכולוגיות מאוניברסיטת אילינוי שהשתתפה במחקר.

"נראה שהתפיסות הללו מרחיקות בנות מפעילויות מסוימות שמיועדות לילדים מאוד חכמים. זה ממש שובר את הלב", אמרה ביאן והוסיפה כי המסרים הללו עוברים אל הבנות דרך התקשורת, דרך חברים, מורים והורים.

מוח גברי ונשי. ShutterStock
לסטריאוטיפים יש השפעה בטווח הקצר והארוך/ShutterStock

כמו כן הוסיפו החוקרים כי התפיסות הללו נספגות בגיל מוקדם ומשפיעות על החלטות הקריירה של נשים בשלב מאוחר יותר. "הן כנראה לא רואות בעצמן מבריקות, וכשהן מגיעות לבגרות יהיה קשה מאוד לשכנע אותן אחרת. צריך להתחיל לעבוד על זה משלב מוקדם יותר. לסטריאוטיפים יש השפעה מיידית, ובטווח הארוך זה ירחיק נשים רבות מבחירות קריירה שלדעתן דורשות מוח מבריק".

"הדבר המפתיע הוא שכבר בגיל שש, בנים ובנות אומרים דברים שונים", אמרה ד"ר ספנה צ'יירן, מרצה לפסיכולוגיה מאוניברסיטת וושינגטון שלא הייתה מעורבת במחקר. "לפני שהם שמעו בכלל על מה זה פיזיקה או מדעי המחשב, הם מטמיעים את המסרים הללו".

אליסון גופניק, מומחית לפסיכולוגיה מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי שלא השתתפה אף היא במחקר, אמרה למגזין האטלנטיק שמדובר במחקר "מצוין וחשוב". "הדפוס שנמצא במחקר מתכתב עם מחקרים אחרים שמצביעים על התפתחותם של סטריאוטיפים בסביבות גיל שש".

הצלחה קשורה בעבודה קשה

בעוד שהמחקר לא יכול להסביר כיצד המסרים הללו עוברים לילדים או כיצד ניתן לשנות אותם, החוקרים מתכננים מחקר נוסף וארוך טווח של ילדים שיבחן גורמים סביבתיים, כגון חשיפה לתקשורת ותפיסות ההורים, כדי לנסות ולשער את תרומת הגורמים שמשפיעים על התפתחותן של הסטריאוטיפים בגיל כה צעיר.

"הסטריאוטיפים נוגעים למי בעצם יש יכולת פנימית", אמר סימפיאן מצוות החוקרים. "אם ילדים היו חשופים לרעיון שהצלחה קשורה לא ליכולות נתונות הקיימות בנו אלא לעבודה קשה לאורך זמן, אולי הסטריאוטיפים הללו היו מאבדים מהעוקץ שלהם" אמר. כמו כן הוסיפו החוקרים כי יש לבדוק את השפעת החשיפה של בנות למודלים חיוביים לחיקוי בשלב מוקדם והאם הם יכולים למתן במעט את התפיסות התרבותיות הקיימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully