וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פליטת פה: למה תינוקות פולטים ואיך ניתן להקל עליהם?

12.2.2017 / 6:55

מסתובבים עם כתמי פליטה חמוצים על הבגדים? אתם ממש לא לבד. רוב התינוקות פולטים והחדשות הטובות הן שלרוב, זו תופעה נורמלית לחלוטין. למה הם עושים את זה ואיך אפשר להקל על התופעה? כל המידע והעצות

תינוק פולט. ShutterStock
לפחות מחצית מהתינוקות פולטים/ShutterStock

פליטות הן תופעה שכיחה בתינוקות, וגם אם היא מהווה מטרד, ברוב המקרים לא מדובר בתופעה חריגה שדורשת טיפול. אמנם, זה לא נעים לחטוף שפריץ ריחני שמכתים את הבגדים שלכם או של התינוק ושולח אתכם להחליף, רגע לפני שיוצאים מהבית, אבל אם זה מנחם אתכם אין כמעט הורה שזה לא קרה לו. על פי הסטטיסטיקות כמחצית מהתינוקות עד גיל 3 חודשים פולטים. בין הגילאים 4 חודשים וחצי שנה תופעת הפליטות אף נפוצה יותר, כ-70 אחוזים מהתינוקות פולטים, 20 אחוזים מתוכם 4 פעמים ביום ויותר. עם זאת, ישנם מקרים שבהם כמות ותדירות הפליטות מעידות על בעיה רפואית כלשהי שדורשת טיפול רפואי או התאמות אחרות.

למה תינוקות פולטים? איך ניתן להקל על פליטות? ומהם הסימנים שעלולים להצביע על בעיה שדורשת תשומת לב רפואית? אספנו מידע חיוני וכמה כללי אצבע להתמודדות:

מהן פליטות?

כאשר התינוק אוכל, המזון נכנס מפיו ועובר דרך הוושט לקיבה. בין הוושט לקיבה מצוי שסתום, שתפקידו לאפשר מעבר חד כיווני של האוכל אל הקיבה ולמנוע את עליית תוכן הקיבה כלפי הוושט. כאשר השסתום הזה אינו פועל כראוי, המזון שהגיע לקיבה עלול לעלות בחזרה מעלה. ברוב המקרים של פליטות בתינוקות הסיבה לתפקוד הלקוי של השסתום היא אי בשלות של המערכת, ובהתאם לכך, התופעה חולפת מעצמה בחלוף כמה חודשים כאשר מערכת הבליעה והעיכול של התינוק מתפתחת ועם המעבר למאכל מזון מוצק.

תינוק אוכל. ShutterStock
נסו לתת לתינוק ארוחות קטנות יותר, בתדירות תכופה יותר/ShutterStock

זה מסוכן?
כאמור, ברוב המקרים פליטות אינן מהוות סכנה בריאותית. כל עוד העלייה במשקל התינוק הינה תקינה ולא נראה שהוא סובל מכאבים – אין סיבה לדאגה. אולם, אם התינוק פולט כמויות גדולות מאוד המלוות באי נוחות או כאבים, מסרב לאכול, או מאבד ממשקלו - יש להתייעץ עם הרופא. לפליטות יש נטייה להראות יותר גדולות ממה שהן באמת. אינדיקציה טובה היא לשפוך על משטח שטוח (שיש, רצפה, צלחת) כף חלב, להתרשם מהכמות ולהשתמש בה כאומדן להשוואה כמותית כדי להעריך את כמות הפליטות של התינוק.

אז בהנחה שגם במקרה שלכם מדובר בתופעה השכיחה, שאינה דורשת התערבות רפואית, מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לצמצם את כמות ותדירות הפליטות? או לכל הפחות להמנע מאיזו החלפת בגדים אחת או שתיים ביום?

האכילו את התינוק במצב מאונך, והקפידו על הוצאת אוויר (גרעפס) בתום הארוחה. אוויר כלוא שנותר בבטנו של התינוק עלול לפרוץ החוצה יחד עם שאריות הארוחה האחרונה. לעתים הסיבה לחלק מהפליטות היא האכלת יתר, התינוק אוכל יותר מכפי שנחוץ לו והעומס על הקיבה גורם לו להוציא את ה"עודף". ניתן לנסות גם להאכיל כמויות קטנות יותר, בתדירות גבוהה יותר.

אמא מחזיקה תינוק ויושבת על כסא נדנדה. ShutterStock
אחרי האוכל, החזיקו את התינוק בצורה אנכית ואל תשכחו לפרוש חיתול בד על הכתף/ShutterStock

לאחר הארוחה, החזיקו את התינוק במצב אנכי – על הידיים או במנשא – במשך כחצי שעה. מומלץ להמנע מטלטולים, קפיצות, פעילות תזזיתית או השכבתו על הבטן – כולן עלולות לעודד את המזון לעלות מעלה בוושט ולהפלט החוצה. גם ישיבה בסל קל או בטרמפולינה עלולה להפעיל לחץ על הבטן.

אם אתם רוצים להשכיב את התינוק לישון לאחר הארוחה, נסו להגביה מעט את המזרון שלו בצד שבו הראש שלו מונח. יצירת זווית פחות שטוחה שבה ראשו של התינוק גבוה מעט יותר מרגליו עשויה להפחית את הסיכוי שיפלוט.

ניתן להתייעץ עם רופא לגבי שימוש או מעבר לפורמולה מסוג אחר, שמסמיכה את המזון בקיבה ומפחיתה פליטות.

כדי לצמצם את כמות הכביסות שמתלכלכות מהפליטות, השתמשו בפריטים שקל להחליף במידת הצורך. ניתן להלביש לתינוק סינר ולהשאירו סביב צווארו גם לפרק זמן קצר לאחר הארוחה, למקרה שיפלוט. כאשר אתם מרימים את התינוק לגרעפס, פרשו חיתול בד על הכתף, כדי למנוע מבגדיכם להתלכלך במקרה שהוא יפלוט. במיטה, ניתן לפרוש סדיניות מעל הסדין ומתחת לראשו של התינוק – כך במקרה של פליטה במיטה, אפשר להחליף רק את הסדינית ולא את כל הסדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully