וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה באמת קורה במוח שלנו במהלך הדייט הראשון?

14.2.2017 / 12:05

אנחנו פוגשים בן אדם חדש, יושבים איתו לשיחה קצרה ומיד מגבשים דעה מוצקה על העתיד הפוטנציאלי איתו, אבל מה מוביל להחלטה הזו? זה מה שיש למדע להגיד על אחד המפגשים המלחיצים בחיינו

דייט. ShutterStock
ייגמר בחתונה? כך המוח שלנו קובע/ShutterStock

אז סוף סוף מצאתם את האחת שאוהבת ממש כמוכם גם את אביב גפן וגם את אייל גולן, גם תכניות ראליטי וגם דוקו, גם מלוח וגם מתוק, אבל משהו בדייט הראשון פשוט לא עובד כמו שציפיתם. למה זה קורה והאם ניתן לחזות מראש את מידת ההצלחה בדייט? מסתבר שהתהליך שמרגיש אמוציונלי לחלוטין הוא חלק משרשרת אירועים ביולוגיים סדורים והגיוניים. כך זה עובד, שלב אחר שלב:

עוד בנושא:
כך תגלו אם אתם באמת מאוהבים - או שזה סתם קראש
המעבדה: 5 שיטות מדעיות לזוגיות מאושרת
הולכים אל הלא נודע: למה אנחנו מפחדים מהתחלות חדשות?

המשיכה והכימיה – איך הן עובדות באמת?

אם התכתבתם באתר היכרויות או בפייסבוק לפני שקבעתם להיפגש, כנראה שהשיקול המרכזי שהוביל אתכם ליצור קשר היה המראה החיצוני, אבל הלוק הוא לא הגורם היחיד שאנחנו לוקחים בחשבון בבחירת בן הזוג האידאלי. מסתבר שלמצב הבריאותי שלנו השפעה רבה משאנחנו חושבים על חיי האהבה שלנו.

חוקרים מאוניברסיטת סנט אנדרוז מצאו את הנתון המעניין הזה: גוון הפנים משפיע על המשיכה המינית, מכיוון שהוא מהווה מדד ראשוני וברור לבריאות שלנו, ובתת מודע נעדיף שבן הזוג שלנו יהיה בריא וחזק. מסתבר שגוון עור צהבהב וגם גוון וסומק ורוד בלחיים נתפסים כסימנים למצב בריאותי אידאלי ואם נזהה אותם בדייט הראשון יתווסף עוד גורם שימשוך אותנו באופן לא מודע אל האדם שמולנו. בתום המחקר הזה נערכו מספר מחקרי המשך שהעמיקו עוד יותר בתופעה ומצאו שאנחנו אכן נמשכים במידה מסוימת לגוון עור צהבהב שנוצר בין היתר מצריכה מוגברת של פירות או ירקות.

האתגר האמיתי: למצוא שפה משותפת

לא יודעים מה להגיד בדייט? מפחדים לפלוט שטויות מהלחץ? מסתבר שדווקא לתבניות הדיבור שאנחנו מאמצים מגיל צעיר יש השפעה חזקה בהרבה על הצד השני – יותר מתוכן השיחה ואפילו יותר מהמראה. מולי אירלנד, פסיכולוגית מאוניברסיטת טקסס טק, בחנה את הנושא ומצאה שככל שלשני הצדדים יהיה סגנון דיבור דומה יותר, כך החיבור יהיה טוב ומוצלח יותר. כשבחנה 40 "ספיד-דייטים", מצאה אירלנד שזוגות שחלקו סגנון דיבור דומה הביעו רצון רב יותר להיפגש בשנית.

עוד באותו נושא

איך הגוף שלכם יודע אם מצאתם את האחד?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
לפעמים צריך להודות בתבוסה ולהיפרד כידידים/ShutterStock

החדשות הטובות: סגנון דיבור בא בטבעיות ואין לכם סיבה להילחץ או להתאמץ. החדשות הרעות: אם אין ביניכם חיבור בשיחה, כנראה שאין הרבה מה לעשות כדי להציל את המצב, ובטח שלא לנסות בכוח. הניסיון לאמץ סגנון דיבור אחר בטח לא יחזיק לאורך זמן. ד"ר אירלנד מדגישה שגם אם שני הצדדים מדברים הרבה, זה לא בהכרח סימן לדייט מוצלח ולהפך. אז אם אין חיבור, אל תנסו למלא את החלל המת במילים מיותרות. זה רק יתיש עוד יותר את הצד השני ואולי מוטב פשוט להודות בתבוסה ולהיפרד כידידים.

איך תזהו שהחיבור בניכם עובד?

מניתוח של 900 דייטים ניסו חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד למצוא את הסימנים שמצביעים על דייט מוצלח במיוחד והתוצאות מעניינות: בראש ובראשונה, כשאנחנו נמצאים בדייט מוצלח, הקול שלנו הופך לנרגש יותר. גברים צוחקים יותר ומדברים בקול רם, בעוד נשים משנות מעט את הטון הרגיל שלהן ואת עוצמת הקול.

מנגד, תוכלו לדעת שאתם נמצאים בדייט כושל אם תזהו את אחד מהסימנים הבאים: אם הצד השני אומר הרבה מילות הסתייגות כמו: "בערך, סוג של, קצת, כאילו". החוקרים מסבירים שהמילים האלו מצביעות על תחושת חוסר נוחות של הפרטנר במהלך הדייט, שגורמת לו לחוש חוסר ביטחון גם בבחירת המילים. עוד מעריכים החוקרים כי כשהאישה מרגישה חוסר נוחות, ברוב המקרים הדבר אומר שכנראה לא יהיה דייט שני.

על טעם ועל ריח שעושים את ההבדל

החיסרון הכי גדול בתמונות הוא שהן לא ממחישות את הריח או את טעם הנשיקה והמדע קובע כי אלו המרכיבים החשובים ביותר בהגדרת דייט מוצלח. ריח הגוף וטעם הרוק שלנו נקבעים על ידי קבוצת גנים בשם MHC, המקודדת חלבונים חיוניים למערכת החיסון. המשיכה לריחות או טעמים מסוימים היא בעצם משיכה בלתי מודעת למאפיינים בריאותיים שאנחנו רוצים למצוא בבן הזוג שלנו.

אילוסטרציה. ShutterStock
איזה ריח עושה לה את זה?/ShutterStock

במחקר שנערך באוניברסיטת לוזאן התבקשו 50 נשים להריח חולצות שגברים לבשו במשך שני לילות ולדרג את רמת המשיכה שלהן לריח. באופן מפתיע נמשכו הנשים יותר לגברים עם ריח שונה משלהן. ההסבר לכך הוא שבאופן בלתי מודע כולנו שואפים להגדיל את המגוון הגנטי וליצור צאצא חסין ועמיד יותר.

כשזה מגיע לנשיקה, החוקרים חלוקים. מחקרים מסוימים מצאו שנשים שלוקחות גלולות דווקא נמשכות לגברים עם ריח דומה לשלהן, אבל עד כה לא נמצאה תשובה אחידה שמסבירה את הנושא. הממצא הזה דווקא מזכיר לנו את מה שבאמת חשוב להבין על עולם הדייטים – האהבה היא לא נוסחה מתמטית ולכימיה אפשר למצוא גיבוי מחקרי, אבל כנראה שאף אחד לא באמת יכול להבין אותה חוץ משני האנשים שחשים אותה בעצמם. אז אם אתם מתכננים דייט מיוחד בוולנטיינ'ס, כדאי שתנסו לא לשפוט את סגנון הדיבור, הריח או גוון העור ופשוט לכו עם תחושות הבטן שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully