וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנטה וג'ינג'ר: צמחים טבעיים לטיפול בכאבי בטן

אבי ציטרשפילר

1.2.2017 / 12:12

כל אחד מאיתנו סובל מדי פעם מכאבי בטן, כאשר אצל חלק זה מגיע פעם בכמה חודשים ואילו אצל אחרים מדי שבוע. ביקשנו מהעשבונאי אבי ציטרשפילר את רשימת הצמחים שעוזרים בהקלה על כאבי בטן

אילוסטרציה: כאבי בטן. ShutterStock
תופעה נפוצה ומעיקה/ShutterStock

כאבי בטן הם תופעה נפוצה בשני המינים ובכל הגילאים, כאשר יש שחווים זאת ככאב כרוני ובאופן מתמיד ואילו אחרים חווים אותם ככאב חולף. מה אם כן גורם להם והאם ניתן לטפל בכאבי הבטן בדרכים טבעיות?

כדי להבין את הסיבות לכאבי בטן, צריך ראשית להכיר את מערכת העיכול המורכבת מסדרה של איברים הפועלים במסגרתה ומשלימים זה את זה. החל מהפה, דרך הגרון, הוושט, הקיבה, המעי הדק, וכלה בחלחולת ופי הטבעת. לצד אלו, יש איברים נוספים המסייעים למערכת העיכול - הכבד, הלבלב וכיס המרה. תפקיד האיברים הוא לקלוט את המזון, לפרקו לרכיביו, ולגרום לרכיבים אלו להיספג לזרם הדם שלנו, להזין אותנו באנרגיה וב"חומרי בניין".

מערכת העיכול רגישה מאוד, במיוחד על רקע הקושי למצוא מזון מזין בעידן המודרני. מסתבר שבמשך זמן חיים ממוצע צורכת מערכת העיכול כשלושים טונות של מזון (דמיינו לעצמכם 20 משאיות מזון עומדות בתור להיכנס אליכם לפה) זהו אתגר גדול מאוד בשביל מערכת העיכול שעלולה להשחק במשך הזמן ולהפגע.

עוד בנושא:
7 מאכלים שירגיעו לכם את הבטן
8 דרכים טבעיות להתמודד עם בטן כואבת
8 צמחי מרפא שאתם חייבים להכיר

איש אוכל מאוייר. ShutterStock
30 טונות של אוכל נכנסים לנו למערכת העיכול במשך תקופת חיים שלמה/ShutterStock

כאבי בטן יכולים להגרם ממגוון סיבות: יש שסובלים מכאבי בטן בגלל אכילת יתר, נפיחות או גזים, מתח או שרירים מכווצים. כאבים ספציפיים יותר נגרמים על ידי דלקת, התנפחות של איבר, או על ידי ירידה באספקת הדם לאיבר. כמו כן, יש גורמים נוספים לכאבי בטן כמו כיב בקיבה, דלקת הלבלב, אבנים בכיס מרה, הגדלת כבד מסיבות שונות, תהליכים דלקתיים במעי הגס, דלקת במעי הדק, דלקת בדרכי השתן, דלקת בערמונית אצל גברים ואצל נשים, ברחם או בשחלות. כאבי בטן בתסמונת המעי הרגיז (IBS) לדוגמה, עלולים להגרם על ידי התכווצות של שרירי המעיים או רגישות יתר לפעילות מעיים רגילה.

הנה חמישה צמחים שעוזרים בהתמודדות עם כאבי בטן:

עוד באותו נושא

מפת הכאבים: כל המחלות שכאבי הבטן שלכם חושפים

לכתבה המלאה

שורשי ג'ינג'ר וחולינג'אן

שורש ג'ינג'ר על קרש חיתוך. ShutterStock
אופייני מאוד במטבחים וברפואה האסייאתית/ShutterStock

השימוש בג'ינג'ר אופייני מאוד במטבח וברפואה ההודית, הסינית והיפנית. הג'ינג'ר מועיל במגוון רחב של מחלות במערכת העיכול - החל מבעיות עיכול פשוטות - ועד בחילות והתכווצויות קשות. הג'ינג'ר יעיל נגד עוויתות, מסייע במניעת הקאות ומשפר את תנועתיות שרירי המעיים. צמח נוסף ופחות מוכר ממשפחת הזנגויליים הוא החולינג'אן, הידוע ברפואה הסינית כיעיל לפתרון של כאבי "בטן קרה". איכויותיו דומות לג'ינג'ר, אולם ביחד הם יעניקו טיפול שלם ויעיל לכאבי בטן, בעיות עיכול ובחילות.

אופן השימוש: ניתן לקחת 2-3 כפיות שורשי ג'ינגר וחולינג'אן גרוסים ולהרתיחם במים ל-10 דקות. את המרתח אפשר להמתיק בדבש ולשתות 2-3 כוסות ביום.

התבלינים שכדאי להחזיק בבית בחורף

קמומיל

קמומיל. ShutterStock
יעיל במיוחד לטיפול בכאבי בטן הנגרמים על ידי גזים או קשיי עיכול/ShutterStock

לקמומיל יש השפעה מרגיעה על הגוף. הוא פועל כנוגד חמצון, משכך כאבים, אנטי דלקתי ומכיל רכיבים מרים ומגבירי ספיגה שמחזירים את מערכת העיכול לאיזון. הוא יעיל במיוחד לטיפול בכאבי בטן הנגרמים על ידי גזים או קשיי עיכול.

אופן השימוש: יש לחלוט כפית של פרחי קמומיל יבשים במים רותחים ולשתות בתום הארוחה. ניתן גם להשרות פרחי קמומיל בשמן זית במשך שבועיים, לסנן ולטפטף על הלשון מספר טיפות כדי להקל על כאב הבטן.

המשקאות הכי בריאים לבוקר

מנטה

עלי מנטה. ShutterStock
המנטול מסייע נגד עוויתות/ShutterStock

המנטה מכילה מנטול הידוע כיעיל נגד עוויתות. לעלי המנטה תרומה ליכולת הגוף לשחרר גזים כלואים ומכאן שהשימוש בהם יעיל במיוחד במצבים של כאבי בטן הנגרמים מאכילת יתר והיווצרות גזים. בנוסף, מרירותה של המנטה תשפיע לטובה גם על הכבד ותפקודו וגם על פעילותה של כל שרשרת העיכול.

אופן השימוש: יש לחלוט כפית עלי מנטה יבשים או ענף עלי מנטה טריים בכוס מים רותחים. מומלץ להוסיף לחליטה כפית מיץ לימון ולשתות מיד לאחר הארוחה. שילוב זה יסייע בעיכול ובהקלה על כאבי הבטן.

טעים להכיר: 5 התבלינים הכי בריאים שיש

כורכום ומיצוי הביו כורכומין

שורש הכורכום. ShutterStock
אחד מצמחי המרפא החשובים ביותר/ShutterStock

הכורכום הוא אחד מצמחי המרפא החשובים ביותר ברפואות המסורתיות. הוא ידוע כאנטי דלקתי ונוגד חמצון חזק המשמש לטיפול במגוון רחב של בעיות עיכול והפרעות מטאבוליות המשויכות לכיס המרה והכבד. הכורכום ורכיביו הפעילים, במרכזם הכורכומין, עשויים להשפיע על מערכת העיכול במספר אופנים – שיפור חילוף חומרים, עיכול וספיגה, פינוי רעלים בכבד ושיקום רקמות כבד פגועות, חיטוי מערכת העיכול, הגברת הפרשות מיצי מרה, עיכוב תהליכים דלקתיים במערכת העיכול ועוד.

אופן השימוש: לשמירה על מערכת העיכול יש לצרוך כפית כורכום אחת ביום. מומלץ בבוקר לפני האוכל לשתות כוס מים פושרים עם חצי לימון סחוט, קורט פלפל שחור, כף שמן זית וכפית כורכום טחון ולשתות כל יום. במצבים אקוטיים וכרוניים מומלץ לצרוך מיצוי כורכומין (קפסולות/נוזל).

כל מה שבריא בכורכום

זרעי כמון

זרעי כמון. vseb, ShutterStock
מחזקים את פעילות הקיבה/ShutterStock, vseb

זרעי הכמון מחזקים את פעילות הקיבה ומסייעים לטיפול בבעיות עיכול רבות ביניהן נפיחויות, גזים, חומציות ושלשולים. הם נחשבים למשפרי עיכול בזכות היכולת להאיץ הפרשה של אנזימי לבלב החיוניים לעיכול טוב וספיגת חומרים חיוניים.

אופן השימוש: הרתיחו כפית זרעי כמון בכוס מים, סננו והוסיפו כפית מיץ כוסברה טרי. שתו מרתח זה פעמיים ביום לאחר הארוחות כדי לטפל בכאב בטן.

איך מטפלים בבטן נפוחה?

ברפואות המסורתיות כדוגמת הרפואה הסינית, ההודית והנטורופתיה, יש נסיון לאבחן את הסימפטום וגורם הכאב, ויחד עם זאת לאבחן מה הגורמים המושרשים במערכת הגוף והנפש של המטופל. ניתן לטפל בכאבי בטן באמצעות עשבי מרפא ומיצויים צמחיים אלו אשר יעילים כנגד עוויתות, דלקות וכאבים. צמחי מרפא שצוינו לעיל זמינים ונחשבים בטוחים לצריכה וחלק מהמרקחות אפשר להכין גם בבית, אולם בכדי לאבחן באופן מדויק את מקור הכאב מומלץ לפנות לאיש מקצוע.

צ'אטני - מתכון למטבל הודי להקלת כאבי בטן

מצרכים:

1 כוס עלי כוסברה
1/2 כוס עלי נענע
1 פלפל ירוק חריף
1 ס"מ שורש ג'ינג'ר טרי, מקולף וקצוץ
1 שן שום גדולה קצוצה גס
1 כף מיץ לימון
1 כפית סוכר
1/4 כפית כמון טחון
1/4 כפית פלפל שחור טחון
מלח לפי הטעם

הוראות הכנה:

יש להמיס ביחד את כל הרכיבים במעבד מזון עד לקבלת ממרח חלק.

ממרח זה יכול ללוות כל ארוחה ולהגיע כתוספת מעניינת ובריאה במיוחד.

המידע באדיבות אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט ובעלי "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully