וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בכל אחד מאיתנו מסתתר פסיכופט?

אור יניר

26.1.2017 / 9:10

אם אתם חיים מדי פעם במרחב הווירטואלי, בוודאי כבר פגשתם אותם. הם גסי רוח, מתפרצים לדיונים, מעליבים ולעיתים משקרים - והכל כדי לזכות בקצת תשומת לב. קוראים להם הטרולים של האינטרנט ומתברר שההתנהגות שלהם חושפת צדדים שכולנו רוצים להסתיר

הטרדה באינטרנט. ShutterStock
המקום שבו נמצאים הטרולים האמיתיים/ShutterStock

בחיי היומיום, נורמות חברתיות ונימוסים מכתיבים לנו שדברים מסויימים לא יקרו. נסו לדמיין משפחה שיושבת שבעה, ולפתע מופיע בבית מישהו שמתחיל לקלל אותם, לספר בדיחות על המת ולהעליב את כל מי שנמצא בחדר. מה הסיכוי שזה יקרה? אבל באינטרנט דברים קורים אחרת – בשנת 2011 באנגליה, אדם נשלח לכלא לאחר שהציף בבדיחות, קללות ונאצות עמוד זיכרון לילדה בת 14 שהתאבדה ושהוא מעולם לא פגש. זו אולי דוגמה קיצונית, אבל מדובר בתופעה ותיקה כמו האינטרנט עצמו – טרולינג.

בואו נתחיל בהגדרה – טרול אינטרנט הוא מישהו שמתפרץ לדיון ומעלה תגובות שהמטרה שלהן היא להפריע לשיח, לעצבן ולהעליב אנשים, ללא קשר לדיון עצמו. מהצד זה נראה שלהתנהגות הזו אין כל מטרה אחרת פרט ללעצבן את כל שאר האנשים. טרולים ישקרו, יגזימו, יעליבו ויקללו רק בכדי לזכות בתגובה. למעשה, הטרולים בעצמם מודים שכל מטרתם היא כיף. חבר ב"צוות ביל ווגונר" (קבוצת טרולים קיצוניים ופעילים במיוחד) אמר בראיון בעילום שם "we do it for the lulz". במילים אחרות – טרולים רק רוצים ליהנות.

עוד בנושא:
הצד השלילי של החמלה: למה אתם מרגישים אשמים יותר מאחרים?
אני רוצה להיות שם: האם גם אתם סובלים מפחד מהחמצה?

אז טרולים יעשו דברים שאף אחד מאיתנו (וגם הם כנראה) לא היה חושב לעשות מחוץ לאינטרנט. אבל האינטרנט מאפשר להם לעשות את זה באנונימיות יחסית. אז מי הם האנשים שהופכים לטרולים? איזה מן אדם יעשה כזה דבר?

פרופ' אמיר חצרוני עם משקפי מציאות מדומה. ראובן קסטרו
טרולים רק רוצים ליהנות. פרופסור אמיר חצרוני/ראובן קסטרו

זה בדיוק מה ששאלה קבוצת חוקרים קנדים שערכה שני מחקרים עם למעלה מ-1,200 משתתפים שעברו מבחני אישיות ומילאו שאלון המאפיין את הרגלי כתיבת התגובות שלהם באינטרנט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

שימוש מופרז בטכנולוגיה

התוצאות שקיבלו היו כאלה שמעוררות אי נוחות לכל הפחות, והראו שטרולים מאופיינים ב"קוורטט האפל" של תכונות אישיות – נרקיסיזם, מקוויאליזם, פסיכופתיות וסאדיזם, כאשר התכונה האחרונה היתה בעלת המתאם הגבוה ביותר. אותן תכונות הופיעו כדומיננטיות פי ארבעה ויותר בקרב אנשים שציינו שטרולינג הוא פעילות האינטרנט המועדפת עליהם לעומת אלה שלא.

החוקרים ציינו כי תוצאות המחקר שלהם מצטרפות לראיות נוספות שמצביעות על כך ששימוש מופרז בטכנולוגיה קשור לעמדות אנטי סוציאליות – האדם האנטי סוציאלי יאמץ וישתמש בטכנולוגיה יותר מכיוון שזה מאפשר לו להוציא לפועל את המטרות שלו מבלי להיחשף.

טרול. ShutterStock
שואבים הנאה מסבלם של אחרים/ShutterStock

בפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית, נוצרה סביבה שהיא אוניברסלית מצד אחד, ואנונימית כמעט לגמרי מצד שני. הסביבה הזו, כך אומרים החוקרים, מאפשרת לאותם אנשים עם תכונות אנטי סוציאליות בולטות יותר אפשרויות להתחבר עם דומים להם. האינטרנט אומנם מאפשר לכולנו הרבה יותר אפשרויות מבעבר, אך במקרה של חלק מהאנשים זה בא על חשבון סבלם של אחרים, שממנו הם שואבים הנאה ורצון להמשיך במעשיהם.

כולנו טרולים?

אין כל ספק שלאינטרנט יש יתרונות עצומים, אבל יש לו גם צדדים אפלים יותר, והוא מוציא גם מאיתנו את הצדדים האלה. אותה אנונימיות מאפשרת לכל אחד מאיתנו לעצב ולטפח צדדים באישיות שבכל מקרה אחר היו נשארים חבויים. אונליין, אנחנו יכולים לבנות לעצמנו זהות נוספת, אחרת, שאולי תהיה אנטי סוציאלית יותר מאשר אנחנו בחיים האמיתיים ותשקף חלקים באישיות שבאופן אחר היינו מסתירים מהעולם.

חלק מהחוקרים הולכים צעד אחד רחוק יותר ואומרים שלא רק שהטכנולוגיה מאפשרת את זה, היא ממש דוחפת לכיוון הזה ולמעשה מכוונת אחוז משמעותי מהדורות האחרונים להתנהגות פסיכופתית. אני חושב שמדובר יותר בנבואת זעם, אבל שבכל זאת, בכל אחד מאיתנו מסתתר טרול קטן. ואם אתם בטוחים שאתם לא כאלה, תשאלו את עצמכם אם אי פעם ריכלתם על מישהו ברשעות.

  • עוד באותו נושא:
  • אינטנרט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully