וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחיד: מחלת המין שנמצאת אצל כמחצית מהגברים

25.1.2017 / 6:55

אנחנו נוטים לחשוב שווירוס הפפילומה הוא בעיה של נשים, אבל מסתבר שלא כך הדבר. מחקר ראשון מסוגו בארה"ב מצא כי מי שהכי צריך לדאוג הם דווקא הגברים המבוגרים יותר

קונדום. ShutterStock
מחלה של גברים?/ShutterStock

מחלות מין אולי מתקשרות אצל רבים מאיתנו לאנשים צעירים שמקיימים יחסי מין לא מוגנים, אבל מחקר שמגיע מארה"ב מגלה שזה לא תמיד המצב. על פי מחקר ראשון מסוגו כ-45 אחוזים מהגברים בארה"ב נדבקו בנגיף ה- HPV, המכונה וירוס הפפילומה האנושי, כאשר דווקא אצל המבוגרים ביניהם, אחוזי ההדבקה אף גבוהים יותר.

"שיעור ההדבקה העקבי והגבוה בקרב כל קבוצות הגיל בגברים היה מאוד מרשים, בעיקר מפני שלא צפינו אותו", הסבירה ד"ר יסמין האן, מובילת המחקר ממחלקת הנשים האונקולוגית במרכז הרפואי הצבאי וומאק בפורט בראג, צפון קרוליינה. לדבריה, מקרי הסרטן הקשורים ב-HPV בגברים מתרבים ולמרות שקיים חיסון נגד הנגיף, לנשים וגברים כאחד, מעטים מתחסנים כנגדו. לאור הממצאים, הם מבקשים לא להפסיק לחסן אחרי גיל 26, כמו שנהוג כיום גם בישראל.

עוד בנושא:
מה הקשר בין מין אוראלי וסרטן הפה?
תקופת יובש: מה קורה לגוף כשמפסיקים לעשות סקס
הגלולה מתה, הקונדום גוסס: השנה שבה העולם החל להימנע אחרת

מגמה הפוכה מאשר אצל הנשים

במסגרת המחקר החדש, החוקרים ניתחו מידע של 1,868 גברים בגילאים 18 עד 59, שלקחו חלק בסקר בריאות לאומי בין השנים 2013-2014. הגברים במחקר עברו בדיקה גופנית וענו על שאלונים. לאחר מכן הדגימות שנלקחו מהם נבדקו עבור כמעט 40 סוגים שונים של HPV.

הממצאים הראו כי בקרב הגברים בקבוצת הגיל הצעירה (18-22), היה השיעור הנמוך ביותר של הזיהום, עם כ-29 אחוזים מהגברים בקבוצה זו שנמצא אצלם HPV. בקרב גברים בגילאי 23 עד 27 שיעור ה-HPV היה גבוה יותר ועמד על 46.5 אחוזים, בקרב גברים בגילאי 28 עד 32, שיעור הזיהום הגיע ל -51 אחוזים. הנתון המפתיע ביותר כאמור היה בקרב גברים בגילאי 58-59, שם שיעור ה-HPV היה קרוב ל -60 אחוזים. השיעור הגבוה של HPV בגברים מבוגרים מנוגד למגמה אצל נשים – שם מרבית הזיהומים מהנגיף נמצאים אצל נשים צעירות.

נגיף הפפילומה. ShutterStock
נגיף הפפילומה/ShutterStock

HPV הוא וירוס שעובר מאדם לאדם בזמן קיום יחסי מין והוא נחשב למחלת המין הנפוצה ביותר, כאשר על פי ארגון הבריאות העולמי, כ?300 מיליון איש בעולם נדבקים בכל שנה בווירוס. לרוב הגברים והנשים מעל גיל 25 שקיימו יחסי מין עם כמה פרטנרים במהלך חייהם יש את נגיף ה-HPV בגופם, אולם רק חלק קטן מהם יפתחו יבלת של קונדילומה שמופיעה על איברי המין כתוצאה מהנגיף הזה. הנגיף עובר מאדם לאדם במהלך קיום יחסי מין אוראליים, וגינאליים או אנאליים והוא נמצא על העור. בזמן המגע המיני הוא עובר לעור של בן או בת הזוג וכך חודר אל הגוף.

החיסון יעיל בגילאים צעירים

בעבר, המאמצים העיקריים נגד הדבקה ב-HPV התמקדו בעיקר נשים, בגלל שזיהומי הנגיף עלולים לגרום לסרטן צוואר רחם. אבל המגמה הזו שונתה לפני כמה שנים. עם זאת, מחקרים מעטים בחנו את השכיחות של זיהום HPV אצל גברים, או כמה גברים החליטו לקבל חיסון נגד הנגיף.

בשנים האחרונות קיים חיסון נגד נגיף ה-HPV, אבל הוא יעיל רק אם מקבלים אותו בגילאים צעירים מאוד - לפני תחילת הפעילות המינית. החיסון נגד סרטן צוואר הרחם נכלל כיום בסל הבריאות וניתן בכיתה ח' בשתי מנות לכל התלמידים והתלמידות. בנים שהחמיצו את החיסון יכולים לקבל אותו כאמור עד גיל 26, ואילו בנות עד גיל 45.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully