וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעות המסוכנת שאתם עושים בהכנת תפוחי אדמה

23.1.2017 / 12:55

רשויות הבריאות בבריטניה פרסמו בתחילת השבוע הנחיות חדשות לפיהן יש להימנע ככל הניתן מטוסטים שרופים ותפוחי אדמה מטוגנים שכבר הפכו כהים מדי. הסיבה - הימצאות של כימיקל שעלול לגרום לסרטן

צ'יפס. ShutterStock
צהוב זה דווקא טוב/ShutterStock

אנחנו לא יודעים איך הבריטים יתאוששו מזה, אבל הם ככל הנראה יצטרכו לוותר על טוסט והאש בראונז בארוחת הבוקר. רשויות הבריאות בממלכה הצהירו אתמול כי לחם ותפוחי אדמה צריכים להיות מוזהבים, ולא שרופים. הסיבה לא קשורה בטעם שלהם, אלא בעובדה שכימיקל שקיים במזונות עמילניים מיוצר כאשר הם מטוגנים או נצלים בחום גבוה במיוחד, והוא עלול לגרום לסרטן.

הסוכנות לתקני מזון האנגלית (FSA) ביקשה להזהיר את תושבי אנגליה וקראה להם להקפיד על הוראות הבישול, שכן הכימיקל שקרוי אקרליאמיד (acrylamide) עלול לגרום לסרטן. בנוסף, בהצהרה הנוכחית שפורסמה בכל כלי התקשורת הבריטים, הזכירו אנשי הסוכנות את ההוראה שלהם להימנע מלהחזיק את תפוחי האדמה במקרר. גם פה הסיבה היא אקרילאמיד, וכאשר תפוחי אדמה מאוחסנים במקרר העמילן שבהם מומר לסוכר. כאשר הם נאפים או מטוגנים לאחר מכן, הסוכרים הללו מתאחדים עם חומצות אמינו בשם אספרגין ויחד הם יוצרים את הכימיקל שנחשב רעיל ומסוכן.

עוד בנושא:
מחקר: אכילת תפוחי אדמה מעלה את הסיכון ללחץ דם גבוה
בדרך הישנה: איך לאכול לחם בצורה הטובה ביותר?
טמפרטורת הבישול משפיעה על הסיכון למחלות לב

פטנט פיתה קבב בטוסטר. נמרוד סונדרס
תתרחקו מהקצוות/נמרוד סונדרס

כבר ביוני 2015 הרשות האירופאית לבטיחות המזון (EFSA) מצאה כי צריכת אקרילאמיד עלולה להגדיל את הסיכון לחלות בסרטן בקרב כל הגילאים, ובילדים בפרט. לפי ההצהרה שפורסמה אז ותקפה גם להיום, מחקרים בבעלי החיים הראו כי האקרילאמיד עלול לגרום נזק ל-DNA ולסרטן, זאת למרות שמחקרים על ההשפעה בבני האדם עדיין אינם חד משמעיים.

צ'יפס, קפה, עוגיות, קרקרים ולחם שהוכנו באמצעות טיגון, אפייה, צלייה, ועיבוד תעשייתי, בטמפרטורות גבוהות מ-120 מעלות ולחות נמוכה, נחשבו לקבוצות המזון הנפוצות ביותר שתרמו לחשיפה לתרכובת הכימית.

עוד באותו נושא

מבחן המדורה: האם תפוחי אדמה בריאים לכם?

לכתבה המלאה

לשנות את הרגלי האכילה

בשנים האחרונות עובדת הסוכנות לתקני מזון עם תעשיית המזון כדי להפחית כמות האקרילמיד במזון מעובד ויש התקדמות מסוימת. בין השנים 2007 ל-2015, נמצאה הפחתה ממוצעת של 30 אחוזים באקרילמיד בכל המוצרים בבריטניה.

מהסוכנות נמסר כי הקמפיין שלהם "Go for Gold" לא נועד כדי להפחיד את הצרכנים, אלא לגרום להם לאכול לחם קלוי ותפוחי אדמה בגוון בהיר יותר ממה שהתרגלו . "אנחנו מבקשים להדגיש את הנושא, כך שהצרכנים יבצעו את השינויים הקטנים שעשויים להפחית את צריכת האקרילמיד שלהם ועדיין יאכלו כמות יפה של פחמימות וירקות עמילניים שמומלצים לאכילה בריאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully