וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלות שמדענים אומרים שאנחנו באמת צריכים לפחד מהן

23.1.2017 / 6:45

אבולה וזיקה הן חדשות ישנות. רוב הסיכויים שלא שמעתם את השמות שלהן מעולם, אבל אלה המחלות שמדענים מכל העולם סימנו כאיום הבא על הסדר העולמי. אז איך הם מתכוננים להתמודד איתן?

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בווידאו: ארגון הבריאות העולמי מכריז על מצב חירום בשל התפרצות נגיף הזיקה

מדענים, נציגים מארגוני צדקה וסיוע ונציגי ממשלות מכל העולם התכנסו ביום חמישי האחרון בשוויץ כדי לתכנן כיצד ניתן לעצור שלוש מהמחלות בעלות הפוטנציאל ההרסני ביותר להפוך למגיפות כלל עולמיות. בניגוד למה שאתם אולי משערים, מדובר דווקא במחלות לא מאוד מוכרות, בוודאי לא כאלה שמרבות להופיע בכותרות.

שלוש המחלות שעומדות במוקד מאמצי המניעה הן: תסמונת נשימה ים תיכונית (MERS), קדחת לאסה ווירוס ניפה (NiV) – כולן מדבקות ביותר ולאף אחת מהן אין חיסון או טיפול יעיל, אפילו לא בעתיד הנראה לעין.

עוד בנושא:
מסלול התפשטות: האם נגיף הזיקה הפך מסוכן יותר
מסע אל ארץ האבולה
זיקה בישראל: האם הנגיף צריך להדאיג אתכם?

מעבדה של המרכז למניעת מחלות ובקרתן – אטלנטה, 2013. AP
האם העולם מוכן למגיפה הבאה?/AP

הפעולה המיידית שעליה הוחלט בכינוס הקואליציה לחידושים ומוכנות נגד מגפות, שנערך במסגרת הוועידה הכלכלית בדאבוס, הוא הקצאת מימון למחקרים שמטרתם לפתח חיסונים לשלוש המחלות הללו כעת, לפני שהן יוצאות מכלל שליטה. עד כה, נאספו 460 מיליון דולר מתקציבי ממשלות וקרנות סיוע שונות ברחבי העולם לטובת התנעת התהליך.

המטרה שהציבו חברי הקואליציה היא פיתוח של לפחות שני חיסונים ניסיוניים עבור כל אחת משלוש המחלות. כאשר ישנם כמה חיסונים ניסיוניים בפיתוח, זה מאפשר לעבור במצב של התפרצות, ישירות ל"שלב השלישי" של ניסויים בתרופה, שהוא השלב האחרון לפני מתן רישיון לשימוש בחיסון. במצב אידיאלי, חוקרים יבדקו 5-6 חיסונים אפשריים בו זמנית. עם זאת, לדברי אחד המממנים העיקריים של תכנית הפעולה – המילארדר והנדבן ביל גייטס, ברמת המימון הנוכחית יותר סביר שייבדקו רק 2-3 חיסונים.

שמעתם פעם על MERS?

המחלה הראשונה על הכוונת של הקואליציה היא MERS, מחלה נשימתית מדבקת שהמקרה המדווח הראשון שלה תועד בערב הסעודית בשנת 2012. "מדובר במחלה שנגרמת על ידי וירוס (קורונווירוס, ליתר דיוק). רוב החולים ב-MERS מפתחים תסמינים נשימתיים חמורים ואקוטיים דוגמת חום, שיעול וקוצר נשימה. שיעור התמותה מהמחלה עומד על 3-4 מכל 10 חולים", נמסר מהמרכז לפיקוח על מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC). עד כה, תפוצת המחלה היתה מוגבלת לערב הסעודית וליעדים שאליהם הגיעו נוסעים מערב הסעודית, כמו דרום קוריאה – שבה היתה התפרצות של המחלה בשנת 2015.

המטרות הבאות לפיתוח חיסונים, לאחר MERS, הן קדחת לאסה, שהתגלתה בשנת 2015 במערב אפריקה. ההדבקה במחלה מתרחשת בעקבות חשיפה לשתן או צואת עכברושים, אולם לאחר ההדבקה הראשונית הווירוס יכול לעבור מאדם לאדם במגע של נוזלי גוף. עד כה גבתה קדחת לאסה את חייהם של 160 בני אדם, רובם מניגריה.

בדיקות רפואיות לנוסעים המגיעים לשדה התעופה באבוג'ה, ניגריה. רויטרס
קדחת לאסה עוברת במגע של נוזלי גוף. בדיקות רפואיות לנוסעים בשדה התעופה אבוג'ה בניגריה/רויטרס

וירוס NiV – שידוע גם בשם ניפה (Nipah), התגלה לראשונה בשנת 1998 בקמפונג סונגאי ניפה שבמלזיה (וזהו גם מקור שמו). מקור ההדבקות הוא באכילת מזון נגוע, שזוהם על ידי עטלפי פירות. אולם, הווירוס מדבק גם בין בני אדם, בעיקר בסביבה כמו בית חולים שבה יש חשיפה לנוזלי גוף מדבקים, בדומה לקדחת לאסה. 196 בני אדם מתו כתוצאה מהנגיף מאז שנת 2001.

הכרזת הקואליציה על נקיטת צעדי-מנע אקטיביים בניסיון להביס את שלוש המחלות הללו מגיעה זמן קצר לאחר שהעולם התאושש מההתפרצות הגדולה ביותר של אבולה מאז גילויה של המחלה. על פי הדיווחים כ-11,300 בני אדם מתו מאבולה במהלך ההתפרצות האחרונה בין 2013 ל-2016.

לצד האבולה, ישנו וירוס נוסף שזרע הרס ונזק ברחבי העולם לאחרונה – זיקה, שבשנת 2015 גרם להוולדם של 2,200 תינוקות עם מיקרוצפליה – עיוות מולד של היקף ראש קטן מהממוצע בתינוקות שהאמהות שלהם נדבקו בנגיף במהלך ההריון דרך עקיצת יתוש או במגע מיני.

תינוק בברזיל שנולד עם פגם מוחי בעקבות וירוס הזיקה, דצמבר 2015. AP
זרע הרס ברחבי העולם. תינוק עם מיקרוצפליה שנולד בברזיל בעקבות הדבקה בנגיף הזיקה/AP

"אבולה וזיקה הוכיחו באופן טראגי עד כמה העולם אינו ערוך לזיהוי התפרצויות מקומיות ולהגיב להן במהירות כדי למנוע התפשטות גלובלית", אמר ביל גייטס בהודעה לעיתונות.

המחיר הכלכלי של המגפות העולמיות

אף על פי שהאג'נדה הבריאותית היא המניע העיקרי מאחורי כינוס הקואליציה והיוזמות שעלו ממנו, למגפות כלל-עולמיות יש גם השלכות כלכליות כבדות, במיוחד עבור המדינות שנמצאות במוקדי ההתפרצות של מגפות. "גינאה, סיירה לאון וליבריה ספגו הפסדים המוערכים בשלושה מילארד דולר לפחות, כתוצאה מהתפרצות האבולה, ואנחנו יודעים לומר שההתפרצות של SARS לפני כמה שנים גרמה לנזקים בשווי 40 מיליארד דולר", אמרה ראש ממשלת נורווגיה ארנה סולברג במהלך הפורום הכלכלי בדאבוס.

תקוותם של כל הגופים המעורבים היא שהתכנית לעצירת הווירוסים לפני שהם הופכים למגפות גלובליות תנחל הצלחה, אבל רק זמנים יגידו כמה קשה יהיה לייצר את החיסונים שנחוצים לשם כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully