וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 דברים ממש מעניינים שלא ידעתם על תרומת דם

24.1.2017 / 6:45

אם אתם שייכים לחמישה אחוזים מהאוכלוסייה שתורמים דם, כל הכבוד. לכל השאר - הנה כמה עובדות מפתיעות שיגרמו לכם לרוץ לתחנת מד"א הקרובה

אימג'בנק GettyImages

בווידיאו: השיאן הישראלי שתרם 315 מנות דם בכל חייו

התפתחות הרפואה בעשור האחרון גרמה לנו לחשוב שאפשר לייצר כמעט כל דבר מחדש - או לפחות להפוך אותו מלאכותי. אבל כאשר מדובר בדם אנושי לא כך הדבר, וכשאדם צריך עירוי הוא עדיין נאלץ להתסמך על תרומות של אנשים. למרבה הצער ברוב המדינות, התרומות האלה לא עומדות בקצב הדרישה העצום שלהן.

עוד בנושא:
משרד הבריאות מסיר את ההגבלות על תרומות דם מיוצאי אתיופיה
7 מקומות מוזרים שאתם יכולים לדמם מהם, ומה זה אומר
דם בצואה: מה הגורמים לכך והאם זה מסוכן?

הנה כמה עובדות מעניינות בנוגע לתרומות דם:

1. תרומת דם מועילה לבריאות הלב

מחקרים שפורסמו במשך השנים מגלים שקיימים גם יתרונות לתרומות הדם. כך מאמר שפורסם בכתב העת Diabetic Care השווה בין מי שתרם דם באופן תכוף (עד שלוש פעמים בשנה) לכאלה שתרמו פחות מפעם בשנה, ומצא כי לתורמים יש זרימת דם טובה יותר בכלי הדם.

במחקרים נמצא גם כי למי שתרם דם לפחות פעם בשנה היו תוצאות טובות יותר במבחן העמסת סוכר לאבחון סוכרת. מחקר נוסף הראה כי תרומת דם מפחיתה את הסיכון לאירועי לב. החוקרים מסבירים זאת במנגנון המשפיע על זרימת הדם והחיכוך היורד בין הדם לדפנות כלי הדם.

תרומת דם. ShutterStock
תרומת דם/ShutterStock

2. תרומת דם מורידה את הסיכון לחלות בסרטן

תרומת דם יכול להפחית את הסיכון של התורם להתפתחות סרטן, זאת בשם העובדה כי אחד המינרלים העיקריים שנמצאים בדם – הברזל – מגדיל את כמות הנזקים שגורמים הרדיקלים החופשיים בגוף. הנזקים האלה הם חלק מהגורמים להתפתחות דלקתיות בגוף ומחלות כרוניות כמו סוכרת או סרטן. מחקר מ-2008 מצא כי תרומת דם מפחיתה את מאגרי הברזל, ובכך מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, סרטן הכבד, סרטן ריאות וסרטן הגרון.

3. איש אחד הציל שני מיליון תינוקות הודות לתרומת הדם שלו

תרומת דם אחת עשויה להציל חיים של ארבעה אנשים שונים, כאשר בכל 20 דקות מקבל אדם כלשהו מנת דם במרכז הרפואי תל אביב בלבד. זאת הסטטיסטיקה. אצל ג'יימס הריסון מאוסטרליה בעל הכינוי "זרוע הזהב", היא נראית קצת אחרת.

הריסון הוא הבעלים הגאה של סוג דם נדיר שמכיל רמות גבוהות של נוגדן המכונה אימונוגלובולין אנטי D ששימש כדי לסייע לתינוקות עם מחלת רזוס - מצב שיכול לגרום לאי ספיקת לב בעובר אם אינו מטופל. למעשה, מהחודש השביעי להריון האם, ואפילו במהלך הלידה, האישה מקבלת נוגדנים שמונעים מהמחלה לתקוף.

4. דווקא בחגים יש מחסור בדם

כל שנה באזור חג הפסח מאגרי הדם בישראל מתרוקנים. מתברר שדווקא בתקופת החגים הישראלים תורמים פחות דם וגורמים ל"מחסור עונתי". לא ברור אם זה בשל הניקיונות או ההכנות לחג שתופסות את כל שעות היום, אבל העובדה היא שהמחסור הולך ומעמיק כל שנה.

תאי דם. ShutterStock
מצרך חשוב. טסיות דם/ShutterStock

5. רוב תרומות הדם הולכות לחולי סרטן

תאמינו או לא, אבל רוב תרומות הדם בעולם הולכות לחולי סרטן ולא לחדרי המיון ולפצועי הטראומה. לפי הסטטיסטיקה של הצלב האדום באוסטרליה, 34 אחוזים מתרומות הדם הולכות לחולי סרטן ורק 2 אחוזים לנפגעי טראומה.

חולי סרטן ומושתלי מח עצם זקוקים לתרומה קבועה של טסיות דם, מהן בין היתר מורכב נוזל הדם. הטיפול "הורס" את מח העצם הישן שבדרך כלל נגוע במחלה, ובמקומו מושתל מח עצם חדש. עד שהוא מתחיל לתפקד ולייצר טסיות חדשות לוקח זמן, ובחלל הזה יש צורך בתרומות.

6. מותר לתרום דם 4 פעמים בשנה

כל אדם בריא בגילאים 17-70 ובמשקל הגבוה מ-50 ק"ג יכול לתרום דם עד 4 פעמים בשנה, והגוף מפצה על האובדן בתוך מספר ימים. מרכיבי דם (טרומבוציטים למשל) ניתן לתרום כל 3 שבועות.

מי קוקוס. ShutterStock
תחליף ראוי/ShutterStock

7. מי קוקוס יכולים להחליף פלזמת דם

במקרה של מצב חירום, אנשי רפואה יכולים להכניס לעירוי מי קוקוס כתחליף לפלזמת דם. כן, כן. בדקנו את זה. למרות שהם רחוקים מלהיות זהים, ובמי קוקוס יש אחד חלקי ארבעים מרמות הנתרן של פלזמה, בעוד רמת אשלגן דווקא גבוהה יותר (פי 10-15), במקרה שבו אין עירוי זמין עבור חולה מיובש, מי קוקוס יעשו את העבודה.

8. תרומת דם שורפת קלוריות

תרומה של ליטר דם יכולה לשרוף עד 650 קלוריות. אומנם זה לא מה שיזרז לכם את הדיאטה אבל זה בונוס נחמד שמתגלם במעשה טוב.

9. מהו הדם הנפוץ ביותר?

לפי אתר מד"א סוג הדם הנפוץ ביותר בישראל הוא A ו-40 אחוזים מכלל האוכלוסיה הם הבעלים שלו. במקום השני הוא דם מסוג O ואחריו B, ובסוף הרשימה AB שנחשב לנדיר ביותר. O פלוס נקרא ה"תורם האוניברסלי" והוא נחשב למבוקש ביותר. פרט נוסף ודי מדהים מדבר על העובדה שכ-50 אחוזים מהאנשים לא יודעים איזה סוג דם יש להם.

רוצים לתרום דם ואתם לא יודעים איפה ומתי? הנה הפרטים

  • עוד באותו נושא:
  • תרומת דם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully