נושאים חמים

איך ניתן להתגבר על דחיינות בכמה צעדים פשוטים?

כמעט כולנו חוטאים בזה בשלב זה או אחר של החיים: כשאנחנו נאלצים לשלם חשבונות, להכין עבודות, לדבר עם בעל הבית או לעשות שיחה רצינית עם בן הזוג. אז מה עושים כדי להפסיק עם זה? הנה אנחנו מתחילים

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore

מי מאיתנו לא מכיר את התרחיש הבא: יש לכם דד ליין דוחק לסיים משימה שלא הכי בא לכם לעשות – דו"ח לעבודה, עבודת גמר בלימודים או חישובי מיסים – אבל במקום להיכנס לעניינים ולעשות את המוטל עליכם, אתם מוצאים את עצמכם מרפרשים בפעם השלישית את הפיד של הפייסבוק, עוברים לקרוא כתבת רכילות בדפדפן אחר או מכינים עוד כוס קפה.
דחיינות היא נפוצה למדי והיא טעונה במשמעות שלילית בחברה המקדשת יצרנות. אנחנו מרגישים כי אנחנו לא עושים את מה שאנחנו אמורים לעשות.

מחר (ShutterStock)
מי מאיתנו לא דוחה מטלות? (צילום: shutterstock)

דחיית מטלות יכולה לעתים להיות מוצדקת – אנחנו יכולים, למשל, לקחת זמן נוסף כדי לחשוב ולתכנן את ביצוע המטלה ולפיכך להקל על ההתקדמות שלנו לאחר מכן. אבל לרוב היא מונעת משתי סיבות.

ראשית, אנו דוחים דברים כי אנו מצפים שהמטלה שעלינו להשלים לא תהיה נעימה וכי היינו מעדיפים לעשות משהו אחר במקום. שנית, אנו מפחדים מכשלון. הפחד מכשלון והחרדה המלווה לחוסר ידיעה, במידה ואנו לא בטוחים כיצד להתקדם במשימה שלפנינו, עשויים לשתק ולפגוע בבטחון העצמי שלנו. מי שלא מנסה, לא טועה, אומרים, ויש לכך סיבה.

עוד בנושא:
איך הופכים להיות בן אדם של בוקר?
הכתבה שתעזור לכם להרדם בלילה

אז איך אפשר בכל זאת להתמודד עם הדחיינות ולנהל את עצמנו בצורה נכונה יותר לאור הדרישות של חיינו העמוסים? הנה כמה טיפים שעשויים לעזור. יחד עם זאת, קחו בחשבון שהטיפים לא מהווים "תרופת פלא". שינוי התנהגות מצריך השקעה, במיוחד כשמדובר בשבירת הרגל כמו דחיינות.

רשימת משימות (ShutterStock)
לפרק את המשימות לשלבים (צילום: shutterstock)

חלקו את המטלה למשימות קטנות יותר

הרבה פעמים אנחנו חשים שמה שאנחנו צריכים לעשות "גדול עלינו" וזה יכול להלחיץ אותנו יותר ולגרום לנו לדחות את העיסוק בדבר המסויים. הכינו לעצמכם תכנית פעולה כיצד אתם הולכים לטפל במשימה, המורכבת משלבים. אז יהיה לכם קל יותר לעשות את הצעד הראשון, כשהוא צנוע ומוגדר בבירור. אל תציבו לעצמכם יעדים לא ריאליסטיים שקשה לעמוד בהם.

קפצו למים העמוקים

החלק הכי קשה בדחיינות הוא להתחיל במשימה. אחרי שתכננתם מה אתם הולכים לעשות, הדבר הכי טוב הוא פשוט להתחיל ולהיכנס לעניינים, גם אתם לא מאה אחוז בטוחים בהכל. אל תחשבו שאתם צריכים לדעת הכל מראש, אחרי שתתחילו יהיה לכם קל יותר למצוא את דרככם, אחרי שעברתם את השלב הראשון של "חרדת הדף הלבן".

הסירו הסחות דעת

נסו ליצור לעצמכם סביבת עבודה נוחה ונטולת הסחות דעת כדי להתמקד במשימות שלפניכם. זה כולל סביבת עבודה פיזית נוחה – שולחן נוח ונקי, כסא נוח ומחשב הממוקם בצורה נוחה, בהתאם לאופן ישיבתכם. נסו להסיר ככל הניתן הסחות דעת כמו התראות שונות או חלוניות פתוחות, ואם ניתן, שקלו לשים את הטלפון על מצב שקט כדי שצפצופי הודעות הסמס לא יטרידו את אוזניכם.

השתמשו בהתראות ותזכורות

כשאנחנו דוחים עיסוק במטלה כלשהי, קל לנו לשכוח ממנה. אם נשריין זמן מסוים לעבוד על המשימה – או חלק ממנה – ונסמן אותו ביומן או נשתמש בהתראות, הדבר עשוי לעזור לנו לעשות אותה. נסו ולא לרמות את עצמכם – כמו שאנו עושים לפעמים כשהשעון המעורר מצלצל ואנו לוחצים על כפתור הנודניק ואומרים לעצמנו שנקום בעוד עשר דקות. שאפו להשלים את המשימה מיד, ואם עליכם לעשות משהו אחר כעת שימו לעצמכם תזכורת כדי שתוכלו לחזור למטלה.

שינה (ShutterStock)
שעון מעורר יכול לשמש לעוד כמה דברים (אילוסטרציה: shuttterstock)

ספרו לאנשים על תוכניותיכם

אם תספרו לפחות לאדם נוסף לגבי התכניות שלכם לבצע משימה מסוימת בפרק זמן נתון, זה עשוי להגדיל את הסיכויים שלכם לעשות את זה, ולו רק להימנע מהמבוכה וחוסר הנוחות שעשויים לפקוד אותנו כשנפגוש אותו בפעם הבאה ונישאל על התקדמותנו. עוד לפני שאתם פונים לאדם נוסף, נסו לנהל יומן של המשימות ולסמן אותן כשאתן מסיימים אותם, ובכך אתם עשויים להגביר את תחושת האחריות שלכם כלפי המטלה.

הגבילו את זמן הגלישה

קל ליפול לדפדוף לאתרי חדשות, לפייסבוק, לאימייל ומה לא. נסו ככל הניתן להגדיר לעצמכם פרק זמן ביום המיועד להתעדכנות וגלישה באינטרנט ונסו לעמוד בו, למשל, שלבו הפסקות קפה עם מעבר על הכותרות האחרונות.

תרשו לעצמכם לטעות

אחד הפחדים שיכולים לשתק אותנו מפני עבודה על משימה חשובה היא שנכשל בה. אנו מנסים להימנע מלעשות טעויות, אך חשוב שנבין שבכל דבר כמעט שנעשה אין מנוס מטעויות. אמרו לעצמכם שוב ושוב משפטי עידוד חיוביים שיזכירו לכם שהכל חלק מהתהליך כמו "זה בסדר שעשיתי טעות", "חשוב שניסיתי" ו"אם אתמיד, אצליח לפתור את זה".

אייססלון (ערן גילווארג)
תמריץ חיובי זה חשוב (צילום: ערן גילווארג)

פנקו את עצמכם

יחד עם תחושת הסיפוק שמלווה להשלמת משימה, אנחנו יכולים להניע את עצמנו לסיים מטלה באמצעות פינוקים קטנים בכל פעם שאנו עומדים ביעד שהצבנו לעצמנו. איך לפנק? זה משתנה בין אדם לאדם ומה שהוא אוהב – זה יכול להיות חטיף טעים, סרט טוב או מפגש חברתי. תמריצים חיוביים בהחלט יכולים לעזור כשאנחנו עושים משהו שלאו דווקא היינו רוצים לעשות.

קבלו את זה

קשה לשנות הרגלים, וההבנה שמדובר בעבודה קשה עשויה לסייע להגביר את הרצון שלנו לעשות זאת. הזכירו לעצמכם מדוע מלכתחילה רציתם להפסיק עם הדחיינות, וזכרו שחוסר הנוחות הזמני שעשוי להיות מלווה למטלה בלתי נעימה ילווה בתחושה טובה יותר לאחר מכן לאורך זמן.