וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דם בצואה: מה הגורמים לכך והאם זה מסוכן?

17.12.2019 / 11:56

אף שמדובר בתופעה יחסית נפוצה באוכלוסייה היא עדיין מעוררת דאגה אצל רבים. מדוע יש דם בצואה ומתי כדאי לרוץ ולהיבדק? ד"ר עידן גורן עם כל התשובות לשאלות שלכם

שירותים. ShutterStock
למה אף אחד לא מדבר על זה?/ShutterStock

אף אחד לא מדבר על זה וחבל, כי הרבה מאוד אנשים מוטרדים מזה, ולראיה הוא אחד מהנושאים הכי מחופשים בגוגל. דם בצואה, נחשב לתופעה נפוצה יחסית, אבל הוא יכול להסתיר הרבה מאוד מצבים רפואיים מאחוריו.

נכון שרובם המכריע של הדימומים הרקטליים אינם מבשרים על גידול במעיים או מצב מסכן חיים אחר, אבל אי אפשר לדעת מה המקור לדימום ללא בדיקת רופא. מטרת הכתבה אינה שתאבחנו את עצמכם בבית אלא רק לספק מידע על הגורמים העיקריים שיכולים להוביל לתופעה. לעיתים אנשים שמתעלמים במשך שנים מדימום מדרכי העיכול כי הניחו שמדובר בטחורים, עלולים להיות מאובחנים בסרטן המעי הגס באיחור של שנים רבות, כאשר המחלה כבר מתקדמת ולא נותר הרבה מה לעשות.

עוד בנושא:
למה יש בלאגן במערכת העיכול בזמן מחזור?
איך מטפלים בווירוס של שלשולים?
מפת הכאבים: כל המחלות שכאבי הבטן שלכם חושפים

נניח וראינו מעט דם על נייר הטואלט. האם מדובר בהכרח במצב מסוכן?

דם בצואה הוא תופעה שכיחה יחסית באוכלוסייה והיא יכולה להופיע באופנים שונים: דם על נייר הטואלט בעת ניגוב, דם שמטפטף באסלה לאחר סיום פעולת המעיים, צואה מעורבת בדם טרי (בצבע אדום) או צואה שמכילה דם מעוכל (בצבע של זפת שחורה). למרות שמדובר בתופעה שכיחה, היא עדיין יכולה לעיתים להיות התסמין הראשון של מחלה קשה יותר, כמו למשל סרטן המעי הגס.

האם הצבעים השונים יכולים לרמז לנו מאיפה הדימום?

היסטוריה של דימומים מינימליים של דם אדום מקורה לרוב באזור הקרוב יחסית לפי הטבעת - במצבים כמו דימום מטחורים או פיסורה אנאלית. לעומת זאת, צואה בצבע זפת (מכונה בשפה הרפואית - מלנה) מרמזת לעיתים על דימום ממערכת העיכול העליונה (כמו למשל מהקיבה).

מה בכל זאת הגורמים השכיחים ביותר לדם בצואה?
שני הגורמים השכיחים ביותר הם בדרך כלל גם הלא מסוכנים וכוללים טחורים, שהם כלי דם נפוחים שנוטים לדמם בסמוך לפי הטבעת, או פיסורות, שהן קרעים עדינים בעור של פי הטבעת.

האם יש תסמינים שמרמזים על בעיה שדורשת פנייה מהירה לרופא המטפל?
כאמור, לעיתים צואה דמית עלולה להיות תמרור אזהרה למחלה שצריכה בירור מהיר, כמו מחלות מעי דלקתיות או סרטן של המעי הגס.

תסמינים אלה כוללים בין היתר כאבי בטן, ירידה במשקל, חום, הזעות לילה, שלשולים מרובים, עצירות חדשה וחולשה משמעותית. עוד כדאי לשים לב לצבע ולכמות הדם או הצואה הדמית, שכן ממערכת העיכול ניתן לאבד כמות גדולה מאוד של דם, בייחוד אם הדימום נמשך זמן רב או שחוזר שוב ושוב.

מתי כדאי לפנות לרופא?

בכל מקרה של דם בצואה צריך לפנות לרופא המטפל. לפי חומרת המצב והתסמינים האחרים ניתן יהיה להתוות את המשך הבירור הרפואי ואת מידת הדחיפות שלו.

מה הבדיקות הנפוצות ביותר שאליהן יכולים לשלוח אותי להשלמת הבירור?

מטרת הבדיקות היא לאתר את מקור הדימום. לעיתים קרובות מדובר בדימום ממקור של טחורים או פיסורה ויש צורך בבדיקת כירורג
(פרוקטולוג) שכולל בדיקה של פי הטבעת ולעיתים בדיקה פולשנית שקרויה אנוסקופיה שכוללת החדרת צינורית קצרה לפי הטבעת.

במידת הצורך תיתכן הפניה לבדיקה שבוחנת אזורים נרחבים יותר במערכת העיכול, כמו בדיקת סיגמואידוסקפיה או קולונוסקופיה - שבהן מוחדר צינור דק עם מצלמה דרך פי הטבעת שמאפשר בדיקה, לקיחת ביופסיות וגם ביצוע טיפולים מסויימים.

איך מטפלים בדם בצואה?

הטיפול כמובן אינו אחיד משום שהגורמים לדם בצואה יכולים להיות שונים ומגוונים. מאחר וברוב המקרים מדובר בדימום מטחורים או מפיסורה, הטיפול במקרים אלה יכול לכלול שינויים תזונתיים שמטרתם ריכוך היציאות ובכך הקטנת הסיכון לדימום (כמו למשל העשרת סיבים על ידי צריכת פירות וירקות, שתיית מים, או תרופות לריכוך היציאות) ואמבטיות מים חמים מספר פעמים ביום. בנוסף, קייימות גם תרופות וקרמים לשימוש מקומי להקלה על הכאבים ולהקטנת הטחורים.

פורסם לראשונה ב-18 לינואר 2017

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully