וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דברים שאתם צריכים לדעת אם אתם מתכננים להפוך להורים השנה

19.1.2017 / 7:00

יש לכם תינוק בדרך או שאתם מתכננים הריון השנה? הנה קריאת חובה ל-2017: 5 דברים שכל הורה חייב לדעת לפני שהוא יוצא למסע החשוב בחייו

הריון. ShutterStock
יש גם כמה דברים שאין אליהם הכנה מסודרת/ShutterStock

2017 רק החלה והיא טומנת בחובה אינספור אפשרויות. בין השאר, זו תהיה שנה שבה הרבה זוגות יהפכו להורים לראשונה בחייהם. יש לא מעט הכנות שהורים לעתיד צריכים להשלים: קורס הכנה ללידה, קניות לתינוק, להכין לו חדר ועוד. אבל יש גם כמה דברים שאין אליהם הכנה מסודרת או קורס מובנה ובכל זאת כדאי שתדעו, לפני שאתם מקבלים על עצמכם את התואר המחייב "אמא" או "אבא".

בדיקות גנטיות
כל הזוגות לוקחים בחשבון שמהלך ההריון כולל בתוכו לא מעט בדיקות – דם, אולטרסאונד, סקירות, הערכות משקל ועוד. אבל יש בדיקות שחשוב לעשות עוד לפני שנכנסים להריון. בדיקות סקר גנטיות הן תחום שהתרחב והשתכלל מאוד בשנים האחרונות, ובמסגרתו מופנים בני הזוג בהתאם למוצאם לבדיקות המסננות מחלות גנטיות ותורשתיות. הבדיקות הגנטיות נעשות באמצעות בדיקת דם רגילה, שמועברת למעבדת גנטיקה שמבצעת בדגימה את ניתוח הגנים המתקדם. והתוצאות מתקבלות לאחר מספר שבועות. במקרים רגילים הנוהג הוא לבדוק בתחילה רק את האם ורק במידה שנמצא פגם גנטי כלשהו בדנ"א של האם שעלול להוביל למחלה, בודקים גם את האב. בעזרת בדיקות כמו אלה לא ניתן למנוע את כל המומים, אך מאחר שחלק מהמומים נגרמים על ידי גורמים תורשתיים, המטרה היא לנסות ולגלות זוגות הנמצאים בסיכון יתר ולתת להם יעוץ גנטי מתאים. התוצאות של הבדיקות תקפות לכל ההריונות לאותו זוג. עם זאת, בתחילת כל הריון מומלץ לבדוק האם נוספו בדיקות חדשות שרלוונטיות למוצא שלכם.

איפה אתם רוצים ללדת?
עד לפני עשורים בודדים, יולדות לא בחרו היכן ללדת. מתישהו במהלך ההריון הן קיבלו מכתב שהודיע להן לאיזה בית יולדות הן משוייכות והוזמנו ללדת בו. היום המצב שונה בתכלית. כל יולדת יכולה לבחור באיזה בית חולים היא רוצה להביא לעולם את תינוקה. אחד הדברים שכדאי לעשות כהכנה ללידה הוא סיור בתי חולים. הבחירה בבית החולים יכולה להיות תלויה בשלל שיקולים, גמישים יותר וגמישים פחות. כמובן שעניין הקרבה הגאוגרפית הוא אחד השיקולים המרכזיים (בחירה בבית חולים המרוחק שעת נסיעה ויותר ממקום מגוריך היא ככל הנראה לא ריאלית), אבל הוא בהחלט לא היחיד. סיור בכמה בתי חולים אופציונליים יכול לעזור לכם להחליט מה הקריטריונים החשובים לכם בבחירת בית יולדות: כמה חדרי לידה יש במקום? האם יש חדרי לידה טבעית? כיצד נראית מחלקת היולדות? כמה יולדות מאושפזות בכל חדר? כיצד נראית התינוקיה? האם מאפשרים ביות מלא, חלקי או גמיש? האם יש מלונית שניתן לעבור אליה? ועוד.

חדר ילדים עם צעצועים. ShutterStock
לא צריך לקנות הכל מראש/ShutterStock

תינוקות לא באמת צריכים כל כך הרבה ציוד
זוגות שמצפים לילדם הראשון יתקלו במהרה ב"רשימת הציוד". בין אם זו אחת שחברה טובה שלחה לכם, או כזאת שהורדתם מאתר הורים כלשהו, מדובר ברשימה לא קצרה בלשון המעטה שכוללת מגוון מסחרר של פריטים, קטנים כגדולים. החל מעגלה ומיטה וכלה במוצצים וחיתולי בד. אז כן, יש באמת קצת ציוד ראשוני שתצטרכו לרכוש מבעוד מועד וכדאי שיהיו לתינוק סלקל ליציאה מבית החולים ומיטה לישון בה כשהוא מגיע הביתה וגם כמה בגדים להחלפה. אבל תינוקות זקוקים להרבה פחות ציוד ממה שנדמה לכם. והם בוודאי לא זקוקים לכולו מיומם הראשון. כדאי לזכור שתינוקות בתחילת חייהם גדלים מאוד מהר, ומחליפים מידות בגדים בקצב מסחרר – כך שאפילו לבגדים יש תוחלת חיים מוגבלת ואם תקנו יותר מדי מהם יכול להיות שהתינוק אפילו לא יספיק ללבוש את כולם. כמו שהורים מנוסים כבר יודעים, עדיף לצאת לדרך ולראות למה אתם באמת זקוקים מאשר לקנות מראש המון ציוד מיותר שתצטרכו לשבור את הראש איפה לאחסן אחר כך.

לצאת מהבית זה קצת יותר מסובך
זוכרים את הימים שבהם יציאה מהבית היתה כרוכה בלבדוק שיש עליכם ארנק, מפתחות וטלפון נייד? שיכולתם לצאת מהבית רק עם מה שיש לכם בכיסים? שיכולתם לקבוע עם חבר או חברה לקפה מתחת לבית בהתראה של רבע שעה? אז זהו, שיציאה מהבית עם תינוק היא עניין קצת פחות ספונטני. חוץ מלארגן את עצמכם ואת מה שאתם תצטרכו בזמן השהייה מחוץ לבית, זה דורש מכם להקדיש מחשבה ותכנון מראש גם עבור צרכיו של התינוק. תצטרכו לחשוב לכמה זמן אתם יוצאים, כמה החלפות של בגדים תצטרכו לקחת איתכם, חיתולים, מוצצים, צעצוע שישעשע את התינוק כשהוא משועמם, שמיכה לכסות אותו אם הוא ירדם. ואל תשכחו שהוא גם צריך לאכול, אתם לא רוצים להתקע מחוץ לבית עם תינוק רעב. לכן, מומלץ שהדברים הראשונים להכניס לתיק העגלה שלכם יהיו בקבוקים ומחלק מנות, או בקבוקי סימילאק טו גו שמגיעים מוכנים לשימוש, או סינר הנקה.

עוד באותו נושא

תקתקו את זה: איך אורזים את תיק העגלה המושלם?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
אתם לא רוצים להתקע מחוץ לבית עם תינוק רעב. תאמינו לנו/ShutterStock

אל תהססו להתייעץ עם אנשי מקצוע
בין אם זה בנושאים שקשורים לבריאותו של התינוק והתפתחותו ובין אם מדובר באתגרים שתתקלו בהם בחינוך או בהתמודדות עם נושאים כמו שינה, גמילה, אכילה ועוד. ההורות תזמן לכם לא מעט ספקות, קשיים וסימני שאלה. את רוב הדברים היומיומיים אתם בוודאי תצליחו לפתור בכוחות עצמכם, אפילו אם זה יהיה כרוך בקצת ניסוי וטעיה. אבל פה ושם ייתכן שתגיעו לצומת שבו באמת תתקשו להכריע מה הדרך הטובה ביותר עבור ילדכם ועבור משפחתכם או שתדעו מהי הדרך הנכונה, אבל תרגישו שאין לכם מספיק כלים כדי לנווט בה. אלה בדיוק המקומות שבהם אפשר וכדאי לבקש עזרה מקצועית. אנשי מקצוע כמו רופאים מומחים, מלווים התפתחותיים, יועצי גמילה ושינה, פסיכולוגים, קלינאי תקשורת ועוד, יכולים לספק לכם את ההדרכה וההנחיה שיסייעו לכם לגדל את ילדכם לממש את מלוא הפוטנציאל שלו.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully