וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי שכיח בקרב גברים ישראלים: מהו סרטן הערמונית?

16.1.2017 / 17:43

מדי שנה מאובחנים בישראל 2,500 מקרים חדשים של סרטן הערמונית, שהוא השלישי בשכיחותו מבחינת תמותה מסרטן. מהם התסמינים, כיצד מאבחנים ומה מעלה את הסיכון לחלות?

גבר בבדיקת רופא. ShutterStock
שיעור ההישרדות נמצא במגמת עלייה, ועומד על למעלה מ-93%/ShutterStock

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בישראל, מדי שנה מתגלים בישראל כ-2,500 מקרים חדשים של סרטן זה, בדרך כלל בקרב גברים בגילאי 50 ומעלה.

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כיום חיים בישראל מעל 16,000 גברים שאובחנו עם סרטן חודרני של הערמונית. על פי נתוני משרד הבריאות, סרטן הערמונית הוא הסרטן הראשון בשכיחותו בקרב גברים יהודים והשלישי בשכיחותו בישראל מבחינת תמותה מסרטן. עם זאת, שיעור ההישרדות היחסית מהמחלה ל-5 שנים נמצא בעלייה והוא עומד על 93.3%.

עוד בנושא:
האם גדילה שפירה של הערמונית מסוכנת?
מחקר: אורגזמה ביום מפחיתה את הסיכון לסרטן הערמונית ב-20%
איך קורה שמאבחנים סרטן בטעות?

איך מאבחנים?
במקרים רבים, גברים מעל גיל 50 סובלים מהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (BPH) הנובעת מגורמים שאינם סרטניים. להגדלה שפירה של בלוטת הערמונית ולגידול ממאיר בבלוטת הערמונית תסמינים זהים, ביניהם: קושי במתן שתן, עליה בתדירות מתן השתן - בעיקר בשעות הלילה, כאב בעת מתן שתן, דם בשתן במקרים נדירים. אם אדם סובל מתסמינים אלו, עליו לפנות לרופא על מנת לאבחן האם מדובר בגידול שפיר או סרטני. אם הסרטן שלח גרורות אל העצמות, עלול להופיע גם כאב בעצמות. לעיתים, התסמינים הראשונים בהם יחוש הגבר יהיו כאבי שרירים בגב, בירכיים או באגן.

אילוסטרציה. ShutterStock
אחד מגורמי הסיכון הוא גנטי, והוא הסיבה לעשירית ממקרי סרטן הערמונית/ShutterStock

על פי המלצות האגודה למלחמה בסרטן, לגברים מגיל 50, הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה (להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחלה בסרטן הערמונית לפני גיל 70), מומלץ לבצע בדיקה משולבת של PSA, בדיקה רקטלית ובדיקת אולטרה סאונד, אחת לשנה.

גורמי סיכון
חשוב לציין כי קיימת נשאות גנטית לסרטן הערמונית, ממש כמו לסרטן השד או השחלה. נוכחות הגן BRCA מעלה לא רק את השכיחות לסרטן הערמונית, אלא אף את הסיכוי לסרטן אלים יותר. הגן מועבר בתורשה דומיננטית, כך שכל גבר או כל אישה שהם נשאים של הגן מעבירים ל-50 אחוזים מהצאצאים שלהם את הגן הפגום. די בכך שאחד משני העותקים של הגן הוא פגום מלידה, כדי שהסיכון לפתח סרטן יעלה באופן משמעותי.

מקרי סרטן הערמונית הקשורים בתורשה גנטית מהווים כ-10 אחוזים מכלל המקרים של סרטן זה. למשפחות בהן ישנם מספר קרובים עם סרטן הערמונית מומלץ לערוך ייעוץ גנטי אשר יכלול מעקב אחר ההיסטוריה המשפחתית לסרטן הערמונית, והבנת הסיכון היחסי והאבסולוטי לפתח את סרטן הערמונית ביחס לאוכלוסייה הכללית.

עוד באותו נושא

חודש "מובמבר": 9 דברים שלא ידעתם על סרטן הערמונית

לכתבה המלאה
פועל באתר בנייה. ShutterStock
גברים שעובדים בעבודות פיזיות נמצאים בסיכון נמוך לחלות/ShutterStock

מלבד גנטיקה, גם לאורח החיים יש השפעה על הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. השמנת יתר למשל, מעלה את הסיכון להתקדמות המחלה. חוקרים מאוניברסיטת טורונטו שבקנדה, ביקשו לבדוק את הקשר בין השמנת יתר לבין התקדמות סרטן הערמונית. במסגרת מחקרם הם עקבו אחר 565 גברים, שגילם הממוצע 63 שחלו במחלה והיו במעקב פעיל. התוצאות הראו כי ככל שהיתה עלייה במדד מסת הגוף, כך חלה התקדמות במחלה.

מחקר שנערך באוניברסיטת אתונה שביוון מצא שלגברים שעוסקים בעבודה הכרוכה בפעילות גופנית יש סיכוי קטן יותר לחלות בסרטן הערמונית. החוקרים גילו שגברים שעבודתם מתבצעת בישיבה, כגון, עובדי משרדים, מורים, עובדים ציבוריים ואנשים העובדים בעבודות נוספות ללא פעילות גופנית, נמצאים בסיכון גבוה ב-30 אחוזים לחלות בסרטן הערמונית, לעומת גברים העובדים בעבודה הכרוכה בפעילות גופנית כגון פועלים, אופים, חשמלאים וספרים. העובדים הבלתי פעילים נמצאים גם בסיכון הגבוה ב-40 אחוזים לסבול ממצב שפיר של ערמונית מוגדלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully