וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראשון לשמו: סדר הלידה משפיע על הסיכון ליתר לחץ דם והשמנה

18.1.2017 / 7:16

על זה שלמיקום שלנו במשפחה יש השלכות על האייקיו ועל האישיות שלנו כבר שמענו. אבל מחקר חדש גילה שיש לזה גם השלכות בריאותיות. אז מה עדיף – להיות בכור או בן זקונים?

4 האחים לבית בולדווין. GettyImages
חדשות רעות לאלק. האחים לבית בולדווין/GettyImages

אם זכיתם בכבוד הרנדומלי של להיות ילדים בכורים, בטח יצא לכם להבחין בכל מיני פריבילגיות שמגיעות עם המעמד. כך למשל, מחקרים הוכיחו שלבכורים יש בדרך כלל אינטליגנציה גבוהה יותר מאחיהם הצעירים, ויש להם גם סיכויים גבוהים יותר להיות מצליחים ועשירים. וזה בלי להגיד מילה על זמן האיכות שהם קיבלו עם אבא ואמא לפני שהאחים שלהם באו לעולם ועל תחושת הזכאות והחשיבות העצמית שהם הרבה פעמים מסתובבים איתה בעולם. אבל אליה וקוץ בה: מחקר חדש טוען שבכורים ובכורות נמצאים בסיכון מוגבר גם לסבול מליקויי בריאות שונים, דוגמת לחץ דם גבוה והשמנת יתר ואפילו מוות מוקדם.

עוד בנושא:
למה כל כך הרבה אנשים סובלים מלחץ דם גבוה?
הילד המועדף: איך מתמודדים כשההורים מעדיפים את אחד הילדים?
מחקר: השמנה נובעת מהפרעה של המוח

אחים ואחיות. ShutterStock
לאחד מאיתנו סיכון מוגבר לגדול להיות שמן וחולה/ShutterStock

המחקר, שהוא אחד המקיפים שנעשו בתחום, התבסס על נתונים מתיקיהם הרפואיים של יותר מ-400 אלף נורווגים, שנאספו במהלך 25 שנים. פרופסור סנדרה בלאק, מרצה באוניברסיטת אוסטין בטקסס והחוקרת שעמדה בראש המחקר החדש, אמרה כי "באופן כללי, גילינו שבכורים בריאים פחות כשבוחנים סמנים בריאותיים כמו לחץ דם, טריגליצרידים ואינדיקציות של עודף משקל והשמנת יתר חולנית".

ובמחקר של בלאק יש גם דוגמאות "בהשוואה לילד החמישי במשפחה, לבכור יש סיכוי גבוה ב-5 אחוזים לסבול מהשמנת יתר וסבירות גבוהה ב-7 אחוזים לסבול מיתר לחץ דם. כך שלא כמו בתחומים של השכלה או פרנסה, כשזה מגיע לבריאות – אין שום יתרון בלהיות הבכור", לדבריה.

עוד באותו נושא

מחקר: נמצא לחץ הדם האופטימלי

לכתבה המלאה

לא הכל שחור

אבל לא הכל שחור עבור עתידם הבריאותי של הבכורים והבכורות. כך למשל, נמצא במחקר שהסבירות שהם יעשנו בתדירות יומיומית נמוכה ב-13 אחוזים ביחס לילדים שנולדו חמישיים. ילדים שנולדים מאוחר יותר בסדר הכרונולוגי המשפחתי גם נוטים לתת דירוג נמוך יותר לרמת האושר שלהם, והסבירות שהם יעידו על עצמם כ'מאושרים' נמוכה בתשעה אחוזים ביחס לבכורים.

שתי נשים בעלות במנה גוף שונה. ShutterStock
הפרש של חמישה אחוזים בסיכונים לסבול מהשמנה/ShutterStock

במחקר נמצא שהסבירות לסבול מלחץ דם גבוה פוחתת ככל שמתקדמים בסדר הלידה, כאשר הזינוק המשמעותי ביותר בסיכויים נמצא בין הילד הראשון לשני. לילדים שניים יש סיכוי נמוך בכ-3 אחוזים לסבול מיתר לחץ דם בהשוואה לאחיהם הבוגרים. החוקרים גילו גם רמות גבוהות יותר של טריגליצרידים בדמם של הבכורים, ביחס לילד השני או השלישי במשפחה. טריגליצרידים הם סוג של שומן שמיוצר בכבד כתוצאה מהרכב התזונה.

אף על פי שבכורים נהנים מיתרון הגובה – עם יתרון מצטבר של כשליש סנטימטר על כל אחד מאחיהם העוקבים – הסיכוי שהם יסבלו מעודף משקל ואפילו השמנת יתר הוא גבוה יותר. בהשוואה לילד השני, לבכור יש סיכוי גבוה ב-4 אחוזים לסבול מעודף משקל ושל 2 אחוזים לסבול מהשמנת יתר. אחת הסברות שהעלו החוקרים להבדל זה, היא שאמהות נוטות להניק ילדים בכורים למשך שבועיים יותר, בממוצע, מאשר את אחיהם הקטנים.

המחקר, שפורסם בכתב העת Economics and Human Biology ציין עם זאת, שלמין הבכור (או הבכורה) אין השפעה על הממצאים. "אף על פי שיש מספר הבדלים מגדריים, לא מצאנו שום דפוס שיטתי והממצאים עבור שני המינים היו די דומים", אמרה פרופסור בלאק.

הבעיה מתחילה באישיות?

אחד ההסברים שהוצעו במאמר לנטייתם המוגברת של בכורים לסבול מבעיות משקל, היא שסטטיסטית ילדים ראשונים נולדים במשקל נמוך יותר ביחס לאחיהם הצעירים. "זרימה פחותה של רכיבים תזונתיים לעובר ברחם משפיעה על האופן שבו גופם מווסת שומן בהמשך החיים וגורם להם לאגור יותר שומן בבגרותם", כתבו החוקרים במאמר. להשערתם, העובדה שלאחר הלידה בכורים נוטים להשלים את הפערים בגדילתם בצורה יחסית מהירה, גם גורמת להם לפתח את הנטייה ללחץ דם גבוה.

הסבר אפשרי אחר שהם מעלים במאמר, הוא הבדל אישיותי. אף על פי שאין לכך ראיות מדעיות חותכות, ישנו גוף לא מבוטל של מחקרים תיאורטיים על השפעת סדר הלידה על האישיות. "בכורים נתפסים לרוב כבעלי אישיות אינטנסיבית ועם אוריינטציה קרייריסטית, בעוד שאחים צעירים יותר נחשבים לרגועים ויצירתיים. זה עשוי לספק הסבר אפשרי להבדלים בסיכויים לסבול מלחץ דם גבוה, שפעמים רבות נגרם או מושפע מסטרס – שהוא תוצר סביר של אישיות שאפתנית ותחרותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully