וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנה: ליז עברה השתלת ריאות - וחזרה לנשום בכוחות עצמה

במשך כשנה הייתה ליז מחוברת להנשמה מלאכותית, עברה החייאות וניצלה שלוש פעמים ממוות בעקבות זיהום חריף בסימפונות. השבוע היא זכתה לריאות חדשות בהשתלה בבית החולים בילינסון וחזרה לנשום באופן עצמאי. "לא זוכר מקרה נדיר כזה ב-20 השנה האחרונות"

צילום: ביה"ח בילינסון, עריכה: שניר דבוש
ד"ר מילטון סאוטה, פרופ' דן ערבות, ליז מורד החולה ב"רחבת סימפונות" ופרופ' מרדכי קרמר, ינואר 2017. דוברות בלינסון, מערכת וואלה! NEWS
ד"ר מילטון סאוטה, פרופ' דן ערבות, ליז מורד החולה ב"רחבת סימפונות" ופרופ' מרדכי קרמר, ינואר 2017/מערכת וואלה! NEWS, דוברות בלינסון

לראשונה בישראל בוצע בהצלחה ניתוח השתלת ריאות באישה שהייתה מחוברת למכשירי הנשמה קרוב לשנה, בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. מדובר במקרה נדיר, שבו בשל זיהום חמור בסימפונות בריאה אחת עברה החולה השתלת זוג ריאות והיא שבה לנשום בכוחות עצמה.

ליז מורד, בת 39 ואם לשתיים, חלתה לפני כעשר שנים במחלת ברונכיאקטזיס (רחבת סימפונות), הגורמת לזיהומים ודלקות בדרכי הנשימה שפוגעים ברקמת הריאה. לפני ארבע שנים חלה החמרה במצבה ותפקוד הריאות שלה ירד ל-25%. במהלך התקופה היא נכנסה ויצאה מאשפוז לעתים תכופות. בשל קשיי הנשימה, התקשתה ליז לעלות במדרגות ואף נאלצה לעזוב את עבודתה.

בתקופת האשפוז האחרונה שלה חוברה ליז למכונת הנשמה ושהתה במשך חודשים ארוכים בבילינסון. גם כשיצאה לחופשות מבית החולים נותרה מחוברת למכשיר הנשמה חיצוני. זאת, באמצעות נקב שנעשה בגרונה וצינורית שהוחדרה דרכו. בשל מצבה הקשה עברה ליז פעמיים החייאה במהלך התקופה, ובקרב הצוות הרפואי שררה הסכמה כי הפתרון היחיד עבורה הוא השתלת ריאות.

עוד בוואלה! NEWS:
מו"ל ידיעות אחרונות נחקר בפעם הרביעית; העורך הראשי מוסר עדות
כפי שנחשף בוואלה! NEWS: ראש אגף החקירות פורש מהמשטרה
גורמים ברשות: חמאס הגביר את מאמציו להוציא לפועל פיגועים בישראל

ד"ר מילטון סאוטה, פרופ' דן ערבות, ליז מורד החולה ב"רחבת סימפונות" ופרופ' מרדכי קרמר, ינואר 2017. דוברות בלינסון, מערכת וואלה! NEWS
הליך נדיר ומורכב. ליז וצוות הרופאים לאחר הניתוח/מערכת וואלה! NEWS, דוברות בלינסון

בשל מצבה הקשה, סירבה ליז לאפשר לבנותיה לבקר אותה במהלך האשפוז, הן מחשש לזיהום והן במטרה לחסוך מעיניהן את המראה הקשה של אימן המחוברת למכונת ההנשמה. ליז לא היתה יכולה לתקשר בקולה עם הבנות ושלחה להן מסרונים והודעות וידאו מוקלטות. בחודש שעבר, יומיים לפני חג החנוכה, נמצא עבור ליז תורם מתאים. בתוך שעות ספורות היא הועברה לחדר הניתוח. השבוע נותקה ליז לראשונה זה שנה ממכשירי ההנשמה והחלה לנשום באופן עצמאי, לדבר בקול ואף לקום ממיטתה וללכת.

"סיפוק אדיר לראות את ההתקדמות שעברה"

פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מכון ריאות בבית החולים בילינסון, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי אינו זוכר מקרה כה נדיר ב-20 השנים האחרונות בעבודתו. זאת, גם בשל מורכבות הניתוח וגם בשל משך הזמן הרב שהייתה ליז מחוברת להנשמה מלאכותית. "היו לה דלקות לא קשות. לא היה דבר קריטי, אבל לאט לאט הריאות הלכו ונהרסו עד שהיא הזדקקה להנשמה", אמר.

לדבריו, בשל הזיהום שהצטבר בריאותיה של ליז לא נכנס אליהן חמצן וכמויות מוגלה גדולות חסמו את דרכי הנשימה שלה. "היא עברה באיזשהו שלב שיקום ריאות אבל כל הזמן החיידקים התגברו וגרמו לה לזיהומים כך שלא הייתה לה איכות חיים, היא הייתה מרותקת לבית, למיטה. זו מחלה מאוד קשה", הוסיף.

"שלוש פעמים ניצלה ליז מהמוות, כשעברה שתי החייאות וכשעברה את ההשתלה"

פרופ' קרמר סיפר כי הניתוח היה קשה, שכן דפנות ריאותיה של ליז היו דבוקות לדפנות קיר החזה. "היינו צריכים להוציא את שתי הריאות כי אי אפשר להשאיר ריאה מזוהמת, אחרת המקום כולו מזדהם, אבל בכל זאת היא עברה את הניתוח בשלום. היא התאוששה באופן מפתיע, התחזקה מאד עד כדי כך שהפסקנו את ההנשמה".

ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות במערך ניתוחי לב וחזה בבית חולים בילינסון, אמר כי הניתוח היה מורכב ביותר, בשל מצבה של ליז. "זהו סיפוק אדיר לראות את ההתקדמות הרפואית המדהימה שעברה ליז בזמן שעבר מרגע ההשתלה. שלוש פעמים ניצלה ליז מהמוות, כשעברה שתי החייאות וכשעברה את ההשתלה, אני שמח שכעת היא נושמת בכוחות עצמה ומסוגלת לדבר".

בבילינסון נמצא המכון היחיד להשתלות ריאה בישראל. ב-20 השנה האחרונות בוצעו בו 630 ניתוחים. פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וחזה בבית החולים הוסיף כי עד כה לא בוצעה במכון השתלה בחולה שהונשם לתקופה ארוכה כל כך. "בגלל מורכבות המצב הרפואי של ליז, התמודד הצוות הרפואי עם סוגיות רפואיות מסובכות והשתלת הריאות מהקשות והארוכות שידענו. ואכן, אנו שמחים שהיא עברה אותה בשלום והיא מתאוששת במהירות".

(עדכון ראשון: 13:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully