וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלקת החריפה שרופאי הילדים נוטים לפספס

16.1.2017 / 7:02

התסמינים שלה אולי נראים כמו דלקת אוזניים או מחלה ויראלית מהסוג שתוקף ילדים לעתים קרובות, אבל מחלת קוואסקי היא דלקת חריפה שעלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לכלי הדם וללב אם היא לא מאובחנת במועד

אילוסטרציה. ShutterStock
הרופא איבחן דלקת אוזניים והמליץ להתאזר בסבלנות/ShutterStock

רונית, היא כירורגית של מכבי שגרה בקריית אונו. הבת שלה, תינוקת בת כמה חודשים, החלה להעלות חום שמלווה בנזלת וכאבי אוזניים. "אני רופאה, אז אני לא נלחצת מהר. זה היה נראה כמו עוד משהו ויראלי שבטח יעבור תוך יומיים", היא משחזרת. בניגוד להערכה של רונית, התופעות לא חלפו, אלא החמירו. היא החליטה ללכת לקבל חוות דעת נוספת מרופא הילדים שלה. הרופא בדק את הילדה ואיבחן שהיא סובלת מדלקת אוזניים. הוא נתן לה אנטיביוטיקה והמליץ להתאזר בסבלנות.

לאחר יומיים, מצבה של התינוקת לא השתפר והחום טיפס ל-41.5 מעלות, על אף טיפול באקמול ושיכוך כאבים. "בשלב הזה כבר התחלתי להלחץ. ניסיתי הכל - אמבטיות ואקמול, משככי כאבים ואנטיביוטיקה. זה נראה כאילו המצב רק הולך ומחמיר". באותו לילה הבחינה רונית בפריחה חמורה על גופה של התינוקת, כפות ידיה ורגליה היו אדומות. "כבר לא ידעתי איך לאבחן את כל התופעות האלה יחד והבנתי שאני חייבת להתייעץ עם מישהו בדחיפות. מכיוון שזה היה שישי בלילה, הבנתי שמיותר להגיע לחדר מיון ואז הרמתי טלפון למוקד של מכבי".

עוד בנושא:
פעם בחיים: רופאים מספרים על הרגעים בקריירה שלעולם לא ישכחו
אחרי הטרגדיה בגבעתיים: מתי חייבים לרוץ עם הילד למיון
איך קורה שמאבחנים סרטן בטעות

תינוק מאושפז בבית חולים. ShutterStock
אבחון מאוחר עלול לגרום לנזק בלתי הפיך ללב ולכלי הדם/ShutterStock

במוקד של מכבי שירותי בריאות ענתה לה רופאת הילדים, מאיה גרשטיין. מאיה תשאלה את רונית וביקשה לקבל פרטים מדויקים על מצבה של התינוקת והתופעות מהן היא סובלת. "אמנם השיחה נשמעת מאוד רגועה אבל הדופק שלי כבר היה על 180 באותם רגעים". תוך דקות ספורות ומשיחת טלפון בלבד הגיעה ד"ר גרשטיין לאבחנה שמדובר בדלקת הנדירה - קוואסקי.

עוד באותו נושא

אני רק שאלה: מה ההבדל בין וירוס לחיידק?

לכתבה המלאה

דלקת מתעתעת

קוואסקי היא דלקת כללית חריפה של כלי הדם שנגרמת מסיבה לא ידועה וקשה מאוד לאבחון. הדלקת תוקפת את כלי הדם ומופיעה בעיקר אצל תינוקות וילדים עד גיל 5. מכיוון שתסמיני המחלה מתעתעים ברוב הרופאים, קיים חשש שהאבחון המאוחר יגרום לנזק בלתי הפיך ופגיעה בכלי הדם בלב של התינוק.

"האבחון המהיר והמדוייק הזה, הציל את חיי הילדה שלי. פשוט ככה", אומרת רונית. מאיה הסבירה לי בדיוק לאן לגשת ואילו בדיקות לדרוש. אם לא הייתי מגיעה מצוידת במידע הזה, סביר להניח שכמו הורים רבים לפני, היו שולחים אותי הביתה עם אקמול. הדלקת הזאת מתעתעת, כי התופעות שלה נראות כמו מחלה ויראלית. אם לא מגלים אותה בזמן - מדובר בנזק בלתי הפיך".

רופאת ילדים בודקת תינוק. ShutterStock
הרופאה במוקד הצליחה לאבחן ולמנוע נזק לבבי מבלי לבדוק או לראות את הילדה/ShutterStock

כשרונית הגיעה ביום שבת בבוקר למיון ילדים בבית החולים תל השומר, היא ידעה בדיוק אילו בדיקות לדרוש מהצוות לערוך, בעקבות התדרוך שקיבלה במוקד הטלפוני. כשהתוצאות הגיעו, צוות המחלקה הזעיק את הראומטולוגית בדחיפות כי הן היו חריגות והיו חייבים שהיא תפסוק שאכן מדובר בקוואסקי. "הצוות נלחץ והזעיק את הרופאה, אבל אני הייתי שלווה כי כבר לילה לפני ידעתי במה מדובר. הרגשתי שאני שולטת במצב ויודעת מה צריך לעשות כדי שהתינוקת שלי תרגיש יותר טוב". הצוות החל במתן טיפול תרופתי ועירוי ותוך כמה שעות בתה של רונית החלה להתאושש.

"זה כל כך נדיר, שרוב הרופאים לא מצליחים לאבחן בזמן"

קוואסקי היא תופעה מתעתעת. בדרך כלל האבחון שלה מגיע רק בשלבים מתקדמים יותר, בהם מופיעים סימנים נוספים, אבל אז גם הסיכון לנזק בלתי הפיך, גדול יותר. "הספרות הרפואית מצביעה על טווח של עשרה ימים עד האבחון. התינוקת שלי אובחנה לאחר ימים מאז שהתחילה הדלקת. אם לא הערנות והאבחנה המדויקת של ד"ר גרשטיין, הייתי ממשיכה לתת לה אקמול ומבזבזת זמן יקר וקריטי. היא מנעה נזק לבבי בלתי הפיך לבת שלי וכל זה, מבלי לראות או לבדוק אותה בכלל", אומרת רונית. "אני רופאה כבר הרבה זמן, אבל זאת תופעה כל כך נדירה שרוב הרופאים לא מצליחים לאבחן אותה ומגדירים אותה כתופעה ויראלית ושולחים את הילד חזרה הביתה. מזל גדול ששוחחתי דווקא עם מאיה, שכרופאה אל רופאה, ידעה להציל אותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully