וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים גילו: כך סטרס מגביר את הסיכון לשבץ והתקפי לב

15.1.2017 / 11:34

אנחנו יודעים שעישון והשמנה הם גורמים לשבץ ולמחלות לב, אבל כעת מתברר שגם סטרס. חוקרים מאוניברסיטת הרווארד ביקשו לבדוק מה המנגנון שעומד מאחורי הגילוי ומצאו את הקשר שבין המוח ללב

סטרס. ShutterStock
גורם משפיע כמו עישון והשמנה/ShutterStock

ההשפעות הבריאותיות הרבות של סטרס מתמשך על החיים שלנו, יכולות להופיע בצורה של נדודי שינה, דיכאון, השמנה ומערכת חיסונית מוחלשת, אבל הן גם מגיעות ללב שלנו.

מחקר שפורסם בכתב העת המדעי The Lancet מצא את הקשר שבין רמות גבוהות של מתח ובין מחלות לב ואפילו שבץ. במחקר הנוכחי 293 בני אדם עברו בדיקת PET-CT, שבחנה את תפקוד המוח שלהם ואת תפקוד מח העצם והטחול, כמו גם את הדלקתיות בעורקים שלהם. לאחר הבדיקות, עקבו החוקרים אחרי הנסיינים לזמן ממוצע של 3.7 שנים, כדי לראות אם פיתחו מחלות לב בזמן הזה.

הממצאים הראו כי בזמן המחקר, 22 נחקרים חוו אירועים קרדיווסקולריים כולל התקף לב, תעוקת חזה, אי ספיקת לב, שבץ ומחלת עורקים היקפית. התוצאות הראו כי חולים עם פעילות גבוהה יותר באמיגדלה – חלק במוח שקשור למצב הנפשי והרגשי - היו בעלי סיכון גבוה יותר לפתח מחלות לב, מאשר אלה עם פעילות נמוכה.

עוד בנושא:
צאו מזה: 5 דרכים שיעזרו לכם להתגבר על הסטרס
הסטרס ועונשו: 5 תופעות מוזרות שנגרמות על ידי לחץ
סטרס כרוני מאיץ את התפשטות הסרטן בגוף

מוח. ShutterStock
האמיגדלה שלכם פעילה?/ShutterStock

בנוסף, החוקרים גילו כי פעילות מוגברת באמיגדלה הייתה קשורה לפעילות מח עצם מוגברת ודלקת בעורקים, מה שלטענתם עלול לגרום לסיכון קרדיווסקולרי מוגבר. המחברים טוענים כי קיים מנגנון ביולוגי אפשרי, לפיו האמיגדלה משדרת אותות למח העצם כדי שייצר תאי דם לבנים נוספים, מה שגורם לדלקתיות בעורקים ועלול להוביל להתקף לב ושבץ.

מחקר אחר שהמדענים התייחסו אליו, נערך ב-13 חולים ובחן את הקשר בין רמות לחץ ודלקתיות בגוף. במחקר נמצא כי אלו שדיווחו על רמות המתח הגבוהות ביותר היו בעלי הרמות הגבוהות ביותר של פעילות האמיגדלה, כמו גם של דלקתיות בעורקים.

עוד באותו נושא

על הקצה: 7 סימנים שאתם באזור המסוכן של הסטרס

לכתבה המלאה

גורם סיכון כמו עישון והשמנה

מחקרי עבר בבעלי חיים, זיהו כבר את הקשר בין סטרס ובין פעילות גבוהה של מח העצם, אבל לא היה ברור האם הקשר מתקיים גם בבני אדם. מחקרים אחרים הראו כי האמיגדלה פעילה יותר אצל אנשים סובלים מהפרעות פוסט טראומטיות ודכאון, אבל אף אחד מהמחקרים לא מתא את המנגנון שעומד מאחורי הקשר בין המוח ובין התקפי הלב והשבץ.

"תוצאות המחקר מספקות הצצה ייחודית לאיך סטרס יכול להוביל למחלות קרדיווסקולריות וזה מוכיח כי הורדת הסטרס היא טובה לנו לא רק ברמה הפסיכולוגית אלא ברמה הפיזית", הסביר עורך המחקר, ד"ר אחמד טוואקול, מבית הספר לרפואה של הרווארד. "בסופו של דבר, ניתן להתייחס ללחץ כרוני כגורם סיכון חשוב למחלות לב וכלי דם, שבמידה וינוהל נכון, הוא יכול לעזור בטיפול במחלות האלה", הבהיר ד"ר טוואקול.

החוקרים מציינים כי פעילות היתר שראו באמיגדלה עלולה לגרום למחלות לב דרך מנגנונים נוספים, שכן ייצור כדוריות הדם הלבנות המוגבר והדלקתיות בעורקים לא מסבירים את הקישור המלא. הם טוענים כי יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את הלחץ שגורמת שרשרת האירועים הזו, מפני שהמחקר היה קטן יחסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully