וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יש אנשים שלא אוהבים לשמוע מוזיקה?

15.1.2017 / 15:19

כן, כן, מה ששמעתם. יש אנשים שמוזיקה לא עושה להם את זה ומסתבר שיש לתופעה הזו אפילו שם. אבל רגע לפני שאתם קוראים להם משוגעים - כדאי שתדעו שזה בסך הכל עוד משהו שהמוח שלנו אחראי עליו

רעש. ShutterStock
פחות אוהבים/ShutterStock

סלידה ממוזיקה נשמעת כמו משהו שווה ערך לאנשים שלא אוהבים גלידה, גורי כלבלבים מתוקים או פיצה. אבל האנשים האלה חיים בתוכנו והתופעה אף קיבלה שם: אנהדוניה מוזיקלית. אנשים אלה אינם מגיבים רגשית למוזיקה שהם שומעים והיא אינה פורטת על נימי נפשם – תהיה המוזיקה אשר תהיה. בניסיון להבין את התופעה, חוקרים ניסו להבין מה יוצר אותה.

המחקר החדש שופך אור על הסיבות לאנהדוניה המוזיקלית, ומציע כי שורשיה בהבדלים באופן שבו מרכזי העיבוד ותגמול השמיעה של המוח מחוברים. מוחם של אנשים עם אנהדוניה מוזיקלית מראה פחות קישוריות מהממוצע בין שני החלקים הללו. המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת Proceedings של האקדמיה הלאומית למדעים.

עוד בנושא:
לא רק בלוז: מוזיקה עצובה מעודדת אותנו
הצלילים שמסייעים להתפתחות המוח של פגים
מוזיקה לרפואה: כך מצליחים צלילים לרפא את הנפש

לטענת החוקרים בשל חוסר האינטראקציה בין שני החלקים במוח, אנשים שאינם מגיבים למוזיקה וסולדים ממנה, יכולים להקשיב לשיר טעון רגש ולא להרגיש דבר. זאת, אפילו אם הם מראים תגובות רגשיות נורמליות לחלוטין בכל אספקט אחר בחיים.

לאונרד כהן מופיע בישראל. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
לא אכפת להם ממוזיקה. לאונרד כהן ז"ל בהופעה בישראל בשנת 2009/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

"אנשים עם אנהדוניה מוזיקלית יגידו 'לא, מוזיקה אינה מעוררת רגשות' ו'לא, מעולם השיר הזה לא גרם לי לרצות לזוז ולרקוד'", הסביר ד"ר רוברט זאטורה, נוירולוג באוניברסיטת מק'גיל ואחד מעורכי המחקר לאתר הפינגטון פוסט. "מצאנו שחלק מהאנשים האלה, שהם אומנם לא רבים, אבל קיימים, פשוט נשארים אדישים למוזיקה".

עוד באותו נושא

יאללה, כפיים: כך מוזיקה משפיעה לכם על מוח

לכתבה המלאה

תופעה פסיכולוגית

התופעה הזו התגלתה למעשה רק לפני שלוש שנים, בשנת 2014, והיא חשפה כי יש אנשים שמנעד הרגשות שלהם הוא נורמלי, אבל נשארים אדישים למוזיקה. ולא, לא מדובר בהעדפה של מוזיקה כזו או אחרת, אלא בשוני פסיכולוגי.

באותו מחקר שפורסם בכתב העת "Current Biology" חוקרים מספרד נעזרו בשאלונים כיד להבחין בין אנשים שמאזינים למוזיקה ובין כאלה שפשוט מקשיבים אם יש משהו מתנגן ברדיו. לאחר מכן הם נתנו להם להאזין למוזיקה, ואלו בקבוצה עם האנהדוניה המוזיקלית, לא הגיבו כלל למוזיקה, בעוד שבקבוצה השנייה, הנחקרים הצטמררו או הפגינו תגובה רגשית.

קניה ווסט הופעה בישראל. נמרוד סונדרס
לא מגיעים במיוחד להופעות, זה בטוח/נמרוד סונדרס

במחקר הנוכחי, החוקרים הלכו צעד קדימה וניסו לבדוק מה בדיוק גורם לתופעה הזו. 45 נחקרים ענו על שאלונים שאמדו את מידת הרגישות שלהם למוזיקה ולאחר מכן הם חוברו ל-MRI, שסרק את מוחם בזמן שהם האזינו למוזיקה. אבל זה לא הספיק לחוקרים, כדי לבדוק את שני האזורים השונים במוח, זה של הגמול וזה של העיבוד, הם נתנו לנחקרים לשחק משחק בו הם יכולים להפסיד ולהרוויח כסף אמיתי.

"לא מדובר בהפרעת אישיות"

סריקות המוח הראו כי האנשים עם אנהדוניה מוזיקלית הראו פעילות פחותה בגרעין האקומבנס, שהוא מבנה מפתח ברשת הגמול של המוח, בעת האזנה למוזיקה. אזורי הגמול לעומת זאת הופעלו כאשר הם ניצחו במשחק וזכו בכסף. גרעין האקומבנס, נראה גם מנותק מהאזורים במוח המעורבים בעיבוד השמיעה. מצד שני, אנשים עם רגישות גבוהה למוזיקה, הראו רמה גבוהה של קישוריות בין שני חלקים אלה של המוח. למעשה, ככל שהם נהנו יותר מהמוזיקה, כך הקישור בין החלקים של עיבוד השמיעה ואזור הגמול והתענוג היה גדול יותר.

למרות שהתופעה אולי נשמעת לכם מעט מוזרה, לא מדובר בהפרעת אישיות. "אנשים שפגשנו עם אנהדוניה מוזיקלית הודו לנו על המחקר", אמרו החוקרים. "הם אמרו לנו שכל חייהם הם חשבו שהם מוזרים, אבל עכשיו הראנו להם שיש עוד אנשים כמותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully