וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשפעה המפתיעה שיש לאמנות על המשקל שלכם

8.1.2017 / 11:31

סדרת ניסויים גילתה שצפייה בדמויות הכחושות בפסליו של ג'אקומטי גרמה לאנשים לאכול פחות ולהיות מודעים יותר ליעדי המשקל שלהם, במיוחד כשמדובר באנשים שמנסים לרדת במשקל

אדם צופה בתמונה במוזיאון. ShutterStock
סיבוב במוזיאון לפני הארוחה/ShutterStock

צפייה ביצירות אמנות יכולה להרחיב את אופקיו של אדם, ללא ספק. אך האם היא יכולה גם לצמצם את היקף המותניים? זה פחות או יותר מה שביקשו חוקרים משוויץ לבדוק בסדרת ניסויים.

במחקר חדש שפורסם בכתב העת Appetite, חוקרים מאוניברסיטת ברן בשוויץ, ביצעו שני ניסויים על מנת לבחון האם צפייה בפסליו הכחושים המפורסמים של הפסל השוויצרי הידוע אלברטו ג'אקומטי השפיעו באופן כלשהו על כמות המזון שהצופה צרך לאחר מכן.

עוד בנושא:
באיזה חודש הכי טוב להתחיל דיאטה?
משבר אמצע הדיאטה: למה המשקל מפסיק לרדת?
מחקר: השמנת יתר עלולה לקצר את החיים ב-8 שנים

צילום הפסל פיאצה של הפסל אלברטו ג'אקומטי. מוזיאון גוגנהיים, אתר רשמי
היצירה "פיאצה" שתמונתה הוצגה למשתתפי הניסוי. דמויות כחושות באופן קיצוני/אתר רשמי, מוזיאון גוגנהיים

בניסוי הראשון, בדקו החוקרים כמה אכלו 114 אנשים לאחר שצפו בתמונות של הפסלים הגרומים. חלק מהגברים והנשים שהשתתפו בניסוי נכנסו לחדר שעל אחד מקירותיו הוקרנה תמונת הפסל "פיאצה" של ג'אקומטי, ואילו שאר המשתתפים לא צפו בתמונה. לאחר מכן חולקו לכל המשתתפים אוכמניות או שוקולד ונאמר להם שהם יכולים לאכול כמה שהם רוצים ולאחר מכן לדרג עד כמה בריא היה הנשנוש הזה, לדעתם. המשתתפים שנחשפו לתמונת הפסל אכלו פחות מהשוקולד ומהאוכמניות, בהשוואה לאלה שלא צפו בה.

בניסוי השני השתתפו כ-60 משתתפים שהתבקשו לומר את המילה הראשונה שעלתה להם לראש לאחר שהחוקרים הציגו להם חלקי מילים הקשורות בבריאות או במשקל על גבי מסך מחשב. בטרם השלימו את המשימה, הוצגה לחלק מהמשתתפים תמונת פסלו של ג'אקומטי שנקבעה כשומר מסך על המחשבים. ואילו למשתתפים האחרים הוצג שומר מסך חלק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

עוד פוש לדיאטה

החוקרים גילו שאנשים שנחשבו ל"אכלנים מאופקים" – כלומר, אנשים שלעתים קרובות היו מצויים בניסיון כלשהו לירידה במשקל, העלו יותר אסוציאציות של מילים הקשורות במשקל, אם הם נחשפו קודם לתמונת הפסלים הרזים. זאת, בהשוואה ל"אכלנים מאופקים" שלא נחשפו לתמונת הפסל.

המשתתפים שצפו ביצירותיו של ג'אקומטי עשו יותר הקשרים הנוגעים למשקל ונטו לאכול פחות. כך הסיקו החוקרים מסיכום שני הניסויים שערכו. והשפעה זו קיבלה משנה תוקף באנשים שעשו דיאטות לעתים קרובות.

דיאטת צום. ShutterStock
המשתתפים שצפו ביצירות של ג'אקומטי נטו לאכול פחות לאחר מכן/ShutterStock

הבחירה של החוקרים ביצירותיו של ג'אקומטי דווקא, שמציגות דמויות רזות באופן קיצוני ולא מציאותי, לא היתה מקרית, כמובן. מחקרים קודמים כבר גילו שלצפייה בפסלים הללו יש השפעה על החלטות שאנשים עושים לאחר מכן בנוגע למזון שהם אוכלים. והחוקרים ביקשו לבדוק בניסויים הנוכחיים, האם ההשפעה הזאת היא תוצאה של העובדה שהם גורמים לאנשים להיות מודעים יותר ליעדי המשקל שלהם עצמם.

בהתאם לתוצאות המחקר, החוקרים אמרו כי סמנים סביבתיים עשויים לתת לאנשים דחיפה בכיוון הנכון, בכל מה שנוגע לבחירות המזון שלהם. אבל לא חייבים למהר ולקשט את קירות המשרד דווקא בתמונות יצירותיו של ג'אקומטי. "יש להכיר בכך שדמויות אנושיות בעלות גזרה (כמו ביצירותיו של ג'אקומטי) יהיו במציאות בתת-משקל חמור", כתבה אלין סטמפי, חוקרת התנהגות צרכנית מאוניברסיטת ברן שהובילה את המחקר. "ולכן, במציאות הן ייחשבו לפחות מושכות וגם יהוו מוטיבציה פחות יעילה מאשר דמויות... בעלות משקל גוף נורמלי. שימוש בדמויות בעלות מראה גוף בריא יותר עשוי להיות יעיל יותר משימוש בדמויות אנושיות כחושות".

פסלים של האמן פרננדו בוטרו מוצגים בכיכר בקולומביה. ShutterStock
לא טוב לדיאטה? פסלים דשנים של האמן פרננדו בוטרו מוצגים בכיכר בקולומביה/ShutterStock

לטענת החוקרים, אנשים שמנסים לרדת במשקל לעתים נכשלים בגלל הסביבה שבה הם נמצאים. במדינות רבות בעולם ישנם סימנים סביבתיים רבים שמעודדים אנשים לקנות יותר מזון מעובד ומהיר. ונחוצים מחקרים נוספים שיבחנו כיצד אמנות יכולה לסייע ולעודד אנשים לאכול בריא. עם זאת, הם סבורים שסמנים סביבתיים וויזואליים צריכים להילקח בחשבון כבר עכשיו, כאמצעי שיכול לעזור לאנשים שמנסים לרזות לדבוק בדיאטה ולא להכשל.

אז גם אם אתם מחובבי הדמויות עבות הבשר של פרננדו בוטרו, או הנשים הדשנות של רובנס, אולי כדאי שתדחו את הצפייה ביצירותיהם לאחרי האוכל, ליתר ביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully