וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מגורים ליד כביש סואן מעלים את הסיכון לחלות בדמנציה

5.1.2017 / 13:09

מחקר רחב היקף מצא כי הסיכויים לחלות במחלה הנוירולוגית, עולים ככל שסביבת המגורים קרובה לכביש סואן. אבל האם מדובר ברעש, בזיהום סביבתי, או שזה בכלל שילוב של כמה גורמים ביחד?

ShutterStock

בווידיאו: הגורם המפתיע שעלול להוביל לדמנציה

הנה עוד סיבה למה לא כדאי לכם לגור ליד כביש סואן. מחקר חדש שפורסם בכתב העת היוקרתי Lancet, טוען כי מגורים בסביבה רועשת מעלים את הסיכון לחלות בדמנציה ב-7 אחוזים. לפי הסטטיסטיקה, ברחבי העולם חיים כיום כ-50 מיליון אנשים עם דמנציה, וכל שנה חולים במחלה כ-7.7 מיליון חולים חדשים.

המחקר המקיף עקב אחרי למעלה משני מיליון אנשים בגילאי 20-85 ברחבי קנדה במשך 11 שנים, כאשר מתוכם 243,611 אובחנו כחולי דמנציה באותו זמן. ממצאי המחקר הראו כי אלה שחיו במרחק של 50 מטרים מכביש סואן העלו את הסיכון שלהם לחלות במחלה בכ-7 אחוזים בהשוואה לאלה שגרו במרחק של 200 מטרים מכביש סואן.

רמת הסיכון ירדה באופן יחסי, בהתאם למרחק מהכביש. הנבדקים שחיו בין 50 ל-100 מטרים מהכביש הסואן היו בעלי סיכון גבוה ב-4 אחוזים לחלות בדמנציה, ואלה שחיו 101-200 מטרים העלו את הסיכון ב-2 אחוזים בלבד. אלו שחיו 200 מטרים מרחוב סואן לא העלו את הסיכון שלהם לחלות בדמנציה, כך על פי המחקר.

עוד בנושא:
איך מזהים אלצהיימר?
פעילות גופנית יכולה להגן מפני אלצהיימר
למה כואב הראש במיוחד בימים חמים ומרובי זיהום אוויר?

"נטל בריאות ציבורי גדול"

"גידול האוכלוסייה בערים מציב אנשים רבים קרוב לתנועה כבדה", אמרו עורכי המחקר. "החשיפה הנרחבת לתנועה ושיעורי הדמנציה הגוברים, יכולים להוות נטל בריאות ציבורי גדול". לדבריהם, תוצאות המחקר מחייבות מחקרים נוספים שיבדקו את השפעת זיהום האוויר והרעש על אחוזי הדמנציה. על פי ארגון הבריאות העולמי שלושה מיליון אנשים מתים מדי שנה בשל זיהום אוויר – שמגביר את הסיכון לחלות במחלות לב, סרטן ריאות, מחלות נשימה ושבץ.

עוד באותו נושא

רעש כבד: החיים ברחוב סואן משמינים

לכתבה המלאה
פקק תנועה, כביש 482. דצמבר 2016. ראובן קסטרו
יותר ויותר אנשים נאלצים לחיות ליד כבישים סואנים/ראובן קסטרו

"מדובר על מחקר חשוב", העיד פרופסור מרטין רוסור, חוקר מהמכון הלאומי באנגליה לחקר הדמנציה, "ההשפעה אומנם נראית קטנה, אבל מדובר במחלה שגובה קורבנות רבים, לכן יש לה השפעה לא קטנה על בריאות הציבור" .

פרופסור טום דניג, מנהל המרכז לדמנציה באוניברסיטת נוטינגהם, אמר ל-BBC, כי "הממצאים מעניינים ופרובוקטיביים". לדבריו,"זה בהחלט מתקבל על הדעת שמגורים ליד כביש קשורים לדמנציה, בשל העובדה כי זיהום אוויר מכלי רכב עשוי להשפיע על המוח לאורך זמן - מה שעלול להגביר את הסיכון ללקות במחלה. אין ספק כי חיים בתנאים של זיהום אוויר חמור הם מאוד לא נעימים וקשים ואנחנו מניחים שזה לא טוב לאף אחד".

גורמי סיכון אחרים שנמצאים בשליטתנו

רק השנה, חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בארצות הברית ערכו מטא-אנליזה ששקללה אלפי מחקרים קודמים שנערכו בניסיון לבדוק מהם הגורמים לדמנציה ואלצהיימר. הממצאים הראו כי יש מספר יסודות שברוב המקרים נמצאים בשליטתנו, והם בעלי השפעה על הסיכויים לחלות במחלה הנוירולוגית. גורמי הסיכון לדמנציה לדבריהם הם: גיל, השמנת יתר, דיכאון, היצרות עורקים, השכלה נמוכה, רמות גבוהות של homocysteine (חומצת אמינו המעלה סיכון למחלות לב וכלי דם), לחץ דם גבוה או נמוך, חולשה, עישון וסוכרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully