וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה המסתורית שתוקפת מעשני קנאביס

5.1.2017 / 10:14

חדרי המיון בארה"ב הולכים ומתמלאים במעשני קנאביס שסובלים מתסמונת מוזרה של הקאות חוזרות, בחילות וכאבי בטן, שעוברת רק כשהם רוחצים במים חמים. למה זה קורה ואיך אפשר לטפל במחלה החדשה? ד"ר עידן גורן מסביר

תחרות מריחואנה באורוגוואי, 19 ביוני 2016. AP
ככל שעולה שימוש, נחשפות גם תופעות הלוואי/AP

השימוש בקנאביס עולה בשנים האחרונות יותר ויותר לתודעה הציבורית העולמית, וגם כאן אצלנו. לקנאביס יש תכונות טיפוליות שונות הכוללות הקלה על בחילות, שיפור התיאבון והקלה על כאבים, מה שמוביל לפופולריות רבה בקרב חולים במחלות כרוניות שונות. על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כ-147 מיליון בני אדם, שמהווים 2.5 אחוזים מאוכלוסיית העולם, צורכים בצורה כזאת או אחרת קנאביס, נתון שהופך אותו לסם הלא חוקי הנצרך ביותר בעולם. עם זאת, ככל שעולה השימוש בקנאביס - כך נחשפות יותר תופעות הלוואי של השימוש בו. וכעת נחשפת בארה"ב תופעת לוואי מפתיעה במיוחד.

עוד בנושא:
האם מכירת קנאביס בבתי מרקחת עלולה להיות מסוכנת?
כמו לערבב תפוזים וקולה: למה לא כדאי לעשן מריחואנה עם טבק?
כואב אבל פחות: מריחואנה יעילה יותר במניעת כאב אצל גברים

תסמונת הקאת יתר על רקע שימוש בקנאביס (Cannabinoid hyperemesis syndrome) היא למעשה אוסף של תסמינים הכוללים בחילות והקאות המלוות בכאבי בטן ללא עדות למחלה אחרת שמסבירה את התסמינים. בשונה ממצבים אחרים שגורמים להופעה מחזורית של כאבי בטן והקאות, בתסמונת זו נמצא כי רחצה במים חמים יכולה להקל על התסמינים, אולם הבחילות וההקאות לרוב חוזרות עם הפסקת הרחצה. רוב הלוקים בתסמונת צורכים קנאביס על בסיס יומי או שבועי.

תחרות מריחואנה באורוגוואי, 19 ביוני 2016. AP
147 מיליון בני אדם, לפחות, משתמשים בקנאביס/AP

באופן מפתיע למדי תופעת לוואי זו לא הייתה מוכרת לממסד הרפואי עד שתוארה לראשונה בשנת 2004 על ידי ד"ר ג'יימס אלן שדיווח על סדרת מקרים של תשעה מטופלים שהשתמשו בקנאביס על בסיס יומי ופנו לחדר המיון בשל אירועים חוזרים של הקאות. לאחר הדיווח פורסמו מקרים רבים נוספים ברחבי העולם. מה שהיה משותף לרוב המטופלים שתוארו הייתה העובדה שהתסמינים הוקלו באמצעות רחצה במים חמים וחלפו ללא חזרה לאחר הפסקת שימוש בקנאביס.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

מספר המקרים עולה באופן מדאיג

לפי דיווחים מרחבי העולם מדובר בתופעה שנמצאת במגמת עלייה, ככל הנראה במקביל לשימוש הגובר בקנאביס. בשונה מהרעלה חריפה של קנאביס שתוארה בבני נוער, מבוגרים וילדים, המודעות לתסמונת ההקאות החוזרות נמוכה יותר. בממוצע, רבים מהסובלים ממנה יפנו לחדרי מיון ולרופאים מטפלים בין שלוש לחמש פעמים לפני שמישהו ייקשר בין צריכת קנאביס לבין התסמינים.

בקולורדו למשל, בעקבות הלגליזציה, הוכפלו מספר הפניות למיון עם תסמיני התסמונת מאז שנת 2009. במדינות שבהן השימוש במריחואנה אינו חוקי, קיימת פחות מודעות לתסמונת ולכן הסובלים ממנה עלולים להיות מאובחנים בטעות בתסמונת שמכונה תסמונת הקאות מחזוריות. תסמונת הקאות מחזוריות, בשונה מתסמונת הקאת היתר על רקע שימוש בקנאביס, היא מצב רפואי שמאופיין בהתקפים חוזרים של הקאות שביניהם אין שום בעיה רפואית נראית לעין. התופעה שכיחה יותר בילדים אולם זוכה להכרה רבה יותר ויותר גם בבני נוער ומבוגרים צעירים.

קנאביס רפואי. ShutterStock
הפתרון היחיד לתופעה - להפסיק עם הקנאביס/ShutterStock

ממחקרים אחרונים בתחום עולה כי ככל שמשך השימוש ארוך יותר כך עולה הסיכון לפתח את התסמונת. בממוצע, התסמונת הופיעה אצל אנשים שעשו שימוש בקנאביס לאורך שלוש שנים, אולם היו שכיחים יותר לאחר 10 שנות שימוש. טיפול הולם הוא הכרחי על מנת למנוע התייבשות או פגיעה במאזן המלחים בגוף ובכליות. למרות שטיפול תומך בנוזלים ונוגדי בחילה יכול להקל, רק הפסקה של השימוש בקנאביס העלימה את התסמינים ברוב מוחלט של המקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully