וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אנשים באמת יכולים למות משיברון לב?

29.12.2016 / 13:44

השחקנית דבי ריינולדס מתה הבוקר, רק יממה לאחר מותה בתה קארי פישר. הטרגדיה הכפולה מעלה את השאלה האם באמת לחץ או רגשות קיצוניים אחרים יכולים להוביל להתקף לב?

קארי פישר, דבי ריינולדס. AP
מתו בהפרש של יממה. פישר מימין ואימה דבי ריינולדס משמאל/AP

טרגדיה כפולה: דבי ריינולדס, אמה של השחקנית קארי פישר שהלכה לעולמה מדום לב ביום שלישי האחרון, בגיל 60, מתה הבוקר אף היא בגיל 84 מהתקף לב. עד כה לא ידוע מה גרם לריינולדס להתקף לב, שהחל לפי הפרסומים בעת תכנון הלווית בתה. אחד הגורמים האפשריים הוא נטילת תרופות הרגעה במינון גבוה, אך קיימת אפשרות שריינולדס סבלה מתופעה שנקראת תסמונת הלב השבור.

תופעה רפואית זו מכונה גם בשם קרדיומיופתיה, ובה מאורע רגשי משמעותי, טוב מאוד או רע מאוד, משפיע הלכה למעשה על הלב. התסמינים העיקריים של תסמונת הלב השבור הם כאב פתאומי ועז בחזה, שהוא ביטוי לפרץ של הורמוני לחץ - שיכול להיגרם על ידי אירוע מלחיץ מבחינה רגשית. הגורמים מגוונים וכוללים בין היתר מוות של אדם קרוב, גירושים, פרידה ולעיתים אף אירוע משמח מאוד ומפתיע.

עוד בנושא:
התקפי לב אצל נשים זה לא מה שראית בסרטים
המבחן שיקבע אם תקבלו התקף לב בקרוב
על הקצה: 7 סימנים שאתם באזור המסוכן של הסטרס

לב אנושי. ShutterStock
לחץ עלול להוביל לכשל תפקודי של הלב/ShutterStock

הביטויים של התסמונת עשויים לכלול כאבים בחזה וקוצר נשימה, הפרעות בקצב הלב ואפילו מצב קיצוני כמו הלם קרדיוגני, בו תפקוד הלב נחלש עד שאינו מצליח למלא את צרכי הגוף. בניגוד להתקף לב, ברוב המקרים של התסמונת ניתן לטפל ולהחזיר את תפקוד הלב באופן מלא בתוך כמה שבועות. מי שחווה את התסמונת בעבר נמצא בסיכון נמוך לכך שהיא תחזור שוב. למרות ההבדלים ביניהם, בטווח הקצר התסמונת יכולה להוביל לכשל תפקודי של הלב.

עוד באותו נושא

למה נשים עדיין מתות יותר מהתקפי לב?

לכתבה המלאה

לחץ הוא כמו מחלה

אז כמה באמת לחץ משפיע על הלב? רק במרץ האחרון הוצג בכנס השנתי של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה, מחקר שהראה הלימה בין פעילות של לחץ שמתרחשת באמיגדלה - אזור במוח שאחראי בין השאר על עיבוד הרגשות, ובין דלקתיות מוגברת בעורקים. החוקרים גילו ש-35 אחוזים מהאנשים שהדגימו רמות גבוהות של סטרס מוחי עברו אירוע לבבי כלשהו במהלך תקופת הניסוי, שנמשכה קרוב ל-5 שנים. לעומתם, בקרב מי שרמות הסטרס שלהם היו נמוכות שיעורם של מי שסבלו מאירוע לב משמעותי עמד על 5 אחוזים בלבד.

מחקר נוסף שפורסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקאי, מצא כי לחץ כרוני בחיים, מגדיל את הסיכון של אנשים מבוגרים לסבול משבץ או התקף איסכמי חולף. מתח ורגשות שליליים יכולים להיות בעלי השפעה שלילית על הגוף. במיוחד בגיל מבוגר.

קארי פישר עם הוריה, דבי ריינולדס ואדי פישר. AP
דבי ריינולדס עם קארי/AP
קארי פישר ודבי ריינולדס. GettyImages
קארי פישר ודבי ריינולדס/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully