וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשפחה מתרחבת: איך מכינים ילד לבואו של אח קטן?

27.12.2016 / 6:56

מתי לבשר לאחים הגדולים על הריון חדש, איך מסבירים לילדים כיצד מגיעים ילדים לעולם, וגם - כמה טעויות שאתם חייבים להימנע מהן, וכמה ספרים שיעזרו לכם לצלוח את התקופה הקשה

יו טיוב

את בהריון, בבית יש כבר ילד, ואתם מתלבטים מתי לספר לו שעומד להיוולד לו אח חדש. הרי לך בא לצעוק את זה לעולם מרגע שראית את שני הפסים הוורודים בבדיקה, אבל רגע, זה לא מוקדם מדי? ואיך בכלל מסבירים לו איך באים ילדים לעולם? ואיך יקבל הילד את אחיו החדש, האם יאהב אותו או שאולי ייגרם לו נזק רגשי? ובכלל, למה הייתם צריכים עוד ילד, המשפחה שלכם הייתה מושלמת כמו שהיא ובסתר ליבך את אפילו לא יודעת אם תוכלי לאהוב את התינוק החדש כמו שאת אוהבת את אחיו הגדול. כל כך הרבה שאלות, חששות, תהיות, אז הנה באנו לעשות לכם קצת סדר.

עוד בנושא:
האם ילדים באמת זקוקים לחוגים בגיל צעיר?
איך ללמד את הילד להיות נדיב בלי להיות פראייר?
למה תינוקות זורקים אוכל לרצפה, ומה עושים עם זה?

מתי לספר?
לפעוטות עד גיל שנתיים רצוי לבשר על ההריון קרוב למועד הלידה, לאחר שהבטן כבר בולטת לעין, בשל הקושי שלהם בתפיסת הזמן. לילדים הגדולים יותר מקובל לבשר זאת לראשונה כשלושה-ארבעה חודשים לאחר תחילת ההריון, אחרי שהשלמתם את הסבב הראשון של הבדיקות.

מה לספר?
לפני שאתם מספרים לילד על ההריון, חשבו מה ברצונכם להעביר לו על האופן שבו ילדים באים לעולם. כדאי תמיד להתחיל בהסבר פשוט וברור, כמו: אבא נותן לאימא זרע קטן וממנו נוצרת התחלה של תינוק. לאפשר לילד לעכל את המידע, ולהגיב ולהמשיך בהסבר בהתאם לתגובתו. יש ילדים שברגע הראשון יתעלמו מהבשורה ורק לאחר זמן מה יחזרו אליה, ויש ילדים שמיד ישאלו שאלות נוספות - ולהם כדאי לתת עוד מידע בהתאם לגילם וליכולת הבנתם. על מנת להמחיש לילד הצעיר איך תינוק צומח מתוך הזרע אפשר להנביט בבית יחד איתו זרעים ולעקוב אחר התפתחותם.

אח גדול ואחיו התינוק. ShutterStock
עודדו את היווצרות הקשר בין האחים/ShutterStock

ככל שהילדים הבכורים הם קטנים יותר (בני שנה וחצי-שלוש) הם נמצאים בגיל שבו הם זקוקים להמחשה ברורה מאוד של מושגים, מפני שאין להם עדיין את היכולת להבין מושגים מופשטים. לכן, כדאי שההכנה בשלב זה תהיה חווייתית וקונקרטית: כדאי לדבר עם הילד על הבטן של אימא ואיך היא נראית, על העגלה של התינוק שעומד להגיע, להראות לו את החפצים שהכנו בבית לתינוק שצפוי להיוולד ואף לערב אותו בהכנות המשפחתיות לקראת הולדת האח - ארגון החדר, החלטות לגבי רכישת חפצים חדשים ועוד.

עשו ואל תעשו
אל תאלצו את הבכור להעביר את בגדיו וצעצועיו לתינוק, ואם אתם רוצים את מיטת התינוק של ילדיכם לתינוק החדש - הקפידו להעביר את ילדיכם למיטת גדולים כמה חודשים לפני הלידה, וקפלו את מיטת התינוק כדי שישכח ממנה, יתרגל למיטתו ולא יחוש נגזל.

עודדו את היווצרות הקשר בין האחים, עוד לפני הלידה, בכך שהילד יוכל לגעת בבטן ולחוש את בעיטות העובר, שהן כמו נשיקות שהוא שולח החוצה אל אחיו הגדול, וגם לשיר ולדבר אל הבטן כי זה מאד נעים לתינוק לשמוע את אחיו. אפשר לקנות בובת תינוק ולתת לילד להתאמן על הבובה בהחלפת חיתול, האכלה, ניקיון, ערסול והרגעה.

אבא מקריא סיפור לבתו. ShutterStock
הקריאו לילדיכם ספרים העוסקים בנושא/ShutterStock

בחודשים שלקראת הולדת האח הקריאו לילדיכם ספרים העוסקים בנושא. ספרים מומלצים בעיני הם: "אח חדש לגמרי" של דויד גרוסמן, "בבטן של אמא" של תומס סוונסון, "משפחת הפילפילים" של אלונה פרנקל.

המעיטו בשינויים משמעותיים
הצטרפותו של אח חדש למשפחה היא שינוי עצום גם עבורכם וגם עבור הילד. לי יש ארבעה ילדים, ובכל פעם שתינוק הצטרף הרגשתי טלטלה עצומה בתוכי וגם במשפחה ולקח כמה חודשים עד שחשתי, שדברים התאזנו ונכנסו למקצב החדש שלהם. לכן כדאי להמעיט בשינויים משמעותיים נוספים בתקופה שסמוכה ללידה כמו החלפת גן, מעבר דירה וכדומה.

אל תדחיקו רגשות קשים
תנו מקום לילדים הקטנים להעלות ולדבר על רגשות כמו פחדים וחרדות שעלולים להתעורר אצלם, אם הם חשים צורך בכך. יש לנו נטייה להדחיק ביטוי רגשות לא פוטוגניים אלו מחשש שמא נעורר שדים מרבצם, אולם זוהי הדרך להכין אותם וגם את עצמנו לכך שלא תמיד יהיה רק טוב, נעים ושמח בבית. לילדים מגיל ארבע ואילך יש יותר מושג והבנה לגבי הולדת התינוק והם גם מודעים למה שקורה אצל חברים שלהם, ולכן יכולים להעלות יותר פחדים קונקרטיים. חשוב להזכיר להם את מקומם במשפחה, את העובדה שבואו של האח לא יזיז אותם ממקומם ומהעוצמה שבה ההורים אוהבים אותם. כדאי להתייחס לפחדים ולא לבטלם, ולהעניק לילד הרבה חיזוקים ותשומת לב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully