וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילוי מחלה חדשה עשוי לעזור בריפוי אלצהיימר

27.12.2016 / 13:00

חוקרים אנגלים גילו מחלה גנטית חדשה אצל אישה בת 47. גילוי המחלה מהווה צעד אפשרי נוסף בפיתרון למחלות כמו דמנציה, אלצהיימר ופרקינסון

מערכת וואלה!

בווידיאו: טיפול נגד סרטן עשוי לעזור בריפוי אלצהיימר

אולי לא חשבתם שזה עוד יכול לקרות, אבל חוקרים בריטים גילו מחלה גנטית חדשה, הגורמת לניוון עצבי (נוירודגנרציה). לדברי אלה שגילו אותה, המחלה עשויה לשחק תפקיד בהתפתחותן של מחלות כגון אלצהיימר ופרקינסון.

הגילוי שפורסם בכתב העת הנחשב Nature, החל במקרה של אישה בת 47 מקנדה שסבלה מבעיות מוטוריות בהליכה ובשיווי המשקל מאז שהייתה בת 28. לאחר שמומחים פסלו עשרה מצבים רפואיים מוכרים כהסבר אפשרי למצבה, התגבשה הדעה כי מדובר במחלה גנטית חדשה.

לדברי החוקרים, המחלה החדשה עשויה לשחק תפקיד בהתפתחותן של מחלות כגון אלצהיימר ופרקינסון, שכן היא מאופיינת בתגובת יתר של מנגנוני התיקון הטבעיים של הגוף. כלומר, קיים אנזים (חלבון המזרז תהליכים כימיים) המכונה PARP1 שמגיב יתר על המידה, וכתוצאה מכך גורם למותם של תאי מוח. החוקרים מאמינים כי התהליך הזה עשוי להיות קשור למותם של תאים במוח גם בסוגים שונים של מחלת הדמנציה ואף בתהליך ההזדקנות בכלל.

במספר ניסויים שערכו, הצליחו החוקרים לשבש את פעולת תיקון-היתר של האנזים באמצעות טכניקות גנטיות שחסמו את פעולתו. כך הם הצליחו למנוע את מותם של תאי העצב.

עוד בנושא:
9 הגורמים שמעלים את הסיכון לחלות באלצהיימר
בכוח המחשבה: הגורם המפתיע שעלול להוביל לדמנציה

"צעד ענק"

"גילוי המחלה החדשה והגורמים לה הוא צעד ענק לקראת פיתוח טיפולים תרופתיים למצבים נוירודגנרטיביים אחרים", אמר פרופ' קית' קלדקוט מאוניברסיטת סאסקס לעיתון האינדפנדנט הבריטי. "יש צורך במחקרים נוספים, אך אפשר שהסיבה למחלה החדשה שגילינו עשויה לתרום למותם של תאי עצב אצל אנשים הסובלים ממגוון מחלות כמו אלצהיימר, האנטינגטון ופרקינסון", הוסיף.

עוד באותו נושא

6 שאלות שיגלו אם אתם מאבדים את הזיכרון

לכתבה המלאה
סקירת סי-טי של גולגולת ומוח. ShutterStock
אינטראקציה מורכבת בין גנטיקה, סביבה וסגנון חיים/ShutterStock

פרופסור קלקדוט הוסיף כי יכול להיות שהקשר בין המחלה הגנטית החדשה ויתר המחלות, קשור בבסיסו לתהליך ההזדקנות של הגוף והתאים. לדבריו, החוקרים מתרכזים בשלב זה בחיפוש אחר תרופות שיוכלו להשיג את אותו האפקט שהצליחו להשיג בניסוי, תוך שימוש בטכניקות גנטיות שימנעו את פעילות היתר של האנזים.

36 מיליון אנשים בעולם סובלים מדמנציה

לפי ד"ר דאג בראון, מנהל המחקר והפיתוח באגודה למען חולי אלצהיימר בבריטניה, מדובר במחקר שפותח פתח למחקר אודות הנזקים ותהליכי התיקון של הדנ"א במוח האנושי. יחד עם זאת לדבריו, "בשלב זה של המחקר לא ברור האם הממצאים מהמצב הנדיר האמור יהיו רלוונטיים גם לאנשים הסובלים מדמנציה". הוא הוסיף כי מרבית המקרים של דמנציה הם תוצאה של אינטראקציה מורכבת בין גנטיקה, סביבה וסגנון חיים.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, יותר מ- 36 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מדמנציה, רובם חולים באלצהיימר. הנתון צפוילהכפיל את עצמו עד שנת 2030, אם לא יימצא טיפול יעיל. בישראל, לפי הערכות, חיים כ- 130 אלף חולי אלצהיימר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully