וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר שישכנע את סבא וסבתא לעשות בייביסיטר על הנכדים

27.6.2017 / 6:41

סבא וסבתא שוב עושים פרצופים כשאתם מבקשים מהם לבוא לעזור עם הנכדים? ובכן, לא עוד! המחקר הנוכחי מוכיח שאתם בכלל אלה שעושים להם טובה

סבא ונכד. ShutterStock
מצילים נפשות ועל הדרך מאריכים חיים/ShutterStock

רגע לפני הסילבסטר המתקרב, את הכתבה הזאת אתם ממש רוצים להעביר לסבא וסבתא. מחקר חדש מצא שסבים וסבתות שמעורבים בחיי נכדיהם ושומרים עליהם מפעם לפעם, יכולים להרוויח לא רק את תודתכם, אלא גם חמש שנים נוספות לחיים שלהם.

המחקר שהתפרסם בכתב העת Evolution and Human Behavior מצא כי גם עבור אלה שחיים ללא ילדים או נכדים, טיפול, עזרה או שמירה על ילדי משפחה אחרים יכול להאריך את תוחלת החיים בעד כשלוש שנים. עורכי המחקר ממכון מקס פלאנק בברלין ומאוניברסיטת באזל, הסבירו כי התועלת של נכדים מקשר עם סביהם ידועה, אבל על התועלת ההפוכה נערכו פחות מחקרים. עורכי המחקר רצו למעשה לבדוק האם קשר טיפולי כזה מועיל לשני הצדדים.

עוד בנושא:
בייביסיטר על הנכדים תורם לתפקודי המוח של סבתא
תרופות הסבתא שאתם חייבים להפסיק להשתמש בהן
סיפורי סבא: כך הפכו הסיפורים לנכדים לספר ילדים

סבתא בגן משחקים עם נכד. ShutterStock
נגמרו התירוצים/ShutterStock

בכדי לבדוק זאת, החוקרים בדקו נתונים שנאספו בין השנים 1990-2009, של 500 אנשים בגילאי 70-103 מגרמניה ומשוויץ. החוקרים התייחסו למשתנים כמו גיל, בריאות פיזית, מצב סוציו אקונומי ומספר הנכדים. התוצאות כאמור הראו השפעה על משתנה אחד – הגיל, אבל הן לא הראו סיבה ותוצאה.

"אסור לטעות לחשוב שעזרה היא תרופת פלא לחיים ארוכים", אמרו החוקרים בהצהרה לעיתונות, "לרמה מתונה של מעורבות בטיפול יש השפעה חיובית על הבריאות. אבל מחקרים קודמים הראו כי מעורבות אינטנסיבית דווקא גורמת ללחץ, ולזה יש השפעות שליליות על הבריאות הגופנית והנפשית".

אז מה הסיבה ליתרונות שהחוקרים מצאו? לטענתם, התשובה נעוצה בשורשים אבולוציוניים עמוקים של התנהגות פרו-חברתית ואלטרואיסטית. "נראה לנו סביר שהתפתחותה של ההתנהגות הפרו-חברתית של הורים וסבים כלפי קרוביהם, הותירה חותם על הגוף האנושי, בצורה של מערכת הורמונלית ועצבית שהיוותה בשלבים מאוחרים יותר תשתית לאבולוציה של התנהגויות כמו שיתוף פעולה ואלטרואיזם בין בני אדם, גם כשאין ביניהם קשר משפחתי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully