וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זו המחלה שמייסרת את קים קרדשיאן?

21.6.2017 / 15:30

אתרי רכילות מדווחים שהסיבה שהכוכבת ספונה בביתה כבר שבועות ארוכים אינה קשורה לכאוס בחייה הזוגיים, אלא במצב רפואי שמסב לה כאבים קשים ומגבילים. כל מה שצריך לדעת על אנדומטריוזיס

אתר רשמי

בווידאו: ככה נראתה קים בספטמבר האחרון לפני שכל הבלאגן התחיל

זאת לא השנה של קים קרדשיאן – קודם היא נפלה קורבן לשוד מזויין בבית המלון שבו שהתה בפריז, אחר כך בעלה הזמר קניה ווסט ירד מהפסים והשמועות רוחשות גם על גירושים קרובים. ואם כל זה לא מספיק, כעת מדווחים אתרי הרכילות מעבר לים, שייתכן שהיא גם סובלת ממצב רפואי שמסב לה כאבים עזים. על פי הדיווח באתר Radar Online, קרדשיאן ווסט סובלת מאנדומטריוזיס, בעיה שגורמת לרירית הרחם לגדול פרא בתוך הגוף. כתוצאה מכך עלולים להיגרם כאבים חזקים ומגבילים. ועל פי הדיווח באתר הרכילות, זו הסיבה שהכוכבת מיעטה להראות בציבור בחודשים האחרונים, ולא הצרות בחייה האישיים.

אם הדיווחים נכונים, מדובר בחדשות מאוד לא נעימות עבור קרדשיאן, שכבר סובלת מכמה בעיות בתחום בריאות האישה. היא התקשתה להיכנס להריון, ובשני ההריונות שלה נעזרה בהפריה מלאכותית. בנוסף לכך, היא סבלה בשתי הלידות שלה מדמם לאחר לידה – מצב שבו הרחם מאבד דם בצורה קיצונית ועלול להציב את היולדת בסכנת חיים, ללא טיפול דחוף.

עוד בנושא:
האם קים קרדשיאן עומדת לעבור כריתת רחם?
צרות של עשירים: המחלות של הסלבס
המחלה המשונה שתוקפת את קנדל ג'נר בלילות

קים קרדשיאן עם פן חלק. GettyImages
מרגישה טוב? קים קרדשיאן בשבוע האופנה בפריז החודש/GettyImages

"אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית, אשר מאופיינת בהימצאות מוקדי רקמת רירית רחם (הציפוי הפנימי של חלל הרחם) באתרים מחוץ לרחם: על פני הדפנות האגן, השחלות, דפנות שלפוחית השתן, המעי ואף באיברים מרוחקים יותר", מסביר ד"ר רן קידר, מומחה ברפואת נשים במרכז לרפואת נשים מתקדמת "איה מדיקל" ומנהל המרפאה לכאבי אגן כרוניים בבית החולים וולפסון.

בדומה לרירית הרחם עצמה, המוקדים מגיבים לשינויים ההורמונליים והפיזיולוגיים של המחזור החודשי, וכך נגרם דימום וסתי בזעיר אנפין כל חודש. התוצאה: כאבים עזים, הצטלקויות מקומיות והידבקויות בין אברי האגן, והיווצרות ציסטות שחלתיות המכילות נוזל דמי סמיך.

אילוסטרציה. ShutterStock
כאבים עזים, הצטלקויות וציסטות/ShutterStock

לדברי ד"ר קידר, מקובל להניח כי שכיחות המחלה עומדת על כ-10 אחוזים מכלל הנשים בגיל הפוריות: "במקרים רבים קיים איחור באבחנה ונשים צעירות רבות חוות סבל ממושך עד שהן מאובחנות כסובלות מאנדומטריוזיס". הסיבות לעיכוב באבחון נובעות משתי סיבות עיקריות: הראשונה, היא שנשים נוטות לקבל את רוע הגזירה של כאבי מחזור, כשמשהו שהוא "חלק מהחיים". ולכן, לא פונות לקבלת עזרה רפואית ואבחון. הסיבה השנייה, היא שגם כשהנשים פונות לרופא הן פעמים רבות נתקלות באנשי מקצוע שאינם מכירים מספיק את המחלה.

התסמינים המאפיינים אנדומטריוזיס הם כאבי ווסת עזים במיוחד באגן, בבטן התחתונה ובגב התחתון, כאבים בזמן קיום יחסי מין ( בעומק האגן), אי פריון ועלולים להתרחש גם שינויים במערכת העיכול או השתן בעיקר בזמן הווסת, שעלולים להוביל לדימום מאיברים אלו.

לאורך זמן הכאב באיברים אלו עלול לקבל אופי קבוע, ולא רק בזמן הווסת. "במקרה כזה התופעה מכונה 'כאב אגני כרוני'. והיא עלולה לגרום סבל רב, ופגיעה בתפקוד במסגרות חיים שונות: זוגיות, משפחה ועבודה", אומר ד"ר קידר.

קים קרדשיאן. GettyImages
צרות ברחם זה לא עניין חדש עבורה. קים קרדשיאן במהלך הריונה השני/GettyImages

ד"ר קידר הוסיף כי למרות שהמחלה נפוצה, ומוכרת שנים רבות, הגורם להתפתחותה עדיין אינו מובן לחלוטין. "מקובלת ההנחה כי חלק קטן מן הדימום הווסתי, במקום להיפלט כלפי חוץ דרך הנרתיק, זורם דרך החצוצרות אל חלל האגן והבטן, וכך מפוזרים תאים שמקורם ברחם באתרים אלו, משתרשים ויוצרים את אותם מוקדי רקמה הגדלים עם הזמן. תיאוריה נוספת – היא שתאי הציפוי ( אפיתל) של חלל הבטן או האגן משנים את תכונותיהם והופכים להיות תאי רירית רחם.

אי אפשר לרפא, רק להקל

"אין עדיין טיפול שמעלים את המוקדים ומרפא לחלוטין את הנשים הסובלות, אך ישנם טיפולים שונים שנחשבים ליעילים מאוד בדיכוי המחלה והקלת התסמינים", אומר ד"ר קידר.

טיפול תרופתי: בין הטיפולים התרופתיים ניתן למנות: משככי כאבים, גלולות למניעת הריון או תרופות הורמונליות אחרות מבוססות פרוגסטרון, ותרופות מעכבות הורמונים. טיפול זה עשוי להיות יעיל בהקלה על הכאב ובצמצום מוקדי האנדומטריוזיס, אך החיסרון שלו הוא שהמחלה נוטה להחמיר ולחזור עם הפסקתו.

טיפול ניתוחי: במידה ואין הטבה עם טיפול תרופתי, או כאשר מטרת הטיפול היא לשפר את סיכויי הכניסה להריון – מבוצעים ניתוחים לפרוסקופיים ( ניתוחים זעיר-פולשניים, ללא פתיחת בטן) . בניתוח ניתן לזהות את מוקדי האנדומטריוזיס ולהסירם.

רפואה משלימה: רובד נוסף הוא טיפולים משלימים כמו דיקור סיני, נטורופתיה, רפואה סינית וכמובן שינויים תזונתיים ספציפיים, שעשויים לשפר את תסמיני המחלה.

קים קרדשיאן. ספלאש
קים קרדשיאן/ספלאש
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
קים קרדשיאן קניה ווסט. ספלאש
קים קרדשיאן קניה ווסט/ספלאש
קים קרדשיאן. ספלאש
קים קרדשיאן/ספלאש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully